Gå til innhold
Arkivverket

Fiken Maria Fiksdatter Brunlanes forlis 1750 - 1765


Jan Sigbjørn Larsen
 Del

Recommended Posts

Min 3 tippoldemor Fiken Maria Fiksdatter nevnes i Lorents Berg bygdebok for Brunlanes side 256. Hun levde til 1827 og var da 87 ½ år. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-124 Her er navnet Fienen Marie Fiensdatter. Hun ble gift med Anfin Svenssøn Søndre Nalum. Her står det at hustruen var tysk.

Hun kalles Fiken Pedersdatter 61 år i 1801 folketelling.  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058298000653

Gammel familietradisjon sier at hun kom med båt fra Tyskland og forliste i uvær på vei til Sørlandet. Hun ble reddet og tok tjeneste og ble værende i Brunlanes. Det er også gjettet på at hun kan være fra Holland.

Anfinn Svendsens kone, Nalum ble intridusert 18. søndag trinitis 1766 men jeg har ikke funnet barnet nevnt. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-64. kolonne 3. sist.

Første gang jeg har funnet henne nevnt i kirkeboka er når Figen Narum var fadder for Mari Anvik 4. søndag i advent 1766 og var vel da gift.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-4første kolonne 4. nederst

Er det noen som kjenner til mer dokumentasjon som kan bekrefte hvem hun var og hvor hun kom fra? Eventuelt finnes det noen opplysninger om båter som forliste på Brunlanes kysten i tiden 1750 til 1765?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3 tippoldemor Fiken Maria Fiksdatter nevnes i Lorents Berg bygdebok for Brunlanes side 256. Hun levde til 1827 og var da 87 ½ år. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-124 Her er navnet Fienen Marie Fiensdatter.

 

Ved begravelsen leser jeg Ficken Marie Ficksdatter. (Lille k går ikke opp i "annen etasje".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall ser dette ut til å være tysk og nederlandsk navn. På nederlandsk side ser det mest ut til å være frisisk.

 

I Historisches Deutsches Vornamenbuch, av Seibicke (1996--2007) er Fick, Ficke og Ficko mannsnavn med opphav som kortform av navn som begynner på Fried-, og særlig Friedrich. Noe spredd i det som i dag er Tyskland fra 1200-tallet og framover. Det blir oppgitt at Ficke er østfrisisk form for menn. I tillegg blir Ficke også oppgitt som både kvinne- og mannsnavn i vest- og nordfrisisk.

 

Slikt kan jo tyde på frisisk, dvs. helst nord i Nederland eller nordvest i Tyskland.

 

I Voornamen av J. van der Schaar (rev. av Doreen Gerritzen), bl.a. 2014, for nederlandsk, fins Fik som mannsnavn, med opphav i kortformer av Felix og Victor. Geografisk knytta til Oud-Gastel (som er helt sør i Nederland). Kanskje mindre sannsynlig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene.

 

Berit:  Barnet født i 1766 er nok sannsynlig dødfødt eller død med en gang side det barnet ikke er funnet senere.

 

Kristian: Bra du tyder skrifta mer korrekt enn det jeg klarer.

 

Ivar: takk for forklaringen om navneskikker.

 

Takk for bidragene så langt. Dette bedrer kvaliteten på det som jeg kom med.

 

Men fortsatt er det store spørsmålet å kanskje å få bekreftet om hun var med på et forlis og eventuelt  hvilket skip som forliste på Brunlaneskysten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har forlist en del skip i området Rakkebåene/Brunlaneskysten.

 

Du kan kontakte Norsk Sjøfartsmuseum som jeg mener har en oversikt over de.

 

Sender deg også en PM (personlig melding).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har forlist en del skip i området Rakkebåene/Brunlaneskysten.

 

Du kan kontakte Norsk Sjøfartsmuseum som jeg mener har en oversikt over de.

 

Sender deg også en PM (personlig melding).

 

Takk for begge tipsene. Nå har jeg et par tips å følge opp i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke navnet Fiken helt unikt i Larvik grevskap på denne tida. I ekstraskatten 1762 er det ei Fiken Larsdatter på en husmannsplass under Tanum i Brunlanes, og i 1801 er det ei Fiken Kaspersdatter på Høyvik under Nedre Bergan i Hedrum.

