Gå til innhold
Arkivverket
Tarald Stein

Feiltranskribert navn i kirkebok fra Stord?

Recommended Posts

Tarald Stein

Her følger en rekke indisier. Jeg er redd for at jeg har stirret meg blind og ikke klarer å se objektivt på det.
Her er dødsfallet: http://digitalarkivet.arkivverket.no/…/per…/pg00000000506824
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read…

 

Etter det jeg kan se av orginalen kan etternavnet like gjerne være Roaldsdatter som Baardsdatter. Saken er at det ikke finnes noen andre bevis på Guro Baardsdatters eksistens. Derimot finnes det en vielse mellom Halver Larsen og Guro Roaldsdatter som passer fint med etterslekta: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe…
Hun er også oppført ved en dåp: http://digitalarkivet.arkivverket.no/…/per…/pd00000002666026
 

Kirkebøkene for Stord slutter i 1725, så det er ikke håp om å finne Guros dåp/fødsel. Hun dør lenge før FT1801 (mannen har etterlatt seg kone nr. to som enke). Jeg kan ikke finne noen Guro Roaldsdatter i passende alder død noe sted.
Dersom det virkelig er Guro R som dør på Dyvik i 1757 lurer jeg på når de flytta dit fra Føyen. Og om Føyen er det samme som Føyno: http://1881.to/MgGV5U (isåfall stemmer beliggenheten ok)
.

Det er selvsagt en liten mulighet for at Guro B er innflytter og ikke får barn, og at Guro R flytter ut av Stord før hun dør. Jeg vil anslå muligheten for et slikt sammentreff som usannsynlig (lant mer sannsynlig med et vanligere navn som Anna f.eks.), men hva mener dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Har du sett det som står om Roar Hansson, som bodde på Eikeland GNR.11 på Bømlo? (Bømlo Bygdebok Bind IV Gards- og ættesoge for Moster sokn, av Simon Steinsbø). Han var født ikr.1682. G.m. Lina Ånesdtr. Spissøy, nedre (nr.3) Barn som står oppført der: Kari, f.1719, Johanne, f.1722 (og truleg Ådne Roarson Otterøyno og Hans Roarsson Petarteigen Stord). Roar bygsla halve Eikelandsgarden i 1710 og var brukar til 1724, då han bygsla i Føyno og flytte dit. Har sett etter skifte etter Roar og Lina, men har ikke funnet til nå. Vet ikke hvor Steinsbø har funnet kilden som barna står i. Lurer på om disse også hadde dtr. Guro, født ca. 1711. Halvard skal ha hatt ei dtr. som het Lina, født 1751, som ikke er kommet med på side 754, Dybvik. Hun ble gift Sætrevik Stord (side 660). Roar Hansson var fra Totland nr.10 på Bømlo, side 244, Bind IV. Det ser for meg ut for at en av de to personene som var forlover ved vielsen til Halver Larsen og Guro het Totland til etternavn.

Endret av Svein O. Tislevoll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Jeg har også skrevet inn denne familien med Guro Roaldsdtr. f. rundt 1710 på Eikeland.  Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Linda Wathne

Blar man fremover i kirkeboken og studerer navn som Britte, Ragne, Bachen, Rommetved, ser det ut til at presten bruker en ekstra slyng på slutten av stor B, men ikke på stor R. Det ser man også på Britte som er nevnt over Guro. Dermed likner første bokstav i Guros patronym mer på en R enn B.

Det var min synsing :)

 

Mvh

Linda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tarald Stein

Godt å få bekrefta at jeg ikke er helt på jordet. Tusen takk!

