Gå til innhold
Arkivverket

Anders Andersen fra Hakadal (ca.1758-1828)


Geir Greni
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som klarer å kaste litt lys over denne mannen for meg, så hadde jeg blitt veldig glad.

 

Det jeg er på jakt etter er å finne ham i Hakadal. Har prøvd å bla litt i bygdeboka derfra, men når jeg ikke vet hvor han er fra, så blir det helt håpløst. Og jeg er ikke spesielt god (les dårlig) til å tyde kirkebøkene, så om noen klarer å finne ham hadde det vært stas.

 

Dette er det jeg vet:

 

Anders Andersen gifter seg med Marte Pedersdatter i Norderhov kirke 6. nov. 1788. Det står oppført Marigård på ham, men det er hun som er derfra.

De ble trolovet på Jevnaker 10. april samme år og der står det at han var fra Hakadal og at Marte Pedersdatter var fra Norderhov.

Sønnen Kristian (Christian) (som er min ane) ble døpt i Jevnaker 16. januar 1803. 

 

Her er barna i den rekkefølgen de ble født:

 

Peder 1788

Anders 1790

Peder 1792

Petter 1793

Marte 1795

Anne 1797

Kristine 1799

Kristian 1803*

Gudbrand 1805

 

Mvh

Geir

 

 

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7615&idx_id=7615&uid=ny&idx_side=-73
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040450.jpg

 

Det døpes en Anders i Hakedal (mener at dåpen var i Hakadal), nr. 60, 4. juni 1754.  Faren het også Anders Andersen, men gårdsnavnet klarer jeg ikke å tyde.  Kanskje noen kan tyde det?  Mulig at denne kandidaten er for ung, men det skader vel ikke å ta en titt på ham,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058261000939

 

Anders og familien i 1801 på Bjelland, Jevnaker.  Skal ikke tro altfor mye på alderen oppgitt i den tellingen, men mye tyder på at han er født mellom 1754-58.  Du kan kanskje lese noe ut av navnene på døtrene deres?  Oppkalling etter moren til Anders og Marte, kona hans?  

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din Anders er på Biellum i Jevnaker i 1801 og er 46 år, men kanskje Margrethe Andersdatter (60 år) kan være søsteren hans? Det er nærliggende å tenke at de har beholdt navnet Anders i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har tittet under Burås i bygdeboken (se vedlegg).

 

Håper dere klarer å lese vedlegget. Ifølge dette kan det vel virke som om vi har feil mann til dåp?

 

Mvh

Geir

post-3241-0-37896500-1424887435_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er feil mann. Det var skifte etter Anders Andersen (gift 1788 med Marte Pedersdatter) på Dølerud i Jevnaker fra 18/7-/12-1828, ifølge Randi Bjørkviks arkiv. Marte døde fire år tidligere og det var skifte 22/3-3/4-1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25290/267/?size=bigger&mode=0

 

Og her er skiftet etter Anders - men en kjapp gjennomlesing sier meg ikke noe mht. hvor han opprinnelig kom fra.  MEN jeg er ingen "supertyder" av håndskrifter, så andre bør nok ta seg en titt på begge skiftene.

 

Kanskje Anders ikke ble født i Hakadal, men at familien kom dit seinere.  Han kan ha vokst opp der, og da var det vel logisk å oppgi Hakadal som hjemsted da han trolovet seg i Jevnaker i 1788???

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9335&idx_id=9335&uid=ny&idx_side=-181
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603810109.jpg

 

Lenke til trolovelsen i Jevnaker 10.04.1788.  Det står da ungkar Anders Andersen fra Hakkadalen, ikke sant?

samt pige Marthe Pedersdatter fra Norderhoug.  Er det navnene på troloverne som kommer etter bostedet hennes????

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han står jo oppført som fra Hakadal. Men han kan jo selvsagt ha kommet fra et annet sted først. Men er det noen andre kandidater fra Hakadal? Og om han skulle komme fra et annet sted før han kom til Hakadal, finnes det da noen muligheter for at han eller familien hans kan ha etterlatt seg noen spor i Hakadal?

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er Per Jacob Desserud sine notater på Anders Andersen, han var 70 år gammel når han døde, født ca. 1858

 

Anders Andersen g24       Hakadal H      ¸1760-1828                     tr 10.4 1788                Marte Pedersd  Ringerike N   35 d1822        1801 BjellumE-Dølerud d der/d60

      Peder Andersen        -dp BjellumE   ca 1788     b 1791, 3 1/6

      Anders Andersen       dp BjellumE    27.6 1790  + d Bjellum, b 8.4 1814, boktrykkersvend

      Peder Andersen        dp BjellumE    15.4 1792  +k1809 Bjellum (en FT65 EM tj Klæstad 75 f J)

      Petter Andersen        dp BjellumE    29.9 1793  +k1811? Bjellum Peder

      Marte Andersd          dp BjellumE    2.8 1795    +k1811 Gulla gm 1825 Ole Larsen Gulla 35 d BjellumE 1839, 50 (?1790- /L.Ped)

      Anne Andersd           dp BjellumE    14.5 1797  +b Bjellum 6.9 1812, 15

      Kristine Andersd        dp BjellumE    22.9 1799  +k1815 gm 14.11 1822 Gudbrand Knutsen BjelllumE fEnsrudE 1794 /K.Hans

      Kristian Andersen      dp BjellumE    16.1 1803  k1819

      Gudbrand Andersen   dp BjellumE    1.1 1805    d 1807 BjellumE

 

Mvh

 

Geir Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jo takk, jeg har fått en kopi av de notatene tidligere, og de har vært til stor hjelp. Det jeg gjerne skulle ha funnet ut av nå er hvor Anders Andersen kom fra. Det står Hakadal, men så langt har ingen lykkes med å finne ham der. Er det noen der ute som vet mer om denne mannen, eller har noen idéer om hvem han er?

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.