Gå til innhold
Arkivverket

Trygve Mozart corneliussen


Truls Corneliussen
 Del

Recommended Posts

Hvis fyren satt inne, kan du sende en forespørsel til Byarkivet i Oslo og be dem gjøre oppslag i Polititidende for det aktuelle år.  Slik har jeg funnet mange nytrtige opplysninger om diverse personer.  Kan anbefales.  Du får oppgitt fakta om når, hvor, for hva, eventuell straff osv.

Hallo  Erling

Kan du sende meg linken hvor jeg kan søke?

 

mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Igjen

Blir mye frem og tilbake, men du finner så mye interessant

Prøvde meg på Linken med over for å se om jeg fant Robert til sjøs

Men det var vanskelig å bla, fant ikke ut at det var ordnet etter dato (mer hulter til bulter??)

Truls

 

Jeg tok en liten sjekk på C og K i registrene, men jeg kunne ikke finne noe, sånn ved første øyekast. 

Hallo  Erling

Kan du sende meg linken hvor jeg kan søke?

 

mvh Truls

 

Du må sende en henvendelse til Byarkivet. Kontaktinformasjon finner du her:

 

https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/byarkivet/besok-byarkivet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på om Trygve Mozart kunne være død tidlig, og at Trygve i FT 1923 kunne være en annen person, men faren, Haakon, døde 8.4.1915 og etterlater tre myndige sønner.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. I, Dødsfallsprotokoll B 8 , 1915-1917, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27273/14/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090514310286.jpg

 

Finner ikke Trygve i adr.bøkene for Kr.a i 1918 eller 1927.

Hallo

Takk for kommentaren

Klarer du å lese bildelenken?

Hvis ja, kan du skrive den ordrett til meg

 

mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygve Mozart Olsen, sønn av Hakon Korneliussen og Elise Marie Svendsen ble konfirmert i Sagene menighet i 1907 - se nr. 47:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Sagene, Ministerialbok nr. 5 (1898-1911), Konfirmerte 1907, side 88. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3507&idx_id=3507&idx_listetype=kf&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-93

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060515060249.jpg

 

Adressen ved konfirmasjonen er Kongsberggt. 3

 

Da er det kanskje Trygve vi finner her i 1910?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392148529

Hallo

Kan du forklare meg forskjellen på en permanent sidelenke og en permanent bildelenke

For meg ser det ut som de viser det samme, men bildeteksten går an å lese, den andre ikke

 

Hvordan klarer du å få det så tydelig på bildeteksten, for jeg gir nesten opp å lese slike utydelige tekster som permanent sidelenke viser

 

mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Begynn med dåpen til din far , hvis du vet hvor han er døpt.

 

Hvor er barna til din farfar døpt  og hvor er barna til eldste broren døpt ?

 

Eneste måte er å finne ut hvor de bodde , når barna ble døpt og se om han er fadder.

 

Mette

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Begynn med dåpen til din far , hvis du vet hvor han er døpt.

 

Hvor er barna til din farfar døpt  og hvor er barna til eldste broren døpt ?

 

Eneste måte er å finne ut hvor de bodde , når barna ble døpt og se om han er fadder.

 

Mette

 

Etter hva jeg skjønner, er du ganske ny som slektsforsker, og da er de rådene Mette kommer med her, veldig gode. Det lønner seg ofte - hvis man er heldig at de er i live - å snakke med de eldre i nærmeste familie, og så notere seg ting de sier, som navn, fødselsdatoer, fødesteder, hendelser/historier osv. Hvis brødrene til farfaren din ble gift og fikk barn, er dette søskenbarna til faren din, og kanskje du kjenner noen av dem eller til deres etterkommere. Faren din og eventuelle onkler og tanter (søsken av faren din) kan sikkert også bidra med opplysninger, hvis de lever. Kanskje det finnes fotografier eller papirer, for eksempel dåpsattester, vitnemål, som kan inneholde nyttig info. 

 

Grethe 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Robert Antonius Corneliussen f.17.10 1885  døpt i Sagene kirke 20.12 1885

Håkon Bergfelt Corneliussen  f.16.4 1890    døpt i Sagene kirke 28.9 1890

Trygve Mozart Corneliussen f. 10.2 1893  døpt i Sagene kirke 30.4 1893

 

Håkon B. Corneliussen dør på Moss sykehus 13.10 1958

Håkon får min far Arne Villy Bergfelt Corneliussen f. 25.7 1929 døpt 1.9 1929 i Vestre Aker kirke død 27.6 2013 i Bergen

Håkon får også en datter Edel Marie f. 16.11 1921.Dør i Moss

 

Problemet med Robert og Trygve er at ingen i slekten vet noe om dem, Ingen slektninger eller noe,

vi har kun et bilde av Robert ca 20-25 år. Så dette er et sort hull i slekten vår , derfor hadde det vært så kjekt å

få vite litt mer. Ellers så skjønte jeg ikke hvordan dette med fadderne skal hjelpe videre, sorry

Takk for at du/dere engasjerer dere, det betyr mye

mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent bildelenke av en kirkebokside får man ikke gjort noe med - det er kun et bilde.

Ved permanent sidelenke kan man bla seg frem og tilbake i kirkeboken og skriftstørrelsen kan endres ved å bruke tastene over.

Skal man legge inn lenke til en kirkebokside, trykker man på Bildeinformasjon over teksten og deretter Øverst. Man kopierer så den teksten som kommer opp og limer den inn på ønsket sted.

 

Man kan følge personer ved å sjekke barns faddere. Hvis Robert f.eks. var fadder for noen av Håkons barn, vet man at han ihvertfall var i live da. Du må da gå inn i kirkeboken for barnas dåp og se på hvem som er ført opp som faddere.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.