Gå til innhold
Arkivverket

Fødselsattest ?


Liv Wingaard
 Del

Recommended Posts

Hei!

I våre dager får vi personnr når vi blir født og man blir også skrevet inn i kirkeboka hvis man blir døpt.

Hvor leter man for å finne personer født i 1912 og som ikke ble døpt i den norske kirke, vet heller ikke om det var hjemmefødsel eller om vedkommende ble født på sykehus.?

Vedkommende bodde på Grûnerløkka og har funnet faren hans på diverse adresser senere i adressebøkene som er digitalisert.

Man må kanskje på Byarkivet for å bla i sykehusjournaler eller ?

 

mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lett under Dissentere ?

 

Det står også oppført dissentere i kirkebøkene for den enkelte menighet.

 

Pinsevennene praktiserer vel voksendåp.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med Statistisk sentralbyrå.

Det ble levert inn fødsellister tll dem. De finner dem under: Folkemengdens bevegelse. Det burde ikke by på noe stort problem da du jo vet hvor og når personen ble født.

Jeg har brukt disse pakkene/listene på Riksarkivet. Det er mulig de finnes på Byarkivet, men er ikke sikker. Om jeg ikke husker helt feil så finner du også viede og døde ?

 

Om familien var i Oslo i 1942 kan du kanskje finne dem her http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=3&knr=&aar=&dagens=&katnr=1 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med Statistisk sentralbyrå.

Det ble levert inn fødsellister tll dem. De finner dem under: Folkemengdens bevegelse. Det burde ikke by på noe stort problem da du jo vet hvor og når personen ble født.

Jeg har brukt disse listene på Riksarkivet. Det er mulig de finnes på Byarkivet, men er ikke sikker. Om jeg ikke husker helt feil så finner du også viede og døde ?

 

Stemmer det Berit, fødte, gifte,døde

 

Er ikke mange som bruker dette materialet :mellow:

(Jeg har alltid funnet det jeg har lett etter der)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkemengdens bevegelse finnes i Riksarkivet. 

 

Finner lenke til en tidligere debatt i det gamle forumet om kilder til mosaiske trossamfunn i Kristiania:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/153650-68288-mosaisk-trossamfunn-kristiania-kilder/

 

Her sies det i et innlegg:

 

"I Oslo byarkiv ligger det i Magistratens arkiv noe som heter: Innberettninger fra Dissentermenighetene. Dette er årlige lister over fødsler, begravelser og giftemål, samt inn- og utmeldinger for dissentermenighetene i byen (deriblant de mosaiske), sendt inn til myndighetene. Jeg husker ikke når serien begynner, men tror desverre det er ca. 1890. Disse opplysningene ble så sendt videre og i vekslende grad ført inn i statskirkens kirkebøker, som da ennå hadde en viss funksjon som folkeregister."

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkemengdens bevegelse finnes i Riksarkivet. Mener at jeg ikke har sett at det mosaiske trossamfunn har levert fødselslister i dette materialet. 

 

Vil det si at andre trossamfunn enn Statskirken ikke sendte inn meldinger til SSB ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at andre trossamfunn enn Statskirken ikke sendte inn meldinger til SSB ?

 

 

Nå har jeg virkelig dummet meg ut.... tenkte litt for kjapt. Burde vel husket sånt, men kan sjekke ved høve.  :unsure:

 

Her er en artikkel på nettsidene til Arkivsenteret Dora i Trondheim:

http://www.arkivsenteret.no/nyveileder/personopplysninger/barndom/fodsel/ - her står det blant annet:

 

Barn fra andre trossamfunn

Nyfødte barn som tilhørte andre trossamfunn skulle også føres inn i statskirkens kirkebøker fram til 1969. Men det skjedde ikke alltid. De som tilhørte det mosaiske trossamfunnet er for eksempel sjelden innført i statskirkens protokoller.Dissentermenighetene førte egne bøker. Det skulle sendes årlig melding om fødsler i andre trossamfunn til Amtmannen og Magistraten mellom 1846 og 1891. Amtmannens arkiver er avlevert til Statsarkivet, men der ligger det bare sporadisk slike lister.  Magistratsarkivene i IKA og Byarkivet inneholder ingen slike fødselsmeldinger. Statsarkivene skal motta dissentermenighetenes protokoller når de er utskrevne, men Statsarkivet i Trondheim har bare mottatt noen få slike. Barn av personer som tilhørte andre trossamfunn er dog alltid innført i fødselsregistrene (...).

 
 
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenta som er grunnlaget for databasen i #4 er vel dei same som er nemnt i innlegg #110 i tråden "Hvem tror du at du er - sesong 3". I programmet om Mona Levin var ein innom fleire interessante kjelder om norske jødar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.