Gå til innhold
Arkivverket

Familiemysterium. Noen som kan hjelpe?


Veslemøy Solberg
 Del

Recommended Posts

Det er en Hilma Marie til fra Bergen som falt under krigen og som står på samme minnesmerke som Hilma Marie Zahl.

 

1171901 Hilma Marie Andersson k Solheim Falne Bergensere 1940-1945 Vis Minnesmerker Bergen

 

http://www.disnorge.no/gravminner/global1.php

 

Kan du Arne gjøre oppslag i 'Våre falne' på denne Hilma Marie ? (Jeg fant henne ikke i Digitalarkivets base)

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt. Våre falne er tilgjengelig på nb.no. Hilma Marie Andersson, hennes foreldre og søster omtales i bind 1. Hilma f. 1921, søster Annie f. 1925, far Karl Fritjof f. 1890, mor Sofie f. 1899. Alle fire omkom under brannen på Nordnes 15. juni 1940 etter bombeangrep mot Bergen havn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka 'Sjøens kvinner' nevnes en kilde som kanskje kan være av interesse. Kilden er en kommunal kemnerprotokoll for Kristiania for 1895 og 1900 hvor noen navngitte restauratrisers inntekt og skatt er beskrevet. I vårt tilfelle ville det da være tilsvarende protokoller for Bergen, Statsarkivet kan sikkert opplyse hvor de er arkivert.

 

Bakgrunnen for dette er at restauratrisene oftest var selvstendige næringsdrivende og ikke ansatt i rederiet, men hadde kontrakt med rederiet på all forpleining (kost og logi) om bord.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
 

Takk for tips, Kurt Østbye! Jeg har sendt mail til Bergen byarkiv, for å sjekke om Anna Zahl kan finnes i fattigregistrene for Fana, (fikk tips om det.) Og så har jeg sendt en ny forespørsel til Statsarkivet i Bergen, for å se hvilke personer som meldte seg ved skiftet etter Anna Zahl.

 

Jeg er spent på disse svarene. :-)

 

Mvh

Veslemøy S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.