Gå til innhold
Arkivverket

"holdet Ligprediken" vs. "gravfæstet"


Torodd Kinn
 Del

Recommended Posts

Eg arbeider med regisrering av døde på 1750-talet (Kinn mini A2).

Presten skriv ofte "gravfæstet", og då er det klart at hendingsdatoen skal førast i rubrikken for jordfesting.

 

Men eg er usikker på kva det betyr at presten heldt likpreike, som han av og til skriv. Er dette jordfesting eller gravlegging? Det er ofte meir enn ein person, så eg har halla til at det er jordfesting. Men eg er slett ikkje sikker.

 

Er det nokon med meir kunnskap enn meg som veit korleis dette skal tolkast og registrerast?

 

tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokalhistoriewiki.no: Likpreken

 

Likpreken (lat. concio funebris), minnetale over den avdøde etter jordfestelsen. Blomst­ringstiden for likprekner var 1600- og 1700-årene, men likpreken forekom alt omkring 1550, og skikken varte ved til langt inn på 1800-tallet. Avdødes vita var det sentrale i likprekenen. Prestene fikk betaling for likprekenen, og jo bedre betaling desto mer panegyriske ble gjerne prek­nene. Det forekom likprekner på opptil flere timer, og ofte ble likprekner over storfolk trykt og utgitt. Mot slutten av 1700-tallet fikk den tyske skikken med kortere gravtaler (Standreden) innpass. S.I.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anne-Grethe.

 

Men eg får det likevel ikkje klart for meg om datoen for likpreika skal registrerast som gravferdsdato eller jordpåkastingsdato. Blei preika halden når kista nettopp var kommen i jorda, eller kunne det skje seinare?

 

tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anne-Grethe.

 

Men eg får det likevel ikkje klart for meg om datoen for likpreika skal registrerast som gravferdsdato eller jordpåkastingsdato. Blei preika halden når kista nettopp var kommen i jorda, eller kunne det skje seinare?

 

tk

 

Fint om du kan legge ved link til kirkeboken, for å se et eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høgre side her er det fleire eksempel på "graffæstet", som eg tolkar som jordpåkasting.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1753, side 238.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-225

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510610299.jpg

 

På venstre side her er det eit eksempel på likpreike, under 7. søndag etter tref., og to til like nedanfor under 13. søndag e.t.:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1753, side 237.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-224

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510610298.jpg

 

Eg lurer altså på om datoen for den siste typen skal registrerast som gravferd eller jordpåkasting.

 

tk

Endret av Torodd Kinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravfestet er det samme som jordfestet ja.

 

Likpreken er litt verre for det vanlige ville vel være at presten var ved kisten når han holdt likpreken, og vi vet at presten kunne være tilstede ved selve begravelsen, men det kunne også være at presten kom til jordpåkastelsen og holdt likpreken da. Jeg lurer på om jeg hadde plassert datoen i feltet for jordfestet også heller tatt med en kommentar i merknadsfeltet om at det er dato for likpreken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådet, Anette. Eg tenker eg følger det; då kjem iallfall relevant informasjon fram.

tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet fra Anette om å plassere dato for likpreken i feltet for jordfestet må være riktig å gå for ;)

Kopi fra lokalhistoriewiki, nevnt i tidligere innlegg her: "Likpreken, minnetale over den avdøde etter jordfestelsen"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.