Gå til innhold
Arkivverket

Når døde Mathea Larsdatter, bosatt Lessor, Polk, Minnesota


Rolf Erik Larsen
 Del

Recommended Posts

Når døde Mathea Larsdatter f. 30.8.1858 i Vang Hedmark, bosatt i Lessor, Polk, Minnesota?

 

Håper på hjelp!

 

Hennes ektemann er Nikolai Olsen f. 26.7.1851 i Vestre Gausdal, bosatt i Lessor, Polk, Minnesota, d.19.7.1928.

 

Vielsen til hustru nr.2, Karen Helene, har jeg heller ikke funnet. Det ville kanskje kunne gi en pekepinn om når Mathea ble borte. Karen Helene er f. 21.10.1861, bosatt i Lessor, Polk, Minnesota, d.10.6.1942. I Ancestry er på ulike steder nyttet forskjellige fornavn, Karen, Karin og Karen Helene og etternavn Johnson, Anderson og Olson.

 

Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for den opplysningen.

 

Jeg er ny bruker på Ancestry, og har både før og etter foregående innlegg forsøkt å finne denne opplysningen, uten resultat. Det ville være fint om du eller noen kunne fortelle meg hvordan jeg kommer fram til denne vielsen.

 

Ellers har jeg fortsatt ikke fått avklart dødstidspunktet  til Nicolays første hustru Mathea Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

 

http://www.blyfamily.com/webtrees/individual.php?pid=I85&ged=Bly%20Family

 
Martha LarsonAlder: 2318631887 
Navn Martha Larson
Fornavn Martha
Etternavn Larson
Navn som gift Olson
Begivenheter for nære slektninger Fødsel 30. september 1863 Religiøs vielse Nicolay Olson - Vis familie
1879 (Alder 15) Antall barn
5
 
Død 23. september 1887 (Alder 23)
 

Dødsårsak: Giving birth to 5th child
Ekstra informasjon Familienavigasjon
    Nærmeste familie
ektemann
 

 
Nicolay Olson
18511928
 
Martha Larson
18631887
datter
 

  •  
  •  
  •  
  •  
Anna Olson
18791955
sønn
 
Olaf Olson
datter
 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Mary N. "Marie" Olson
18831946
sønn
 

  •  
  •  
Oscar Olson
1883
sønn
 
Baby Olson
18871887
    Nicolay Olson + Karen Helene Johnson
ektemann
 

 
Nicolay Olson
18511928
Karen Helene Johnson
18611942
Almer Olson
1891
Carl Martin Olson
1892
John Theodore Olson
1894
Arthur Leonard Olson
1896
Nora Emillie Olson
1899
Olga Josephine Olson
1902
Reuben Olson
1904
Sidney Clifford Olson
1908

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for alle opplysningene! Kjempefint!

 

Slik  som i andre dokumenter, er det også feil  blant det som er  oppført i dokumentene i det siste innlegget nr.6. Blant annet er angitt at barna Anna, Olaf, Marie og Oscar er født i Trondheim. De 3 førstnevnte står oppført under Fødte/døpte i Ministerialbok 1867-1886 for Gausdal/Svartsum og Nykirke i Vestre Gausdal. Oscar er nok født i USA. Litt rart at slikt kan oppstå.

 

Mvh.

Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for den opplysningen.

 

Jeg er ny bruker på Ancestry, og har både før og etter foregående innlegg forsøkt å finne denne opplysningen, uten resultat. Det ville være fint om du eller noen kunne fortelle meg hvordan jeg kommer fram til denne vielsen.

 

Her er linken jeg brukte for å finne vielsen: https://moms.mn.gov/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Mange takk for innspill. Når Mathea Larsdatter døde, synes imidlertid fortsatt ikke helt avklart. I Ancestry har jeg i Minnesota Death Index 1902-2002 og i U.S. Find A Grave Index, 1600s-Curent fått klarlagt dødstidspunktet for ektemannen Nicolay Olson f.26.7.1851, d.19.7.1928 og for hans andre ektefelle Karen Helene Johnson f.21.10.1861, d.10.6.1942. Men i dette materialet finne jeg ikke Nicolays første ektefelle, Mathea Larsdatter. (Har heller ikke funnet foreldrene til Karen Helene.)

 

Mathea Larsdatter er født 30.8.1858 i Vang Hedmark, jfr. Ministerialbok for Vang/Vang 1855-1870 døpte side 45 nr.125.

 

Blant de mottatte innspillene er det bl.a. angitt en link til Webtrees Bly family, hvor jeg finner aktuelle opplysninger. Men her er Nicolays første hustru angitt som Martha med feilaktig fødselsdato 30.9.1863. Her er også angitt hennes dødsdato 23.9.1887, sammen med Baby Olson f.23.9.1887, d. samme dato. 23.9.1887. Det indikerer at Martha (Mathea) døde i barsel.

 

Det er angitt at Baby er født i Zumbrota, Goodhue County, Minnesota, og med samme fødsels- og dødsdato må det vel også være her Baby døde. Det må vel da også være her Martha døde. Zumbrota er imidlertid det første stedet Nicolay og Mathea kom til i USA. Er dette fødselsstedet/dødsstedet korrekt? I følge Minnesota Census 1885, hvor Mathea er angitt som Mathilda, var familien dette året bosatt i Lessor, Polk, Minnesota. Her var også Nicolay ifølge Census 1895 fortsatt boende med sin nye hustru Karen og barn, før senere flytting til Brandsvold, Polk, Minnesota.

 

Med annet fornavn og særlig annen fødselsdato og annet fødselsår enn det som er angitt i kirkebøkene, blir jeg usikker på om det her er angitt korrekt hustru til Nicolay? Med denne usikkerheten, blir jeg derfor også usikker på om det er Mathea som døde i barsel og om den angitte dødsdato 23.9.1887 er korrekt?

 

Også i Family Search er angitt fornavnet Martha d.23.9.1887 Minnesota. Fødselsdato/år og noe om Baby Olson er her ikke nevnt.

 

For å være sikker på å ha den rette døds-dato, år og sted for Mathea, hadde det vært ønskelig å finne datoen primært i et offentlig dokument, jfr. forannevnte om Nicolay og Karen Helene.

 

Jeg må si at jeg er overrasket over at det er så masse unøyaktigheter i de forskjellige linkene. Eksemplvis er flere av barna til Nicolai og Mathea feilaktig angitt med  fødselsted Trondheim i stedet for Vestre Gausdal. Dato for ekteskapet mellom Nicolay og Karen Helene er det ett sted angitt 12.2.1890 og et annet 12.2.1891. Ett sted står Matheas fødsel oppført som 30.9.1863 og et annet sted 30.9.1858 (30.8.1858 i Kirkebøkene). For øvrig er Mathea på ulike steder skrevet på forskjellige måter, bl.a. som Mathea (korrekt), Marthea, Martha, Mathilda og Machea.

 

Håper på hjelp til å finne en bekreftelse på om ovennevnte dødsdato 23.9.1887 for Mathea og eventuell Baby er korrekt, og hvor de døde.

 

Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.