Gå til innhold
Arkivverket

Rørosfolk i Odalen på 1700-tallet


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg kom over noe artig informasjon som jeg, etter å ha kommunisert med Astrid Ryen, forstår at ikke er vanlig kjent blant forskere på Rørosslekter. Jeg vet at det er folk som ikke følger begge forumer, så jeg publiserer også denne tråden i disnorges brukerforum.

I dagens Nord-Odal, ved Sand, ble det i 1722 - sannsynligvis av ren opportunisme - opprettet en kobbergruve, Hellige Treenighets Kobberverk. En drivkraft var Claus Steinkuhl, som tidligere var innvolvert i driften ved det da nettopp nedlagte Odalen Jernverk. Kobberverket ble nedlagt etter noen år da Steinkuhl døde i 1742, uten at de hadde produsert stort, men senere startet opp igjen. Det interessante er at endel arbeidere fra Røros nevnes.

Anders Olsen Galåen og Hans Hansen Sund gikk til alters her i 1722, iføge boken var de rørosarbeidere som var ditforpasset. Jeg husker fra gammelt bl.a. endel uklarheter som skyldtes at det var flere ved navn Hans Hansen Sund på Røros.
Det står også at andre arbeidere ved verket er nevnt i kirkebøkene, bl.a. berggesell Per Jensen Røros.

Det var jo ikke rare verket da, hele historien om det får plass på 2 sider...
Se på side 359 i Odalsboka : Fellesbind for Nord- og Sør-Odal : Bygdehistorie inntil 1819

http://www.nb.no/nbsok/nb/4cd801beebb9b01b6d8a256de63481ab?index=1#359

Jeg hadde planer om å lese igjennom kirkebøkene for Strøm for å bekrefte disse og å lete etter flere, men vedkommende som skrev den kronologiske listen hadde nok aldri hørt om skjønnskrift, så det overlater jeg inntil videre til andre...
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 2 (1716-1740), Kronologisk liste 1722, side 152-153.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9141&idx_id=9141&uid=ny&idx_side=-77

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.