Må visst ta en titt i Bømlo-boka igjen. Jeg synes det er vanskelig å orientere seg i et område der jeg ikke er kjent. Må vel rette på det i sommerferien kanskje. Helt oppriktig synes jeg Bygdeboka for Stord var mer forvirrende enn opplysende. Jeg fant tidlig et par feil og ble skeptisk. Boka for Fitjar er mer brukervennlig (men dessverre holdt bare en liten del av slekta til der).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tarald Stein

Flott Linda! Nå vet jeg hvorfor magefølelsen min ikke fikk det til å stemme at det stod Baardsdatter. Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Ja, bygdeboka for Stord er lite å skryte av i forhold til mange andre slike bøker. Når det gjelder bøkene fra Fitjar så er det bra bøker som du skriver, og skikkelig nummersystem, og alle som har vært med på å lage disse bøkene, har brukt veldig mange kilder. Har funnet få feil i bøkene. På Lønning på Stord, mangler det en hel generasjon, fordi disse som laga den boka, ikke fant skiftet etter Erich Pedersen Lønning (skifte 7. okt. 1718), og har gjetta på at Erich skulle ha hatt en sønn, noe som ikke er rett. Og flere andre skifter er heller ikke brukt på bra nok måte. Men så hadde ikke disse som skrev slike bøker før samme muligheter som nå, når det meste er, eller blir tilgjengelig på nettet. Men i Fitjar, og tildels på Bømlo har dem klart det bedre selv uten disse gode mulighetene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tarald Stein

Jeg har foreløpig ikke klart å tyde et eneste skifte. Kirkebøkene er faktisk mye enklere å tyde, så det føles bakvendt at det er de som er fulltranskribert og ikke skiftene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tarald Stein

Ved sønnen Halvor Halvorsen så jeg i kirkeboka for å finne ut om det stod mer. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11671&idx_id=11671&uid=ny&idx_side=-73

Slik den er ført, ser det for meg ut som om Britta, Lars, Anna og Halvor alle ble døbt i Fitjar Dom Jubilate (5.mai) og at det i tillegg er oppgitt fødselsdato (for Halvor 28.mars). Men at jeg leser det slik kan jo være resultat av at det er slik praksis er i dag. Har lest noe om at det skal ha vært påbudt å døpe barna nærmere fødselen tidligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Ja, dåpen skulle vel skje ganske fort etter fødsel. Noen av skiftene er det svært vanskelig å løse, men en del kan være ganske greie, spesielt det viktigste, der det står hvem som er arvinger, og formyndere for barna, og andre mulige slektninger som kan ha tilgode penger eller andre ting i boet. Det verste er skifter som er skrevet opp altfor smått, for tett, eller der skriveren har skrevet det opp for fort (og dersom sidene er dårlig avfotograferte eller skanna, slik at det er uklart eller svakt). Ja, for min del så kunne skiftene godt vært transkribert, men det er vel mange andre ting som skal ordnes av forumets folk også, så det blir vel en tid til alt blir ordnet slik. Tingbøkene for Sunnhordland er heldigvis ordnet, slik at det er lett å lese, og der er det ofte en del ting å finne om våre forfedre og av og til formødre også.

 

Her er noe: Side 450b- 451s Skannet skiftemsteriale Sunnhordland Sorenskriveri, Føyen, Fjære og Våg tinglag, skifteprotokoll A 3b, 1828-1834:

Anmeldelse af 5 te Jûli 1829, fra de myndige Arvinger Halvor Halvorsen Dyvigen i Föyens Skibrede ûnderskreven af Erich Halvorsen Dyvigen og Otto Nielsen Vikanes.

(Otte Nielsen Vikanes var gift med Guro Halvardsdtr. Dybvik, f.1788). Disse har vel bare meldt fra om at det har vært privat skifte(?)

 

Hordaland Fylke, Sunnhordland Sorenskriveri,Føyen, Våg tinglag, skifteprotokoll Ad 3a, 1824-1828. Side 295b - 296a :

Anmeldelse fra de myndige Arvinger, efter afdöde Kari Eriksdtr. Dyvigen i Föyens Skibrede den 3. Januar 1827 og underskreven af Erik Halvarsen Dyvigen og Otte Nielsen Vikenæs.

