Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ranveig Larsdatter Våge (~1757 – 1827)?


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Den 11. juli 1790 så gifter min forfar Nils Larsen Linga (1754-1832) seg med Ranveig Larsdatter Våge. Så vidt jeg har funnet får de bare et barn - Ingrid Nilsdatter Vestervik (1792-1882) og Ranveig Larsdatter Våge dør 30. januar 1827 hvor det opplyses at hun er 70 år gammel. Alt jeg vet er da at hun er født rundt 1757 i Våge (Tysnes?) som datter av en Lars.

 

Har ikke klart å lokalisere hennes dåp – og håper at andre her kanskje er mer heldig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av min første postering, så har jeg vedlagt kilder. Ranveig gifter seg med Nils i Strandebarm; og det å følge henne (og ham) der er ikke noe problem; men det er altså hennes dåp jeg prøver å lokalisere. Alt jeg har å gå på er at hun står oppført som "Waage" ved giftermålet - og jeg vet ikke om det da er Våge, Tysnes eller om det egentlig er et helt annet sted. Du finner nok ikke Nils i Tysnes, da han er fra Strandebarm  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne!

 

Takk for et flott innspill; lenken fungerte ikke men her er da innførselen:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Jondal i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /2 (1751-1787), Fødte og døpte 1756, side 35. 
 
Jeg tror nok du er inne på noe her nå - det stemmer overens med alder, farsnavnet er korrekt og området stemmer langt bedre enn Tysnes. Men så er da spørsmålet, fra hvor kommer da "Waage". Magefølelsen tilsier at det er korrekt person; men føler ikke at jeg kan konkludere helt enda da jeg ikke forstår hvor "Waage" kommer inn i bildet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle ta en liten titt på kartet - og ser at det faktisk er "Våge" på Varaldsøy - børstet støv av den gamle bygdeboken for Strandebarm - og der står Våge oppført. Riktignok er det flere Lars som sitter på Våge; men ingen som står oppført med en Ranveig som barn - ikke at det nødvendigvis behøver å bety annet enn at hun er uteglemt. Er det noen som kan tyde hva det står på nr. 9 ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29th dito (Februar), født Lars ..? ..? pige barn ..? Randveg ..?: Niels Wiig, Niels Jonson ..? – resten er noe usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig kandidat til foreldre: Lars Toresen gifter seg 10. juli 1729 i Jondal med Siri Andersdatter. Står nevnt en Johannes Vik som forlover (?) - med tanke på Niels Wiig som sto oppført ved dåp, farsnavn, sted for giftermål og tidspunkt.

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1727-1750), Ekteviede 1727-1729, side 147. 



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått litt tydehjelp så står det nok Lars Toresen Underhaug oppført som far - i følge bygdeboken for Kvinnherad, soknene Ølve, Hatlestrand og Ænes - er det ei Sigrid Andersdatter Kysnes som blir gift med en Lars Underhaug; i så fall kan det nok tyde på at giftermålet ovenfor er foreldrene til Ranveig. Så er jo da spørsmålet hvorfor hun står oppført med navnet "Våge" under giftermålet da dette var lokalisert på Varaldsøy - mens "Underhaug" var lokalisert i Jondal. Kan hun kanskje ha vært gift tidligere - eller har foreldrene flyttet dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 1

 

Linken til den s.k. Nils Larsen Linga (1754-1832) viser: (høyre side nederst, nr. 4) : 21. dito døbt Niels Larsen Roalds? Drengebarn hed Niels, test: Lars Lille Linga, Roald ibid, Niels Torbiørnssen Linga, Brithe Faassen, Ingebor Arnesd. Børsheim?

 

Dette dåpsbarnet het m.o.a. Niels Nielsen, ikke Niels Larsen: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NC6R-V4C, og var ikke sønn av Lars Lille Linga, som jo var fadder i dette tilfellet.

 

Har du funnet dåpen til din forfar Niels?

 

Det blir jo vanskelig å finne din forfars hustru hvis vi ikke har riktig mann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt øye Christian; der har jeg tolket kilden feil - og følgelig er det feil dåpsinnførsel - mannen er nok riktig; giftermål, dåp og lignende senere viser Nils Larsen; men dåpen har jeg feiltolket - så der er det tilbake til null. Hvis du ser på kildene for giftermål, og datternes fødsel så viser de da til Nils Larsen Vestervik; da har jeg fjernet hans foreldre og dåp - så får man lete igjennom kirkebøkene på nytt etter hans foreldre; men konen er fremdeles korrekt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11 Her er en Nils Larsen Vestervik: Høyre side nr. 3: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16773&idx_id=16773&uid=ny&idx_side=-4

Faddere: Christopher (Eliasson?) Westervigen, Johannis Mathisen, Gunel? Nielsen Dybsland, Eli Schaare, Siri Nielsdatter Aakre.
Hvis det er samme mann som ble begr. 17. feb. 1832 rakk han bare å bli 75 år gml. istedet for 78, som angitt. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Christian!

