Gå til innhold
Arkivverket

Familiemysterium. Noen som kan hjelpe?


Veslemøy Solberg
 Del

Recommended Posts

Jeg poster dette på dette forumet også:

 

Hei!

 

I min eks-ektemanns familie har vi et uløst problem: Det gjelder min sønns tippoldeforeldre: handelsreisende Buskman Sørensen, født i 1863 i København, og Anna Andersen (Sal), født i Trondheim i 1869.

 

Min sønns oldefar (og sønnen til de to nevnte personene) het Eivind, og ble født den 7. november 1900 i Fana. Han ble satt bort, og vokste opp på Smørås utenfor Nesttun. Foreldrene var ikke gift. Jeg har funnet Eivind ved fire anledninger:

 

1) Folketellingen for 1900 for Fana herred. Her er Eivind nevnt Eivind Sal. Han bor på Skeie (gnr. 118) sammen med moren Anna Sal. Privat understøttelse.

 

2) Kirkeboken år 1900. Eivind er døpt 25/11, og foreldrene er nevnt: Handelsreisende Buskmann Sørensen fra Kjøbenhavn og pige restauratrise Anna Andersen fra Bergen. Fadderne er malers kone Ingeborg Rasmussen, Bergen, husmands kone Gjertrud Hansdatter Skeistræ, husmand Lars Paulsen Skeistræ, gardbruger Martinus Tolleivsen Skeie, gardbruger Johan Monsen Skeie. Uægte barn anmeldt av Martinus Tolleivsen Skeie.

 

3) Folketellingen for 1910 for Fana herred. Her er Eivind nevnt Øivind Buschmann. Han er pleiesønn og bor på Smørås, (gnr. 48.) Forsørges av gårdbrukerske Berta Johannesdatter, f. 8/5 1841.

 

4) Kirkeboken for 1915. Her er Eivind nevnt Eivind Smøraas. Foreldrene er nevnt Handelsreisende Buskmann Sørensen og restauratrise Anna Anderssen.

 

Jeg har forsøkt å finne Eivinds foreldre i databaser i Norge og Danmark uten å lykkes. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme videre?

 

Vennlig hilsen

Veslemøy Solberg

 

Mail:

veslesol@nordicae.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kontakte Litta her i DA. For øyeblikket finner du henne på forrige/neste side.  Litta, "Tilbyr hjelp til å finne slekt i Danmark".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tidligere vist til en fødsel/dåp i 1892 (innlegg 19 i forrige tråd) av guttebarn Karl Johan. Klarer vi tyde hva det står om barnefaren ?

Står det at barnefaren er 'dansk' handelsreisende med navn Nikolai Busskmann, f. 1864 (?) Hvis det er samme mann så har vi fått et fornavn.

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Fødselsstiftelsen, Overlegen, Ministerialbok nr. A 2 (1884-1900), Fødte og døpte 1892, side 89.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2011&idx_id=2011&uid=ny&idx_side=-91

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050815040759.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre kirkeboka er skrevet med nydelig skrift.

 

Ugift Handelsreisende Nikolai Bankman (feil for Buskman?). Født i København 1864

Ugift Dampskibspige Anna Zahl. Født i Trondhjem 1866.

 

Det var morens 2. leiermål.

 

Bergen fylke, Fødselsstiftelsen, Ministerialbok nr. A 2 (1884-1900), Fødte og døpte 1892, side 94.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står helt tydelig 'Bauchmand' - vi ser at denne håndskriften skiller klart mellom 'u' og 'n'. Dermed har vi barnefarens navn som Nikolai Bauchmand.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 'ch' uttaltes nok som 'k'. Bauchmand er et sjeldent navn, det finnes f.eks. bare en person i amtet København i den danske folketellingen for 1880.

 

Samtlige personer i husstanden

 

København, Smørum, Værløse, Lilleværløse By, En Gaard, 122, FT-1880, C2776

 

Navn,Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv, Fødested:

Ole Andersen 66 Enkemand Huusfader, Gaardejer Kirkeværløse Sogn

Svend Olsen [Andersen] 37 Ugift Hans Søn Kirkeværløse Sogn

Christine Olsen [Andersen] 22 Ugift Hans Datter Kirkeværløse Sogn

Maren Kirstine Christiansen 30 Ugift Huusbestyrerinde Karrebæk Sogn, Sorø Amt

Anders Peder Andersen 17 Ugift Tjenestetyende Kirkeværløse Sogn

Karen Marie Christensdatter 22 Ugift Tjenestetyende Kirkeværløse Sogn

Frederik Wilhelm Bauchmand 67 Enke Korøgter Helsingør

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det, men hvis hans sønn i Norge bruker Buskman/Buschman, så må det være noen (f.eks. moren) som har ment at det var det korrekte ?

 

Vi ser at personen i FT 1880 i København er født i Helsingør, og da bør kirkebøker der sjekkes for fødsler i tidsrommet 1863-64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange innholdsrike og gode svar! Dere er dyktige! :-)

 

Jeg gleder meg til å dykke ned i stoffet!

