Gå til innhold
Arkivverket

bokhylla.no. En gave til slektsforskere. Men får vi alt som er publisert før år 2000?


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Nei det får vi ikke

 

NB  og bokhylla.no har ikke, og får ikke alt som er utgitt i bokform.

Bare i dag vet jeg at jeg har ca 60 slektsbøker som aldri vil bli tilgjengelig  på bokhylla.no noen gang, og jeg fikk de to siste i dag.

 

Hva jeg skal gjøre med de har jeg ikke bestemt meg for ennå, men de blir nok mest sannsyligvis tilgjengelig på NSFs medlemssider. De får ikke statsstøtte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mulig er jo alltids salg av PDF en god løsning, med mindre det blir problematisk sett opp mot rettighetshavere. Noe jeg antar er årsaken til at det er intern bruk for medlemmer som eventuelt vurderes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg av PDF er en løsning NSF allerede driver med i dag, og mer blir det

 

"Mine" og NSFs bøker som ikke kommer på bokhylla.no og som har falt i det fri vil bli nok bli tilgjengelig for medlemmer av NSF.

"Mine" skannede bøker som IKKE er falt i det fri kan jeg gi til personer i min private sfære i følge Datatilsynet.

Spørsmålet ingen kan definere er: Hva er min private sfære? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ikkje sjå heilt vekk frå at ein advokat ville greie å finne ein definisjon. ;)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg av PDF er en løsning NSF allerede driver med i dag, og mer blir det

 

"Mine" og NSFs bøker som ikke kommer på bokhylla.no og som har falt i det fri vil bli nok bli tilgjengelig for medlemmer av NSF.

"Mine" skannede bøker som IKKE er falt i det fri kan jeg gi til personer i min private sfære i følge Datatilsynet.

Spørsmålet ingen kan definere er: Hva er min private sfære? :-)

 

tja... med "privat sfære" meiner du vel " (til) privat bruk", som er ordlyden i Åndsverkslova.  Det kan ein domstol definere.

Omgrepet er nokså greit definert og avgrensa.

 

Har Datatilsynet sagt noko om dette? (anna enn å referere lova).

 

Det prosjektet Nasjonalbiblioteket held på med no, gjeld bøker frå 1900-talet. Når dei er ferdige med det (vistnok i 2017), kjem det nok eit nytt

prosjekt med eldre bøker. Bøker som det framleis er opphavsrett på, kjem inn under avtalen dei alt har med Kopinor, på same måte som for 1900-talsbøker.

 

 

Bøker som har "falle i det fri" - dvs forfattaren har vore død i meir enn 70år (eller boka kom ut anonymt for 70 år sidan) - kan kven som helst gje ut på nytt.

Dersom bøkene har kome ut i Noreg, kjem dei nok på Bokhylla når Nasjonalbiblioteket med tid og stunder.

 

 

På den andre sida burde kanskje ein del slektslitteratur vore låst inne for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.