Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av en dåp i Råde, 1731


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei, forsøker å tyde dåpen til min 4-tippoldemors søster Marie Stephensdatter:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7504&idx_id=7504&uid=ny&idx_side=-21

 

1731:

Dom: Misericord (8 April) Stephan Siyvertssen Gammelsröed et pigebarn N: Marie:

?...... Siyvertsdatter Tyfteberg, .....? F.........? ...sdatter Hougesteen,  Marie Olsdaatter Sandager, Jens/Kiønnig? Olsen Berg, .....? .........? Hisingbye, John Olsen Sandager, Niels? ........? Ougeberg? 

 

* I 1723 finner jeg en Olle Joensen på Sandager som kan være far til John Olsen og Marie Olsdatter: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39137/145/ Kanskje var mor til Marie også en datter av Ole Jonsen på Sandager, eller iallfall i slekt? Mulig samme som nevnes på denne nettsiden?: http://home.sf-nett.no/jeriol59/459.html

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dåpsinnførselen slik:

Dom. Mesericord Stephan Sigvardsen Gammelsrøed et Pigebarn N: Marie. Anne Sigvurdsdatter Tøfteberg, Inger Velladtzdatter Hougesteen, Marie Olsdaatter Sandager, Knud Olsen Berg, Kiønich Tolfsen Hisingbye, Joen Olsen Sandager, Nils Velladsen Oufreberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dom: Misericord Stephan Sigvurdsen

Gammelsrøed et Pigebarn N: Ma-

rie. Anne Sigvurdsdatter Tofteberg

Inger Villadtzdatter Hougesteen Ma-

rie Olsdaatter Sandager Kønich Olsen

Berg, Kønich Tolfsen Hisingbye, Joen

Olsen Sandager, Niels Villadsen Oufve-

berg 

 

Det eg er mest usikker på står i feite typar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dåpsinnførselen slik:

 

Dom. Mesericord Stephan Sigvardsen Gammelsrøed et Pigebarn N: Marie. Anne Sigvurdsdatter Tøfteberg, Inger Velladtzdatter Hougesteen, Marie Olsdaatter Sandager, Knud Olsen Berg, Kiønich Tolfsen Hisingbye, Joen Olsen Sandager, Nils Velladsen Oufreberg.

Takker så mye Else ;)

 

Dom: Misericord Stephan Sigvurdsen

Gammelsrøed et Pigebarn N: Ma-

rie. Anne Sigvurdsdatter Tofteberg

Inger Villadtzdatter Hougesteen Ma-

rie Olsdaatter Sandager Kønich Olsen

Berg, Kønich Tolfsen Hisingbye, Joen

Olsen Sandager, Niels Villadsen Oufve-

berg 

 

Det eg er mest usikker på står i feite typar. 

Takker til deg også Atle, da er spørsmålet om det står Kønich Olsen Berg eller Knud Olsen Berg?

Jeg heller nok mot det første da det passer svært godt med søskenflokken som nevnes på nettsiden (opplysningene der kommer fra bygdebok for Råde), blant disse søsknene nevnes også en Kari Olsdatter født 1691, noe som tilfeldigvis passer godt med min 4-tippoldemor Kari Olsdatter som dør 76 år gammel i 1767! http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061023030438.jpg så da ser det ut som jeg kan legge til et ledd på min morslinje ;) Kanskje flere spor finnes i et skifte etter Ole Jonsen på Sandaker? Uansett takker så mye!

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det som Atle, Kønich Olsen Berg. Vil tro han er identisk med personen i innførselen litt lenger ned:

 

Dom: Cantate Kønich Olsen og An-

ne Jacobsdatter 2 Egtefolch fra

Berg j østbøygden ... (kan være tilfeldig, men også her er faddere fra Sandaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det som Atle, Kønich Olsen Berg. Vil tro han er identisk med personen i innførselen litt lenger ned:

 

Dom: Cantate Kønich Olsen og An-

ne Jacobsdatter 2 Egtefolch fra

Berg j østbøygden ... (kan være tilfeldig, men også her er faddere fra Sandaker).

 

Det er nok den samme ja ;)

Godt å få innspill, slik at ikke tydingen er farget av egen ønsketenking..

 

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.