 

Ja, det er nok samme mann, jeg har i alle fall ikke funnet andre bosatt på Vestervik som heter Nils Larsen i denne tidsperioden  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#13

Det fremgår av Niels sin dåp at han var sønn av Lars Mathissen Vestervig og Ingebor Nielsdatter.

Jeg har tidligere notert at Lars var f. ca. 1730 på Øvrehus i Kvam, Sunnhordland og døde 1786 i Vestervig, Varaldsøy, Strandebarm. Ingrid skal være født 1728 i Åkre, Varaldsøy, Strandebarm.

 

Ingird skal ha vært datter av Nils Knutsen Åkre, ant. fra Eidfjord, som i 1727 bodde på Haukanes, Varaldsøy, og 1752-81 som husmann på Brakaneset, Åkre, Varaldsøy. Hennes mor het Angunna Ludsvigsdatter (et ikke altfor vanlig pikenavn) f. 1701 på Tveitnes, Ænes, Kvinnherad, død på Åkre (datter av Ludvig Fartegnsen Tveitnes i dennes 1. ekte m. Inger Ørjans- (Arons-) datter fra Oma ytre, Strandebarm).

 

Lars og Ingrids datter Angunna (Niels Larsen Vestervigs søster) ble oppkalt etter sin mormor Angunna 9. okt. 1763 her: (høyre side, øverst): Dom 19. p. Trinit  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16773&idx_id=16773&uid=ny&idx_side=-8

(Har litt problemer med å tyde hennes faddere).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29th dito (Februar), født Lars ..? ..? pige barn ..? Randveg ..?: Niels Wiig, Niels Jonson ..? – resten er noe usikkert.

Min tolkning her:

" døbt Lars Toresen Underhoues piigebarn kaldet

Randveig, fest: Niels i Wiig, Niels Jonsen Houe, q. Brithe Houe,

Cecilie Iwers d: Houe, Jyrie Ols d: fra Stenshaug (?) Stegasund "

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#8 Jeg har tidl. notert at en Siri (Sigrid) Andersdatter Kysnes var datter av Anders Heinesen Kysnes Øyre f. 1663, skifte 10. aug. 1712 og Maritte (Marta) Johannesdatter. De hadde barna Christi, Siri og Eli.

 

Lars og Siris Caveringsmenn Niels oc Johannes Vig kan, dersom Anders var Siris far, i så fall ha vært h.h.vishennes fetter Johannes Nielsen Vig (1682 Vig i Jondalen - 1764) og event. dennes far Niels Heinesen Vig Kysnes (1654-1730). Men jeg har ikke funnet Siris dåp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og interessante opplysninger; da begynner det å danne seg et bedre bilde rundt denne familien.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#8

Derimot ser det ut til at Lars Thoresen Underhoue ble døpt Døpt Dom. Septuagasima 1701, faddere: Niels Wige, Michel Underhoue, Lars Underhoue, Marite Erichs Q Underhoue, Ingri Nielsd. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11677&idx_id=11677&uid=ny&idx_side=-79, med foreldre Tore Underhoue og Ranveig NN. Jeg finner 4 mulige søsken: Haaken, Niels, Knud og Anna, h.h.vis. døpt Dom XVII 1705, Dom. 12. Trin 1707, Fer 2. Nat. 1710, og 16 Des 1711, alle i Jondal, Strandebarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi i alle fall relasjon til navnet "Ranveig" - brikkene begynner å falle på plass nå; eneste jeg ikke klarer å se er hvorfor hun står oppført som "Våge" ved giftermålet. Kan hun ha jobbet der som tjenestepike og blitt tillagt et stedsnavn? Så vidt jeg har sett så ser det ikke ut til at familien (nær i alle fall) kommer til Våge, Varaldsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig nyttig det du gjør her, Kjell Arne! Skulle ønske det var flere (meg selv inklusive) som visualiserte essensen i innleggene på denne måten.

 

Innlegg # 16 (rettelse?):

 

Jeg er usikker på Anders Heinesen Kysnes (1663-1712) bakgrunn, men jeg tilla ham også stedsnavnet Øyre, selvom jeg har to alternative foreldrepar på ham:

 

1) Heine Anderssøn Ænes Øyre (ca. 1639 Ænes, Kvinnherad -  ca. 1650 Øyre, Mauranger, Kvinnherad) g.m. Guri (Gyrid, Guro) Sjursdatter Øyre (ca. 1605 Bondhus, Kvinnherad - 1669 Øyre,  Mauranger, Kvinnherad). En sønn Anders Heinesen er n. i hennes skifte, men hvis "vår" Anders var f. 1663 var han neppe hennes sønn, og mye yngre enn sine søsken

 

2) Heine Knutsen Bondhus Kysnes (1624 Bondhus, Lindås, Hordaland - 1770 Kysnes, Strandebarm) g. i sitt 2. ekteskap m. Kristi Andersdatter Kysnes (1624 Kysnes - 1697 Kysnes). Jeg har funnet 3 barn: Niels (f. 1654), Magdele (f. 1656) og Knut f. 1660) så her passer "vår" Anders f. 1663 bedre inn.

 

Noen som kan hjelpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.