Gå til innhold
Arkivverket

Opphavet til Christian Meyer, gift i 1750 med Anne Margrethe I Bremanger?


JC Igland
 Del

Recommended Posts

Er ikke dette ofte et problem i disse situasjoner da, at en ikke finner koblinger, men må "skape" koblinger ved bruk av fødselsdato osv alene..Men dette med at navn går igjen er jeg godt kjent med, har en del Bernt Berntsen som går igjen over 5 ledd tror jeg det var, lite oppfinnsomt, men meget greit for meg..

 

 

Er forøvrig grunnen til at jeg koblet tidligere nevnt, konen til Henrik Kristianson Meyer f 1752, Pernille Abelone Mikalsdotter Sagenheim, med foreldrene Karen Abelone Børgersdatter og Michael Sagenheim, ettersom Abelone er en gjenganger her..skal forøvrig lage en egen tråd for denne siden av familien, men vil bli ferdig med Christian Meyer først..

 

 

Endret av JC Igland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rett at Chistian Meyer som er konfirmert i KK i 1743, og i lære hos Christian Vedeler, er født i Tronæs(Trondenes) og sønn av Henrich Meyer og Sissel Olsdatter på Skånland. Må vel sjekke hva han gikk i lære som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være flere Christian Meyer som er fra Trones kanskje. Muligens er "Trones" et annet sted i Nordland også, så det er ikke så sikkert at dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rett at Chistian Meyer som er konfirmert i KK i 1743, og i lære hos Christian Vedeler, er født i Tronæs(Trondenes) og sønn av Henrich Meyer og Sissel Olsdatter på Skånland. Må vel sjekke hva han gikk i lære som.

Ja, Trondenes bygdebok 2 sier:

Videre Trondenes bygdebok 4:

Og Tjeldsund Lødingen under Sætre:

Men om den Christian er han som ble gift i Bremanger i 1750, og i så tilfelle hvem som var foreldre til Henrik, vet vi enda ikke. Tror vi må gå til de skannede skattelistene for å finne svar.

 

Men en ting vet vi: private slektsravler, inkl Geni og MyHetitage, er svært ofte full av feil og udokumenterte opplysninger.

post-133-0-58349700-1424542685_thumb.jpg

post-133-0-75604900-1424542730_thumb.jpg

post-133-0-47538000-1424542781_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok vi har rett i det vi her har kommet frem med. Det er en Meyer familie til i Trones/Trondenes. Det er prost/pastor i Tromsø Johan Arent Meyer f 1698 i Bergen. Men han har ingen sønn Christen , men derimot Christopher som og Johan Arents far het. Chritopher Meyer var fra Bremen og barbermester i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kryr av feil på Geni og MyHeritage er vel neppe noen nyhet akkurat, det er det skrevet mye om!

 

Så spørs det da om det finnes skifter, eller for den saks skyld tingbøker, som kan dokumentere hvem som er hvem her. Og etternavnet Meyer var ikke så uvanlig i Bergen og omegn på denne tiden, det er bare å sjekke borgerrullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kryr av feil på Geni og MyHeritage er vel neppe noen nyhet akkurat, det er det skrevet mye om!

 

Så spørs det da om det finnes skifter, eller for den saks skyld tingbøker, som kan dokumentere hvem som er hvem her. Og etternavnet Meyer var ikke så uvanlig i Bergen og omegn på denne tiden, det er bare å sjekke borgerrullene.

 

Vet du om disse er tilgjengelig på nettet, eller må eg besøke byarkivet manuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke være tilfeldig at Johan Mejer eide Holmen og Grolsberget i 1694. Han kan vel ha vært Christian sin farfar. Også Hamnen i Rugsundet kan se ut for å ha vært i Mejer-familiens eie, ifølge en gammel bok (Johan og Henrik Mejer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket Rugsund. Der er det Thomas Friis og Maren Alida Benonisdat Echoh som holder til . Ingen av fadderne der er Meyer.

 

Har og sjekket Christian Vedler g m Catharina Møller. De har Meyer folk som faddere. Arnold Henrich f 1736 har Mad. Meyer som fadder.Georg Ferdinand f 1738 har Elisabeth Margrethe Meyer som fadder.

