Gå til innhold
Arkivverket

Kven var desse karane frå Lom som dels svelt ihjel og dels fraus ihjel på Sognefjellet i 1773?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

I kyrkjeboki for Luster under gravlagde står det å lesa 3. februar 1773 følgjande tragedie (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11589&idx_id=11589&uid=ny&idx_side=-200):

 

"Needsat i Forthuns Kirke-Gaard følgende Personer af Lombs Præstegield i Guldbrandsdahlen der ............ storm være døde paa Fieldet mellom Lyster i Sogn og Guldbrandsdahlen da de ........ søge Føde ......... men creeperede deels af Sult deels af Frost .........."  På neste side er so ramsa opp namni:

Sevald Jacobsen

Hans Jacobsen

Sevald Andersen

Ole Larssen

Peder Jacobsen og hans Søn:

Knud Pedersen

Povel Aamundsen

 

Er det nokon som kan hjelpa meg med følgjande:

 

* Tolka den fulle teksten som står i kyrkjeboki?

 

* Identifisera dei sju personane frå Lom som er opplista?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke alt her, men det er i alle fall et bidrag til teksten:

 

Needsat i Forthuns Kirke-Gaard følgende

Personer af Lombs Præstegield i Guldbrands

dahlen; som kort Tiid tilforn vare døde paa

Fieldet i mellom Lyster i Sogn og Guldbrands

dahlen, da de for at søge Føde, [vilde] [..reyse]

til første Stæd, men creperede deels af

Sult, deels af Frostskade formedelst

paakommende taaged Weyr, havde

taget en feyl Wey. Deres [N....]

[.....]

 

Sevald Jacobsen

Hans Jacobsen,

Sevald Andersen,

Ole Larssen,

Peder Jacobsen og hans Søn Knud

Pedersen,

Povel Aamundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres Navne ere?

 

Det er godt mulig, og det passer inn på en naturlig måte, men selv klarer jeg ikke «se» det slik at jeg kan konkludere, og har derfor latt det stå åpent. Forslaget ditt er meget vel sannsynlig,  men selv klarer jeg ikke lese det slik uten forbehold. Kan få det til gå opp hvis nederste linje er: ne ere:

 

Er det slik du leser det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Espen, Gunnar og Aase for interessante og nyttige opplysningar om denne hendingi!  Det var ikkje noko "kjære mor" i desse naudsåri!  Berre det å tenkja seg at dei freista komma seg over Sognefjellet midt på vinteren!  Ein kan spekulera på, kvifor dei ikkje reiste nedover Gudbrandsdalen for å henta forsyningar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Sven for siste spennande innlegg i denne debatten!

 

Eg trur du har finne nok ein av dei åtte uheldige fjellvandrarane frå 1773.  Noko som sleg meg, er at dei me til no har identifisert, alle kom frå Bøverdalen, det dalføret i Lom som ligg nærast opp mot Sognefjellet.  Kanskje bygdeboki for Lom har fleire detaljar ogso om dei andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lett veldig grundig i bygdeboka som dekker Bøverdalen, men jeg tror jeg har funnet aktuelle kandidater for alle fortsett fra Povel Aamundsen. De to Sevald'ene er allerede vist.

 

På Brustugu er det en Ola Larsson som i 1765 ble gift med Anne Johanesdotter f. 1741 på Leirdalen, d. 1809 i Andvordstugu. Anne er blitt enke i 1774. Det står ikke noe om hvor Ola kom fra, etter det jeg kan se. Fire barn: Lars f. 1766, Johannes f. 1768, Mari f. 1769 og Kari f. 1771.

 

På Uppistugu Slålii er det en Per Jakobsson, f. ca 1722 som har en sønn Knut f. 1756. Her sies det riktignok at Per døde i 1783, så om det stemmer, kan han jo ikke være rett person. Han var gift med Gunnhild Knutsdotter f. ca 1718 på Uppistugu Bakkeberg, d. 1775. De var først husmannsfolk på Hoftaøyi, deretter nevnt på Kvanndalsvollan. De var trolig også på hennes hjemgård en stund. 8 barn; Knut var den nest yngste.

 

Det er en Hans Jakobsson på Storøygarden, gift 1764 med Rønnaug Amundsdotter, f. ca 1732 på Brekk i Skjåk, d. 1777 i Nyhus. Jeg finner ikke flere opplysnninger om Hans. De hadde fire barn, Marit f. 1764, Amund f. 1766, Margrete f. 1767 og Jakob f. 1772.

 

Sevald Andersson var sønn av Anders Sevaldsson ca 1708-1743, og Guro Hansdotter ca 1699-1766 på Brenna. Anders var bror til Jakob Sevaldsson som var far til Sevald Jakobsson.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Leif Erik for nytt spennande innlegg!

 

So vidt eg kan forstå, må du ha identifisert dei personane som stod att på lista, med unntak av denne Paul Aamundson.  Paul Aamundson er ein heller uvanleg namnekombinasjon, og dersom han IKKJE er frå Lom, so ser eg ein mogeleg person:

 

Eg kjenner til at det på 1700-talet var lite vetta trafikk mellom strendene i Lærdal (mellom Nattviki og Fodnes) og Lom, og det var ein Aamund Paulson som var gardbrukar på Aspvik, gift med Metta Andersdotter.  Yngste son deira heitte Paul Aamundson,  Han vart døypt i Lærdal 6.6.1729, og han "forsvinn" frå Aspviki!  Kan han ha gift seg i Gudbrandsdalen og vore med i reisefølgjet over Sognefjellet i 1773?

 

Dette vert sikkert ikkje so lett å svara på, men eg tykte eg ville leggja ut dette som eit alternativ...  Kanskje nokon veit?

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Kanskje det her kjem ei lita oppklaring i kvar ulukka hende:

 

I fylgje Kjellaug og Erling Ormelid skjedde det ei gong ei stor ulukke over Ormelid. Kva tid det hende visste dei ikkje, men dette er slik dei fortalde historia til meg:

 

Det kom eit fylgje på ni menn over fjellet – og uveret tok dei. Ein av dei greidd å ta seg ned til Ormelid for å henta Sylfest. Sylfest gjekk opp på fjellet – då var det ein attlevande, og han skulle ha sagt dette. «Dinna gongen, Sylfest, kom du for seint». Kjellaug prata også om at Sylfest hadde høyrt nokon ropa på hjelp og Sylfest gjekk oppover og fann karane. Kanskje det er fleire versjonar av denne historia i Fortun! 

 

 

Beste helsing

Torunn Løne Vinje

styremedlem i stiftinga Ormelid gard

 

https://www.facebook.com/vennelagetormelidgard/ 

 

 

 

På ‎24‎.‎02‎.‎2015 den 20.28, Gunnar Sigdestad skrev:

Deres Navne ere?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er veldig interessant. Minst tre av disse karene er i slekta mi og geni profilen det er linka til er innlagt av meg. Trengs det noe mer oppslag i bygdaboka eller har du fått svar på alt Øyane

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.