Gå til innhold
Arkivverket

Kirsten Jacobsdatter Dass f 1708 d 1766 skifte 1767


Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16850&idx_id=16850&uid=ny&idx_side=-23

 

Nederst side 1 finner du begravelsen hennes.

 

Rune Bang nevner henne i boka Lurøy-Onøy gårdene og folket. Der er hun gift med Hans Christensen med foreldre Christen Hansen og Karen Povelsdatter (tidligere bruker på Lurøygården)

Videre oppgis det at Kiersten Jacobsdatter Dass er datter av Jacob Benjamin Dass og Maren Angel, Herøy.

De hadde tre barn:

1. Maria 1739 g med Jens Jacobsen Alleren

2. Christen f 1741 - dør samtidig som moren i 1766

3. Karen f 1749 g med Ole Joensen, Herten

Rune Bang oppgir at Kirsten er en søster av Peter Jacobsen Dass (?)

 

Finnes det noe bevis for at Kirsten er datter av Jacob Benjamin Dass og Maren Angel, Herøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NST XL, Hefte 2, er det en artikkel av Kåre Hasselberg - "En gren av slekten Dass/Dundas i Norge - og spørsmål om slektens herkomst". Se side 146-171.

 

Hasselberg angir 9 barn når det gjelder ekteparet Jacob Benjaminssøn Dass/Maria Angell Volqvartz. Deriblant datteren Kristina Dass: "født ca 1708/1709, døde på Lurøy, begravet 27. desember 1766 samme sted, 58 år gammel. Skiftet etter henne ble holdt på Lurøy 21. august 1767. Gift trolig før 1739 med gårdbruker Hans Kristensson i Lurøy (født ca. 1704, døde 1784 på Hestmona i Lurøy). Tre barn er kjent."

 

https://nbl.snl.no/Benjamin_Dass

 

Jeg lurer på om ikke kilden til disse 9 barna kan finnes i et eventuelt skifte etter Benjamin (Jacobssøn) Dass, død i København 5. mai 1775. Rektor ved Trondheim katedralskole. Hasselberg nevner at Benjamin Dass er nevnt som sønn av Jacob i forbindelse med en obligasjon som var utstedt av Jacob (Benjaminsøn Dass) 26. juni 1754 (?).

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det er skifte etter Jacob Benjaminsen, og det er iallefall skifte etter nevnte Kirsten Jacobsdatter Lurøen i 1767: 

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24885/112/?size=gigant&mode=0

 

Jeg har henne og hennes søsken i mitt slektsprogram, og de er etterkommere av søsken av noen av mine aner. Kirsten ble gravlagt 27.12.1766, og var født ca 1708-1709(før kirkebøkene for Alstahaug

begynner på 1714). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg forsket for en tremenning 2005 la jeg inn spørsmål på gammelforumet på Digitalarkivet uten å få svar, og jeg har også spekulert litt i om denne Hans Christensen kan være bror av Eva Christensdatter Mikkelborg

(min formor). Han skal være født ca 1683

 

orum.arkivverket.no/topic/117477-31897-hans-christensenkirsten-jacobsdtr-dass-f-17-luroey/?hl=%2Bkirsten+%2Bjacobsdatter+%2Bdass


Denne debatten om Kirstens mulige bror Carsten kan kanskje også være av interesse:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/119530-33984-carsten-jacobsen-dass-f-1722-paa-tenden/?hl=%2Bkirsten+%2Bjacobsdatter+%2Bdass#entry975438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

På Lurøy handelsgård (tar det fra husken, litt usikker på navnet) så er Hans Christensen Mikkelborg brukeren før Hans Christensen gift med Kirsten Jacobsdatter Dass. Jeg får det ikke til å stemme at det kan være samme person. Det ble feil for meg, men kanskje noen andre finner utav det? Litt underlig at det ikke finnes ett skifte etter ham - iallefall finner ikke jeg det.


I 1762 dør Eva Christensdatter Mikkelborg. Hans Christensen oppgis da å bo på Hestmoen - Hestmannøy.  Se Kirsten som dør i 1767


1768 dør Hans Christensen Mikkelborg på Hestmoen. Hans enke Dorthea Jensdatter sitter da igjen. Ingen Maria eller Karen.


I 1745 dør Christen Hansen med sønn Hans Christensen. Her kan det faktisk være noe. Dette skjer på Lurøy

Endret av Hans Egil Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christensen og Kiersten sin datter Maria Hansdatter - som var gift med Jens Jacobsen, Alderen dør sammen med mannen i 1786. Det er skifte på de sammen. Interessant nok er det Hans Jacobsen, Hestmoen som er formynder på to av sønnene. Ole Joensen på en og Jens Hansen, Alderen på en annen og Jacob Jacobsen, Sør Nesøe på den siste.

 

Mye å ta tak i der. Maria sin elste datter er oppkalt etter moren Kierstine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Hans Christensen som er nevnt ved skiftet etter Eva Christensdatter Mechlenborg i 1762 var sønnen Hans Christensen som var født ca 1713-19. Den Hans Christensen jeg mener kan være

den samme som han som var gift med Kirsten Jacobsdatter Dass var Eva Christensdatters bror Hans Christensen som ble født ca 1683(sikkert ut fra manntallet 1701). Den Hans Christensen

Mechlenborg som ble født ca 1713-19 og dødei 1766/67(gravlagt 6.januar 1767)var det skifte på 13.05.1768. Den andre Hans som ble født ca 1683 har jeg ingen ting på. Jens Hansen som

senere var i Alderen i Lurøy var sønn av Hans Christensen Mechlenborg og Dorothea Jensdatter Hønnichen

 

Den Hans Jacobsen Hestmona som du nevner ble gift med Dorothea Jensdatter Hønnichen 21.11.1768, og hun var enke etter Hans Christensen Mechlenborg. Hun og første ektemannen Hans

var blant mine aner gjennom sønnen Christen født 1749, og som senere holdt til på Træna

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite jeg har fått sett av faddere, for kirkebøkene for Rødøy(inkludert Lurøy) starter ikke før 1739, og mangler mellom 1750 og 1758. Så eneste barnet av Kirsten Jacobsdatter og Hans 

Christensen jeg finner døpt er sønnen Christen som ble døpt 13.01 1741 i Lurøy: 

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Rødøy, Ministerialbok nr. 841A01 (1739-1750), Fødte og døpte 1741, side 85. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16497&idx_id=16497&uid=ny&idx_side=-80
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071001640027.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at Hans Christensen Lurøen ifølge Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XL og hefte 2 for 2005 skal være født ca 1704 og død i 1784, så da faller vel Hans Christensen født ca 1683 bort

Ellers kan man jo merke seg fadderen Juditha Angell i det forrige innlegget med dåpen i 1741, og hun var jo en annen datter av Jacob Benjaminsen Dass. Henne har jeg som døpt i Herøy 

Dom.Esto Mihi(03.03.1715 som datter av Jacob Benjaminsen Dass, og kona hans var jo Maria Angell Volgvartz. Anders Christensen kan vel være bror av Hans?Fadder Petter Lurøen kan

være den Petter Dass Lurøen som er nevnt ved sin svigermor Eva Christensdatter Mechlenborgs skifte i 1762. Kirstens bror Petter har jeg som født ca 1707-1711, og gravlagt 20.03.1768.

Han var gift med Evas datter Adelus Christensdatter Mechlenborg(ca 1705-gravlagt 19.04.1801 på Lurøy kirkegård). Så jeg mener at fadderne her på Hans og Kirstens sønn Christen

styrker teorien om at Kirsten var datter av Jacob Benjaminsen Dass og kona Maria

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.