 

Da er vi inne på Henrich Meyer Albertsens slekt. f 1686 i Bremen. Skal ikke være lett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke være tilfeldig at Johan Mejer eide Holmen og Grolsberget i 1694. Han kan vel ha vært Christian sin farfar. Også Hamnen i Rugsundet kan se ut for å ha vært i Mejer-familiens eie, ifølge en gammel bok (Johan og Henrik Mejer).

Legger til at det var Jan (Johan) Mejer på Notøy som eide Holmen og Grolsberget. Kilden til at Meyer også hadde med Havnen på Rugsundøy å gjøre skal være knyttet til den Bartolomeus som var der. Skal sjekke noen skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får en del feil når jeg søker i "alle databasene", virker som om andre sine søk dukker opp i mine søk av og til, noen andre som opplever dette? virker som siden er tungt belastet..

 

Fant en Christian Meier som fikk borgerskap i 1721, født i Køln, eller kommer jeg ikke lengre, sidene henger seg helt opp, er nesten umulig å gjøre søk..Skal prøve igjen utover kvelden, mulig det er mindre trafikk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her det fra Hamnen på Rugsundøy. Det må være skifte eller skøyte i 1699 :

 

Meyer er ikke n i skiftet etter Bartolomeus!

post-133-0-45026300-1424618655_thumb.jpg

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ser disse du nevner her er godt knyttet til Fester folket.

En annen sak jeg kom over var skiftet (Sollied) etter Hendrich Meier i 1695. (Han g m Lisbet Forenberg).

Det er en Hendrich 11 1/2 år blandt barnene. Mulig han blir gift og får en sønn Christen ?

Han har en bror Jan(Johan) 15 1/2 år . De er vel for unge til å være de du nevner.

Det er nevnt 9 barn i skiftet. 2 av barnene ble gift Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se innlegg 13 som Arnfrid har skrevet, der står det om dette skiftet etter Henrik Meyer, så dette er gammelt nytt. Og siden enken Lisbet døde flere år senere og ingen Henrik er med ved skiftet etter henne, er vel han død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og ser på Anne Margrethe som var enke etter Fæster, lurer på om noen av de personene som er nevnt ved giftemål osv kan gi en pekepinn på hvem faren til Christian var?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000481523

 

 

1 brudgom   Christian Meyer       2 brur enke Anne Margrethe Fæster       3 trulovar   Ole Pedersen       4 trulovar   Sr Hans Petter Diche

 

Ga Borgerulle databasen en ny sjanse, men får bare opp andre sine søk hele tiden, de burde gjøre noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en annen Meyer gift i samme området .

 

Hendrich Georg Meyer ble gift 12/5-1756 i Kinn med Anna Christine Egede. De har barn der og i Bergen. Hendrich skal være født i Bergen 4/7-1732 men ikke funnet han der.

Vet det er en Meyerslekt i Austevoll jeg ikke har sjekket . Anne Christine Egede er født i Harstad. Hun kom til Holmedal med sin far. 

 

Så dette var nyttig for meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en annen Meyer gift i samme området .

 

Hendrich Georg Meyer ble gift 12/5-1756 i Kinn med Anna Christine Egede. De har barn der og i Bergen. Hendrich skal være født i Bergen 4/7-1732 men ikke funnet han der.

Vet det er en Meyerslekt i Austevoll jeg ikke har sjekket . Anne Christine Egede er født i Harstad. Hun kom til Holmedal med sin far.

 

Så dette var nyttig for meg .

Her er en Henrik Meyer konf i 1748 Hos far, så det må være en annen enn den nedenfor.

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 7 (1736-1839), Konfirmerte 1748, side 35.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8682&idx_id=8682&uid=ny&idx_side=-38

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321630272.jpg

 

Og en som er sønn av Rolf Meyer som er f i 1733 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=2500&personpostnr=20944&merk=20944#ovre

 

Johan Rolf og Rolf er samme Meyer, ifølge DK dåp.

 

Da det skiftes etter Rolf i 1739 er det bare 2 barn, inkl en Henrik, + et som ikke er født http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=235&storleik=

 

Aner jo ikke om dette er noe. Dumt at det ikke er KB for MK i den aktuelle perioden!

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uheldigvis ser det ut til at det er to Henrich Georg Meyer på dette stedet.

 

Den ene er han jeg har funnet gift med Anna C Egede og har barn fra 1756.

 

Den andre er Henrich Georg Meyer gift med Pernille Abelone Michelsdatter som har barn fra ca 1785.

