Gå til innhold
Arkivverket

Politikonstabel Ole Mellingen


Lin Beate Gabrielsen
 Del

Recommended Posts

I følge fattigmanntallet for Bergen 1864-1895, var Ole Kristiansen Mellingen politikonstabel i perioden 1891 til 1895.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/51/pc00000000070474

 

Her står det oppgitt en del referanser, og jeg lurer på hva det er mulig å finne ut om hans tid som politikonstabel, hvor jobbet han og hva var grunnen til at han sluttet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde ifølger fattigprotokollen utvandret til Amerika, og familien ble dels forsørget av ham, og dels av det offentlige ifølge folketellingen 1900:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01301&gardpostnr=10570&personpostnr=49042&merk=49042#ovre

 

De fleste som utvandret oppgav håp om bedre fortjeneste som grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Takket være Digitalarkviet har jeg funnet masse spennende informasjon om Ole M.s liv.

Han dro til USA allerede i 1892, men han må vel nødvendigvis ha vært tilbake i Bergen allerede rundt 1893 da jo datteren Nelly ble født i 1894.

Det at han var fraværende i 1900, tror jeg skyldes at han hadde forlatt familien.

Han fikk også en rekke uekte barn, blant annet Oskar Olsen Hopland født 1900.

 

Men er det mulig å finne noe ut om tiden hans i politiet ut i fra de referansene som er oppgitt?

 

En annen ting jeg heller ikke finner i Digitalarkivet er hvor og når han døde.

I følge Radøyboka V s. 325 døde han i 1944.

 

På forhånd takk, 

 

Lin Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nå vet ikke jeg hvor mye opplysninger du sitter inne med her ?, eller om du har sjekket "Ole Kristiansen Mellingen" på "GENI" ?

 

Jeg har selv vert delaktig i tråder om "Ole Mellingen" for lenge siden, da han er oppfört som far til "Hilde Josefine" f. 7 okt. 1916 i "Hyllestad" med "Elen Ruskedal", min farfars söster. Da er han agent og selger ovner.

 

"Ole" skal ha flyttet og fått flere barn i "Tönsberg". Mener jeg hadde en kandidat som passet med födselsår som döde på 1940 talet der ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for svar!

Jeg har kommet over de trådene, ja, og også funnet mye informasjon der(og jeg forsøkte også å blåse liv i en av trådene for noen uker siden). Ved hjelp av en annen etterkommer og Digitalarkivet har jeg funnet ut mye om Ole M., blant annet at han fikk 10 barn med 5 forskjellige kvinner. En av dem var min oldemor som han giftet seg med i 1922, Brita f. Bjørge. De fikk to barn, Konrad og Margit, min mormor. De bodde først på Stord, så på Tysnes. Han forlot dem tidlig på 30-tallet og ingen visste hvor det ble av han. Nå har forfatteren av Radøyboka oppklart dette. Ole døde på Sæbø gård på Radøy i Hordaland, 25.12.1944. Han var jo også født på Radøy. Håper det var oppklarende også for deg!

 

Jeg har ikke funnet noen informasjon om at han har vært i Vestfold, men vi er jo mange etterkommere av ham som bor i Horten og Tønsberg. Mormor flyttet til Horten, og oldemor flyttet etter på sine gamle dager. Kanskje det er forklaringen på teorien om at han endte der? 

 

Men med den historien Ole har, kan man vel aldri være sikker på hvor hans handelsreiser tok ham og hvor han etterlot seg arvinger ;)

 

Hilsen Lin Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.