 

Masse hilsener fra

Veslemøy Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har funnet Konstanse Eugenie på folketellingen 1900 ? Har prøvd å søke men foreløpig ikke funnet henne. Ser av dødsfallprotokollen at Anna Zahl etterlot seg  2 "uægte børn" da hun døde i 1912. Eivind og Konstanse ?? (Karl Johan f. jan. 1892 døde jo februar samme året )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 6 nevnes at Anna Zahl er født i 1866 i Trondheim, mens et annet sted stod det at hun var født i Alstadhaug, Nordland. I kirkeboka for Alstadhaug finner vi Anna Mathea Zahl, født 6. februar 1866, døpt 6. mars 1866. Foreldre og faddere kan sees i lenken til kirkeboka.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Klokkerbok nr. 830C03 (1866-1881), Fødte og døpte 1866, side 32.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16582&idx_id=16582&uid=ny&idx_side=-31

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071024610148.jpg

 

Jeg har et par andre ting jeg lurer litt på i denne saken:

1) hvor kom etternavnet Sørensen fra, i navnet til handelsreisende Buskmann Sørensen ?

2) hvorfor skriver presten 'dansk' handelsreisende i kirkeboka (innlegg 5), med 'dansk' i anførselstegn ?

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på spørsmålene, Kurt Østbye, men de er interessante. 

 

Det jeg er ganske sikker på er at Karl Johan (f. og d. i 1892) er Eivinds bror. De har jo samme foreldre, Nikolai Bauchmand fra København og Anna Zahl, (slik dere har funnet ut.) Guttene er født med åtte års mellomrom, og Karl Johan var morens andre leiermål. Da må det jo også finnes et første leiermål. Jeg synes også det er litt spesielt at disse ikke var gift, men at de får (minst) to barn sammen med så mange års mellomrom.

 

Evinds sønn Egil forteller en interessant historie om Anna Zahl: Da sønnen hennes (Eivind) var liten, satt hun ham bort til fine folk på Smørås sør for Bergen. Da gutten var fire år, ville moren ha ham tilbake, og siden det ikke var inngått en formell avtale, måtte folket på Smørås godta dette. De ante imidlertid at ikke alt var som det skulle være, og fant Eivind gråtende og alene på et pensjonat i Bergen. (Han måtte sikkert være alene mens moren jobbet.) Eivind fikk komme tilbake til Smørås, og vokste opp der. 

 

Vi tror Anna Zahl ble værende i Bergen, for hun har besøkt Eivind ved flere anledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeh må innrømme jeg synest dette er et spennende case, Veslemøy, her er mye drama og interessante skjebner. Vi må finne ut mer om begge disse forelderne !

 

(I min tid som NHH-student i Bergen på 60-tallet, jobbet jeg 3 sommere på Fylkesbaatane, og skaffet en utenlandsk venninne jobb som lugarpike på båtene - hun opplevde mye ombord der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er spennende! Og en liten kuriositet: Jeg har faktisk også gått på NHH, (på 80- og 90-tallet.) Det ble mye musikk og lite økonomi på meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting : ikke heft dere fast ved navnet Zahl som døpenavn når det gjelder Alstahaug. Dette populære navnet ble brukt som mellomnavn på en rekke gutter og jenter denne tiden. Var vel en storkar Zahl som skulle æres på denne måten :)   Bare på denne tilfeldige siden i samme kirkebok er det to stykker , nr. 8 og nr. 15 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16582&idx_id=16582&uid=ny&idx_side=-34

 

Tror vi heller må lete etter datter til en Anders Zahl ,eller Andersen Zahl.  Hun ble jo skrevet som Andersen også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel talt Anne, Anna Zahl får barn med Karl Andresen, kan dette være opphavet til 'Andersen' som hun bruker ? Zahl-navnet er vel ellers et nord-norsk navn, mer enn et trøndelags-navn. Kan vi finne noen flere kandidater for Anna Zahl Andersen ?

 

Ellers så ser jeg en kandidat for Anna 'Zahl' på FamilySearch, født i 1866 i Trondheim, hun er en Andersen. Men her mangler altså 'Zahl', og fødselsdatoen skulle vært 21. august 1866 for å stemme med opplysningen i innlegg 18.

Name: Anna Ovedie Andersen

Gender: Female

Birth Date: 21 Jul 1866

Christening Date: 09 Sep 1866

Christening Place: Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway

Father's Name: Daniel Andersen

Mother's Name: Regine

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Anna Ovedie Andersen i 1866 med mor Regine og Daniel Andersson født i Sverige.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=DP16011866d&gardpostnr=175#nedre

 

Ft 1875 viser at mor til Anna er Regine Serine Andersen, f. Tempervold:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052359005753

 

Familien Regine og Daniel i 1885, datter Anna Ovelie

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053300001209

 

Hemneslekt, Regines foreldre, Regine og ektemann med sønn, ingen Anna:

http://www.hemneslekt.net/getperson.php?personID=I135437&tree=Hemne

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.