 

Iflg Joleik, Soga om Flora side 67 nevnes en sak 7/4-1776 hvor "lensmannen Hendrik Mejer i Brymanger som skulda strandsitjaren Knut Seljestokken for stuldr frå far hans, i vårfiskje 1774". 

 

Faren er Kristjan Mejer. 

 

Jeg fant ikke saken, men mulig den inneholder noe som kan belyse dette.

 

Det er og en sak mellom Birgitta Mejer og Tosten Kattevold. Birgitta var enke etter Paul Meyer i Bergen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt dette, men i Bremanger boken står det om Christian Meyer og sønnen Henrik. Se på nb.no

 

I Solund boken står det om Jan Meyer og sønnen med samme navn. Se nb.no her er de i 1701. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=283&filnamn=1701nba&gardpostnr=13287&merk=13287#ovreHan eier altså Holmen i Bremanger.

 

Her er de to på Havnen Rugsundøy. Henrik Eriksen og Johan Eriksen, og de er altså n Meyer i 1699. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=137&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=744&merk=744#ovre

 

NB Et annet sted mener jeg de står som Carlssønner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den andre er Henrich Georg Meyer gift med Pernille Abelone Michelsdatter som har barn fra ca 1785.

 

Iflg Joleik, Soga om Flora side 67 nevnes en sak 7/4-1776 hvor "lensmannen Hendrik Mejer i Brymanger som skulda strandsitjaren Knut Seljestokken for stuldr frå far hans, i vårfiskje 1774". 

 

Faren er Kristjan Mejer. 

 

Jeg fant ikke saken, men mulig den inneholder noe som kan belyse dette.

 

Det er og en sak mellom Birgitta Mejer og Tosten Kattevold. Birgitta var enke etter Paul Meyer i Bergen.

 

Dette er nok riktig Henrik, han og Pernille fikk sønnen Aleksander Henrikson Meyer i 1782 ca. Har lest en del om at denne Henrik slet med økonomien, noe om skatte fusk el lignende..Men det er første gangen eg ser navnet Georg inne i bildet..

Endret av JC Igland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#36:

 

Det ser ut for meg som om Jan (Johan) Mejer på Notøy var den s.s det ble skiftet etter 1709, g.m. Margrethe Nilsdatter Bager, m. følgende 4 barn:

 

1) Jan g.m Catharina Esman, igjen m. 3 barn: Jan, Jørgen og Nils.

 
2) Bodil g.m. 1) David Isaksen Middelthun, igjen m. 10 barn, 2) Escil Lohman, igjen m. 2 barn: Nicolay og Anna
 
3) Agnete Meyer g m Jan (Johan) Andersen Luth, notert med 4 barn, Anne Dorthea, Johan, Anders og Harmen Wench.
 
4) Nils f ca 1688
 
Ikke vet jeg, men kan han ha vært den s.s. var født i Bremen, og tok borgerskap i Bergen 15. sept. 1637?
 
Evt. den s.s. bodde 1683 i 19. rode som tilhørte skatteklasse 3 og betalte koppskatt for seg selv i 1689? 
 
Evt. den s.s. bodde 1686 i 20. rode, gårdsnr. 2 i eget hus og grund?
 
Jeg har også notert at det var en Jan Meyer som var fadder 8. juli 1688 i Bergen KK for Ditmer, sønn av Jørgen Skrøder og Appolone Meyer (en søster?) sammen med Dorethe Hansdat, Grethe Daanichen Sweder Meyer (en bror?) og Engelbert Praal.
 
Videre at en Jan Mejer af Contoret var fadder 22. nov. 1696 i Bergen KK for Valentien (sønn av Christopher Becker og Stine Lange),
 
og endelig at det fantes en Andreas Griese f. i Teterow (Tetarauw) seit 1670 som var Geselle bei Johan Meyer, res. H.- Verw. im Kappen (Vitnemål 23. okt. 1679).
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Alexander også hadde et mellomnavn:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/47/pl00000000004449

 

Willum Alexander Meyer, hvor faren er nevnt: Henric Georg Meyer Skoleholder i Bergen.

 

Dette er nytt for min del, må undersøke mere...

 

Samme informasjon:

 

http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=katt1867&gardpostnr=171&personpostnr=171

 

Nei dette ser ikke ut til å stemme overens, finner ikke noen bånd til Pernille Sagenheim hos denne Willum Alexander Meyer...

Endret av JC Igland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.