Endret av Svein O. Tislevoll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Ved sønnen Halvor Halvorsen så jeg i kirkeboka for å finne ut om det stod mer. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11671&idx_id=11671&uid=ny&idx_side=-73

Slik den er ført, ser det for meg ut som om Britta, Lars, Anna og Halvor alle ble døbt i Fitjar Dom Jubilate (5.mai) og at det i tillegg er oppgitt fødselsdato (for Halvor 28.mars). Men at jeg leser det slik kan jo være resultat av at det er slik praksis er i dag. Har lest noe om at det skal ha vært påbudt å døpe barna nærmere fødselen tidligere?

 

Britte ble døpt Dom. Jubilate (3. søndag etter påske)  i 1754, som var 5. mai, slik du sier. Men Lars er døpt 30. mars, Anna 31. mars og Halvor 28. mars, så denne presten sjonglerer ikke så lite med innføringene! Fødselsdato er ikke nevnt for noen av disse barna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnfrid Dommersnæs Mæland

Når det skiftes etter Roald Hansen i 1737 lever sønnene Isak og Hans, og døtrene Guri og Johanne. Alle mindreårige.

Vites det hva som skjedde med Isak, Hans og Johanne?

 

Lene Arnesdtr dør i 1743 56 år gammel.

 

Mvh

Arnfrid

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Hans Roarsson hadde gården Petarteig/Petarteigen på Stord til han døde i 1792 står det i Stord Bygdebok. Han var først gift med en enke; Ingeborg Hallvardsdtr., f.1696 (enke etter Lars Steffensson Petarteigen, f.1695, d.1746). Ingeborg døde i 1769, og enkemannen Hans, giftet seg ett par år etter med Eli Knutsdtr. Rydland, f.1749 (datter til Knut L. Rydland, Fitjar. Eli var først gift på Bjelland, Stord). Hans og Eli hadde barna Roar, og Ingeborg som ble voksne (var kanskje flere da, men bygdebokforfatteren hadde bare med alle som ble voksne). 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
Svein O. Tislevoll

Johanne var vel da kanskje gift med Lars Larsson Øvra Litlabø, født 1721 (i følge Stord Bygdebok, side 427). Kona er ikke nevnt der, men barna var: Lars, født 1745, Hallvard (oppkalt etter farmor), Roar, og Anna.  Slekta til Lars Larsson kan følges flere generasjoner bakover, men kanskje den slekta har blitt skrevet om før i ett annet emne?

Endret av Svein O. Tislevoll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnfrid Dommersnæs Mæland

Da er det Isak Roaldsen f 1729 vi ikke har funnet senere enn i 1737 (skiftet etter faren); noen som vet hvor han gjorde av seg?

Er det mulig å få et bilde av siden om Roald og Lene med familie fra bindet om Moster sogn; regner med det er der det står.

Mvh

Arnfrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Kan skrive det som står i bind IV Gards- og ættesoge for Moster sokn, side 204:

 

Bruk nr.3. Gamal skyld: 1/2 laup smør, 3/8 hud. Bruket vert kalla  "nora Eikeland".

Bruker nr. 8 på gården der (av dei som er kjente), var: Roar Hansson Totland (nr.10), f.ikr.1682. G.m. Lina Ådnesdtr. Spissøy, nedre (nr.3). Born: a. Kari, f.1719, b. Johanne, f.1722 (og truleg Ådne Roarson Otterøyno og Hans Roarsson Petarteigen, Stord). Roar bygsla halve Eikelandsgarden i 1710 og var brukar til 1724, då han bygsla Føyno og flytte dit.

Isak er altså ikke kommet med der.

Endret av Svein O. Tislevoll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnfrid Dommersnæs Mæland

Skiftet etter Roald Hansen Føyen i 1737 nevner at kontrollør Christian Holberg Gran er oppnevnt som lagverge for Isak, Anne Roaldsdatters mann Baar Gundersen Rommetveit for Hans, Nils Spisssøy for Guri og Helge Totland for Johanne.

 

Isak er fortsatt umyndig, 17 år, da Holberg Gran dør i 1747. Noen som vet hva som skjer i slike tilfeller? For ordens skyld; Isaks mor, Lina, dør i 1743, men der er ikke skifte etter henne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×