Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Halvorsdtr Gangstad, fange i Bergen


Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Jeg har i hende et brev fra Yngve Nedrebø om denne person datert 9. oktober 1993.

 

Der er det en beskrivelse om denne personen på Manufakturet basert på opplysninger som jeg har funnet her side 6:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=tukthus

 

I brevet er også nevnt to dåpsinnførsler i Domkirken med foreldre Ingeborg og mannen Erich Larsen. Marte Marie 22.feb. 1775 og Lars 27. juli 1777.

 

Det jeg er ute etter er en påstand i bygdebok for Vatne om en fødsel og dåp til Ingeborg sin uekte sønn som hun har fått med en tysk vaktmann i " 1769 i arbeidshuset i Bergen"

 

Begravelsen er ført inn i kirkebok for Vatne 1769:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 525A01 (1699-1777), Døde og begravede 1767-1769, side 178.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16001&idx_id=16001&uid=ny&idx_side=-160

 

Jeg har lett etter denne dåpen uten resultat. Har dere svar på hvor jeg kan finne den?

 

Mvh. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun havnet på tukthuset etter dom i Overhoffretten 11. april 1769 for leiermål med sin halvsøsters mann Peder Olsen Drønnesund, og slapp ut 6. juni 1774 etter å ha trolovet seg med Erich Larsen dagen før. Hun kunne knapt rekke å få to uektefødte barn i 1769. Og hun var neppe kommet til Bergen før i september 1769. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar.

 

Du har nok helt rett i at det var kun et uekte barn i 1769. Og etter en del leting fant jeg også innførselen i kirkebok for Vatne under uektefødte. Det er altså bygdeboka som feiler litt når den sier barnet var fødd i Bergen.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 525A01 (1699-1777), Utflyttede 1744-1770, side 187.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16001&idx_id=16001&uid=ny&idx_side=-168

 

Det er feil med indekseringen i denne kirkeboken som har gjort letingen litt vanskelig før jeg oppdaget det. Så der det i innholdslisten står Utflyttede skal det være "Uekte fødte". Men det er gjerne noe som må tas opp med Statsarkivet i Trondheim som har kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.