Gå til innhold
Arkivverket

Else Botolfsdatter (f.1685-89 d.????) Nittedal/Skedsmo


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Else Botolfsdatter var datter av Botolf Larsen (1660-1723) og Anne Tronsdatter (1659-1721) fra Schøyen i Nittedal.

Hun ble gift i Gjerdrum 30.06.1709 med Lars Sørensen (1682-1764) fra Rud (Sørum) i Gjerdrum.

Botolf Larsen kjøpt i 1710  Vestre Sørum i Skedsmo og solgte gården i 1711 til sin svigersønn Lars Sørensen.

Alle barna til Lars Sørensen og Else Botolfsdatter ble født på Vestre Sørum i  Skedsmo. Den siste, Anne i 1725.

 

(Fritt etter Skedsmobøkene bind II)

"Gården ble overtatt av den elste sønnen Lars Larsen  ca.1727(?) mot at foreldrene Lars og Else fikk føderåd på Sørum.

Deres føderåd falt med 2/3 på Vestre Sørum og 1/3 på Skedsmovolden. De skulle ha husrom på Vestre Sørum og hest til kirke og deslike.

Så lenge det passet skulle de ha felles bord."

 

Hvor har Haavelmo som skrev Skedsmobøkene funnet dette?

Jeg har letet etter skifte o.l. uten hell

 

Lars (Sørensen) Sørum ble begravet 28.12.1764 i Skedsmo.

 

Men når og hvor døde Else Botolfsdatter? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

(Fritt etter Skedsmobøkene bind II)

"Gården ble overtatt av den elste sønnen Lars Larsen  ca.1727(?) mot at foreldrene Lars og Else fikk føderåd på Sørum.
Deres føderåd falt med 2/3 på Vestre Sørum og 1/3 på Skedsmovolden. De skulle ha husrom på Vestre Sørum og hest til kirke og deslike.
Så lenge det passet skulle de ha felles bord."
 
Hvor har Haavelmo som skrev Skedsmobøkene funnet dette?
Jeg har letet etter skifte o.l. uten hell

 

 

Pantebøkene - men overtagelsen er datert 1745, ikke 1727.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 4, Sted: Nedre Romerike sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO

Merknader:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21534&uid=ny&idx_side=-77

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Espen.

 

Jeg har ikke letet godt nok.  :rolleyes:

 

Desverre er ikke jeg så flink til å lese denne skriften.

Men jeg ser at sønnen Lars overtar gården og  at navnene på døtrene Kiersti og Anne..

I slutten av brevet står det også "min avdøde sønn Jens" tror jeg. 

Den sønnen ble født i 1713 men er ikke  nevnt i Skedsmobøkene.

Jeg savner to barn Guibjørg (f.1717) og Gulbrand (f.1719)

 

Anne Larsdatter  gir meg en ekstra bekreftelse på at jeg har funnet riktig Anne.

Anne Larsdatter og mannen Ole Gundersen Berger i Aurskog overtok Hektner i Rælingen.

(Det er feil i Bygdehistorie for Rælingen)

 

Men en sak er uløst.

Når døde Else Botolfsdatter?

Jeg tror søkeområdet må utvides.

Jeg antar at hun levde i 1745 da pantebrevet ble skrevet.

Lars døde i des.1764.

Jeg har ikke funnet Else som begravet i Skedsmo før den datoen.

Hun kan jo ha flyttet til en av sine døtre eller slektninger da mannen døde?

Da er mulighetene store.Dette var en "interkommunal" slekt.

Nittedal, Gjerdrum, Skedsmo, Rælingen, Fet, og Aurskog.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den avdøde sønnen Jens nevnes fordi faren Lars hadde gitt sin påskrift på et skjøte på denne eiendommen den 13. oktober 1740. Ettersom sønnen Lars nevnes som «eeniste Søn» må Jens gått bort i tiden mellom oktober 1740 og november 1745 - og Gulbrand død før november 1745. Gulbjørg er trolig død ettersom Lars ifølge avtalen skal betale av sitt arvelodd til søstrene Anne og Kirsten. Et skifte vil kanskje fortelle noe mer sikkert om Gulbjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Løfter denne opp igjen da det er flere ubesvarte spørsmål,

 

(På en stenhelle foran døren på Vestre Sørum i Skedsmo, Akershus er det innhugget navnene "Lars Sørensen Sørum, og Else Bottelsdatter 1722".)
 
(Jeg gjentar meg selv)
 
Lars Sørensen var født på Rud i Gjerdrum f.ca.1672 - d.1764. (foreldre Søren Larsdatter og Anne Jensdatter)
Else Botolfsdatter var født på Skøyen i Nittedal f.ca.16??(Nittedal) - d.e.1764(?) (foreldre Bottolf Schøyen og Anne Tronsdatter)
De giftet seg i Gjerdrum 30.06.1709
 
De hadde barna
Jens f.1711-d.1711 (Gjerdrum)
Lars f.1712-d.e.1783 (Skedsmo) gift 17?? med Berte Arvesdatter (Skedsmo)Volden f.ca.1711(?)-d.1743 (Skedsmo)
Gubiør f.1717-d.17?? (Skedsmo) 
Gulbrand f.1719-d.1719 (Skedsmo)
Kirsti f.1720-d.e.1779 (Skedsmo) gift 1743 med Torger Jacobsen Børche f.1713(Sørum sogn)- d.1750(Skedsmo)
Kirsti ble 2. gang gift 1752 med Anders Nielsen Brøter. (Skedsmo)
Anne f.1725(Skedsmo)- d.1813(Rælingen) gift 1742 med Ole Gundersen Berger f.1713(Aurskog)-d.1768(Rælingen)
Anne ble 2.gang gift 1769 med Ole Halvorsen Grini.(Rælingen)
 
Mine spørsmål er:
Når ble Else Botolfdatter født? Hvor og når døde hun? (Jeg finne ikke skift.)
Når døde sønnen Lars Larsen Sørum (som en periode var lensmann i Skedsmo. Omtalt også som Lars Volden.)
Når og hvor ble Berte(Birte) Arvesdatter født (Far Arve Torgersen Volden 32 år i FT1901.Kanskje fra Ullensaker.)
Når døde Kiersti (skifte?)
 
Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.