Gå til innhold
Arkivverket

Mannskapslister frå Jarlsbergske bergverk i Skoger - eventuelt ekstraskattemanntalet frå 1762?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

I samband med drøftingi av soga til to brør, Anders og Ole Eliassøner frå Valdres, som i perioden frå kring 1755 til 1775 budde i Skoger og rimelegvis arbeidde ved Jarlsbergske bergverk (http://forum.arkivverket.no/topic/172099-elias-amundson-1701-1773-fraa-hafslo-til-etnedal-kone-borghild-og-huslyden-deira/page-4#entry1651080), er eg på leiting etter:

 

* Mannskapslister for Jarlsbergske bergverk for åri kring 1755-1775, og

 

* Ekstraskattmanntalet for Jarlsbergske bergverk i Skoger frå 1762.

 

Er det nokon som veit kvar desse kjeldene eventuelt kan finnast?  Er dei digitaliserte?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

PS: Grethe Flood har under det andre tema skrive følgjande:

 

"Spørsmålet er om Jarlsbergske bergverk i Skoger er innført i ekstraskatten for Jarlsberg grevskap:
 

http://www.arkivverk...b_read/db/46058

 

eller i ekstraskatten for Hurum, Røyken, Eiker, Lier og Buskerud fogderi:

 

http://www.arkivverk...b_read/db/45957

 

http://www.arkivverk...b_read/db/45958"

 

Men eg finn ikkje dei personlistene som eg ønskjer.  Kanskje er det eg som leiter på feil stad?

 

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at ekstraskatten er digitalisert i sin helhet:

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Ekstraskatten-1762

 

Jeg vil tro at Jarlbergske bergverk er det samme som kalles Konnerudverket - men her får heller noen arrestere meg, hvis jeg tar feil. Litt mer historikk her:

 

http://www.historieboka.no/Modules/article.aspx?ObjectType=ArticleVersion&Article.ID=2808&Category.ID=1470

 

Kanskje Statsarkivet i Kongsberg kan sitte med mer informasjon? 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at Jarlbergske bergverk er det samme som kalles Konnerudverket - men her får heller noen arrestere meg, hvis jeg tar feil. 

 

Det er riktig. Jarlsbergske bergverk burde mht. ekstraskatten 1762 sortere under Jarlsberg grevskap, men "problemet" er at det ikke er bevart manntall for Jarlsberg grevskap. Det er kun selve regnskapene og enkelte vedlegg som er bevart. Det finnes også noe materiale i Jarlsberg grevskaps arkiv (SAKO), men heller ikke der har jeg funnet noe hovedmanntall (privat undersøkelse for noen år tilbake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe og Kristian for nye spennande innlegg!

 

Då var det med andre ord ikkje eg som var blind, men det finst rett og slett ikkje noko hovudmanntal for Ekstraskatten for Jarlsbergske bergverk!

 

Det var elles ei interessant soge som er skrivi om Konnerudverket, og me må vel gå ut ifrå at det var der dei to brørne hadde arbeidet sitt på 1750- og 1760-talet!  For mannskapslister finst vel ikkje, eller...?  Eg vil tru Kristan hadde visst om det, dersom det finst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle være interessent om det var bevart mannskapslister for gruvene ja. En av mine grener, Mommeslekten, jobbet i gruvene og bodde på Ekholt. Denne grenen skulle komme fra Tyskland uten at jeg har funnet belegg for det.

 

Hans Clausen Momme er registrert på Vaterland i Oslo i 1730 før han flyttet til Jørandsrud på Ekholt hvor hans etterkommere jobbet i gruvene.

 

Det er jo bevart kirkebøker under Skoger : Skoger/ Det Jarlsbergske bergverk (Konnerud) fra 1748-1795 hvor jeg har funnet mange opplysninger på de som jobbet på "Wærcket"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mannskapslister finst vel ikkje, eller...?  Eg vil tru Kristan hadde visst om det, dersom det finst?

 

Jeg kan nok bare svare for ekstraskattmaterialet. Hva som for eksempel kan finnes i arkivet Jarlsberg grevskap, har jeg ikke undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Terje og Kristian for nye spennande innlegg!

 

Det var særleg spennande å få greie på at arkivet for Jarlsberg grevskap ligg hjå Statsarkivet på Kongsberg, og eg har no sendt eit spørsmål dit om hjelp til å finna ei stadfesting av at Anders og Ole Eliassøner verkeleg arbeidde der i 1750- og 1760-åri!

