Gå til innhold
Arkivverket

Skoleprotokoller Borgund ved Ålesund?


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på hvor disse finnes??. Jeg leter etter min tippoldefars bror Johan Martinus Mathiassen ,født 7-2-1862 i Borgund. Har lett etter ham før også http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=118659 men ikke hatt noe hell. Min oldemors søster skrev at han ble borte på sjøen. Det kan han jo ha blitt ,men finner ham ikke konfirmert i Borgund eller Ålesund eller utflyttet. Folketellinga for Borgund 1875 er visst ikke å oppdrive på nettet så får ikke sjekket om han var med familien da. Om han ble borte på sjøen burde han vel ha levd opp og kanskje blitt sjømann eller noe?. Dersom han levde opp, burde jo ha gått på skole ,og da kunne kanskje skoleprotokollene eller noe sånt fortelle om hva som skjedde med ham?. Han er rett og slett borte.....hadde vært veldig artig å finne ut hva som skjedde med ham. mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere når en har permanent sidelenke:

 

Ministerialbok:

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Skodje, Ministerialbok nr. 525A04 (1880-1899), Døde og begravede 1884, side 177.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3038&idx_id=3038&uid=ny&idx_side=-171

 

Klokkerbok:

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Skodje, Klokkerbok nr. 525C02 (1880-1902), Døde og begravede 1884, side 170.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5304&idx_id=5304&uid=ny&idx_side=-161

 

Klokkerboken er vel den som er best leselig. Dødsårsak er ikke oppgitt, men det står vel noe under anmerkninger som skulle gi litt opplysninger. Her er sikkert flinkere tydere som kan hjelpe :)

 

...Sømandshuset i Hernøsand er død på Durbans Hospital...?

 

Konfirmasjon nr 5:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Skodje, Klokkerbok nr. 525C01 (1865-1879), Konfirmerte 1876, side 94.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15994&idx_id=15994&uid=ny&idx_side=-80

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

permanent sidelenke......skal prøve å huske det. Ikke helt lett å oversette alt her ,men jeg synes det står noe som ca dette. Dødsanmeldt fra Aalesund .......6/11 83, hvori medd. at angjældende .....fra sømandshuset i Hernøsand er Død paa Durbans hospital, ilandbragt dersteds fra ....Hernøsand ....cap. From". Endel ord jeg ikke er sikker på der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsf[aldet] anmeldt fra Aalesunds indrulleringskontor af 6/11-83, hvori medd[elt] at angjældende iføl[ge] indber[etning] fra Sømandshuset i Hernøsand er død paa Durbans hospital, ilandbragt dersteds fra Skib Hernøsand cap[tein] From.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuleprotokollar skal finnast i dei kommunale arkiva (for Møre og Romsdal sitt tilfelle hos Interkommunalt arkiv for Møre og Romsdal - IKAMR)

Men aktuelle protokollar frå 1869 er ikkje der.

Dersom guten gjekk på Borgund Fri- og fattigskule kan du sjekke hos Sunnmøre Museum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig ,da vet jeg det også!. Du skriver at aktuelle protokoller fra 1869 ikke er der....men gjelder det bare det året ,eller er det flere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.