 

Så selv om navnet Fiken nok kan ha frisisk opprinnelse, trenger ikke navnebærere å være førstegenerasjons innvandrere til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke navnet Fiken helt unikt i Larvik grevskap på denne tida. I ekstraskatten 1762 er det ei Fiken Larsdatter på en husmannsplass under Tanum i Brunlanes, og i 1801 er det ei Fiken Kaspersdatter på Høyvik under Nedre Bergan i Hedrum.

 

Så selv om navnet Fiken nok kan ha frisisk opprinnelse, trenger ikke navnebærere å være førstegenerasjons innvandrere til Norge.

 

Da ser vi at navnet ikke er unikt på den tiden. Takk skal du ha.

 

Jeg har fulgt opp tips som jeg fikk og snakket med et par lokale dykkere som har sett mange vrak i området, Men de var ikke kjent med denne historien.

Men jeg fikk tips om ei bok som het "Skipsforlis utenfor Aust-Agder og Telemark – Fra Langesund til Ulvøy" skrevet av Erik Bakkevig. Den omhandler 254 skuter på denne strekningen.

Den skal jeg låne på biblioteket og gå videre derfra.

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar fra Norsk Maritimt Museum.
 
"Takk for henvendelsen. Vi har dessverre ikke forlisoversikter fra så langt tilbake. Om det finnes noe, så må det i tilfelle være i lokale kilder. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med lokale historielag, evt. Statsarkivet i Kongsberg (regionarkiv for Vestfold)."
 
Jeg har oppfattet at Brunlanes Historielag ikke har konkret info om denne hendelsen..

 

Jeg har også sjekket ut et par lokale kilder samt  boka "Skipsforlis utenfor Aust-Agder og Telemark – Fra Langesund til Ulvøy". Men den dekker som tittelen sier ikke Brunlaneskysten bortsett fra et forlis på Mølen i en annenperiode..

 

et som gjenstår nå er en tur til Statsarkivet på Kongsberg og/eller Grevskapsarkivet på Riksarkivet i Oslo en gang jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et som gjenstår nå er en tur til Statsarkivet på Kongsberg og/eller Grevskapsarkivet på Riksarkivet i Oslo en gang jeg får anledning.

 

Larvik grevskaps arkiv oppbevares i Statsarkivet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larvik grevskaps arkiv oppbevares i Statsarkivet på Kongsberg.

 

Takk, da blir det bare et sted å søke på Kongsberg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forlis kan ha blitt gjenstand for behandling på tinget, og tingbøkene for perioden er som kjent skanna og finnes i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forlis kan ha blitt gjenstand for behandling på tinget, og tingbøkene for perioden er som kjent skanna og finnes i Digitalarkivet.

 

Takk skal du ha.

Men er tingbøker for Vestfold scannet? Jeg ser det er en del pantebøker og panteregister for Larvik i perioden. Men det er vel ikke stedet å lete?

Endret av Jan Sigbjørn Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er tingbøker for Vestfold scannet? Jeg ser det er en del pantebøker og panteregister for Larvik i perioden. Men det er vel ikke stedet å lete?

 

Ja - dette er vel de aktuelle tingbøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fant skiftet etter hennes ektemann Anfind Svenssøn Nalum  fra 18.2.1790 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25458/248/ Her ser jeg at hun og de to sønnene Hans Anfindsen 23 år og Knud Anfindsen 19 1/2 år omtales.
Jeg sliter som vanlig med å lese mye av dette, men det er vel ikke så mye  her så kan si noe mer om Ficken Marie Ficksdatter.
 
Når det gjelder Hans Anfindsen så har jeg fått god hjelp til å finne veldig mange etterkommere.
 
Den yngste sønnen Knud har jeg ikke mye om. Kun fra skifte i 1790 og at han var fadder i dåpen 6. april 1794. til Hans - sønnen til Hans Anfindsen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-105

Jeg finner ikke Knud i folketellingen 1801 og heller ikke som død i tiden mellom 19794 og 1801.

Han er heller ikke nevnt i bygdeboka for Brunlanes som jeg har funnet. Er det noen som kjenner til hva som skjedde med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.