 

So får me sjå kva svar eg får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det er en serie Ha med ekstraskattmanntall i arkivet etter Jarlsberg grevskap (hentet fra Arkivportalen). Da får vi krysse fingrene for at det kan finnes noe der.... :)

 

Jarlsberg grevskap - SAKO/P-1055/H/Ha

Ekstraskatten

1762 - 1767

SAKO/P-1055/H/Ha/L0001

Ekstraskatten

1767 - 1769

SAKO/P-1055/H/Ha/L0002

Ekstraskatten

1770 - 1771

SAKO/P-1055/H/Ha/L0003

Ekstraskatten

1766 - 1772

SAKO/P-1055/H/Ha/L0004

Ekstraskatten

1766 - 1772

SAKO/P-1055/H/Ha/L0005

Ekstraskatten

1766 - 1801

SAKO/P-1055/H/Ha/L0006

Andre skatter

1763 - 1803

SAKO/P-1055/H/Ha/L0007

Andre skatter

1774 - 1818

SAKO/P-1055/H/Ha/L0008

Andre skatter

1761 - 1810

SAKO/P-1055/H/Ha/L0009

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe for nytt spennande innlegg!

 

Jau, det ser ut til at du har rett med omsyn til ekstraskatten, og som ei følgje av denne oppdagingi har eg endra ordlyden i spørsmålet mitt til Statsarkivet på Kongsberg.  Kanskje vert spørsmålet no for onfattande for dei til å svara gjennom Arkivforum, men me kan no i det minste vona....  Spørsmålet har jo allmenn interesse langt utover bygdeboki for Luster kommune...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ser ut som det er en serie Ha med ekstraskattmanntall i arkivet etter Jarlsberg grevskap (hentet fra Arkivportalen). Da får vi krysse fingrene for at det kan finnes noe der....

 

 

Som nevnt i et tidligere innlegg, har jeg av privat interesse sett gjennom deler av denne serien på SAKO. Noe hovedmanntall finnes heller ikke der, men jeg skal ikke utelukke at Lars E. Øyane kan finne noe av interesse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Kristian for siste innlegg!

 

I dag har eg fått svar frå Statsarkivet på Kongsberg når det gjeld arkivmaterialet etter Jarlsbergske bergverk.  Dei skriv følgjande:

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Til Lars E. Øyane

 

Vi har funnet noen lister over ekstraskatten for Skoger (blant annet fra 1767 og 1769) i arkivet til Jarlsberg grevskap. Men på disse to er det innført at "det Jarlsbergske Bergværk ikke henhører under Grevskabets Jurisdiction" og derfor ikke er med på listene. Hva bergverket hørte under i denne perioden, er vi ikke sikre på. Det kan ha hørt under Bergamtet, og hvis dette er tilfellet kan det være at Riksarkivet har lister eller manntall. Vi har heller ikke hele arkivet etter Jarlsberg grevskap, en god del av materialet er på Jarlsberg hovedgård. Det kan være at de kan hjelpe deg der.

 

Vi ser også at det i boka "KonnerudVerket. Bergverket i Drammen" av Erik Bjørløw-Larsen og Jo. Sellæg henvises til arkivmateriale som skal være hos Stiftelsen Konnerudverket. Deres kontaktinformasjon finner du her: http://konnerudgruvene.no/

 

Vi har heller ikke funnet lister over ansatte ved bergverket.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Eg reknar med at Kristian kjenner til kva som framleis finst på Jarlsberg hovedgård?  Har det etter ditt syn noki hensikt å kontakta dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reknar med at Kristian kjenner til kva som framleis finst på Jarlsberg hovedgård?  Har det etter ditt syn noki hensikt å kontakta dei?

 

Jeg var i 2006 så heldig å få besøke arkivet på Jarlsberg hovedgård én dag i forbindelse med arbeidet med min masteroppgave, men jeg har langt fra noen full oversikt over hva som finnes der. Jarlsberg bergverk var den gang uten interesse for meg, så jeg kan ikke mene noe sikkert om hva som finnes, men mitt hovedinntrykk er at arkivet først og fremst består av arkivsaker fra 1800- og 1900-tallet (altså etter grevskapstida).

 

Jarlsberg hovedgårds arkiv er i privat eie og er ikke åpent for publikum. Jeg tror det er tvilsomt om eieren har anledning til å utføre undersøkelser i arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Kristian for ny kommentar!

 

Etter kva du fortel, trur eg det helst har lite for seg å bry eigaren av Jarlsberg hovudgard med denne saki.  Eg har forsovidt gode nok opplysningar slik det er, for so mykje anna enn å arbeida i gruvene kan ikkje desse brørne ha gjort dei åri dei budde der...  Og då gruvetidi var over, flytte Anders attende til Bragernes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Jeg var i kontakt med Wedel Jarlsberg for mange år siden om arkivet til Konnerudverket. Han fortalte da at en arkivar var satt på saken for å systematisere / katalogisere. Jeg har intet sett eller hørt siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.