Gå til innhold
Arkivverket

Rachel Hannichen Hansdatter, Kvæfjord


Leif Høybakk
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på om jeg kan få hjelp til å tyde hva som står i dåpsprotokollen til Rachel Hannichen øverst på side 142.

 

Kildeinformasjon: Troms fylke, Kvæfjord, Ministerialbok nr. 2 (1821-1830), Fødte og døpte 1829, side 141-142.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9633&idx_id=9633&uid=ny&idx_side=-74
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601610269.jpg

 

Det jeg er på jakt etter er om det er mulig å finne ut hvor hun ble født. Kan det stemme at det står at hennes far Hans Nicolai er fra Webbestad (altså Vebostad i Kvæfjord) og han hustru Ane Kirstine er fra Hemestad (altså Hemmestad i Kvæfjord). Siden hun er uekte kan man da anta at hun var født på Hemestad, eller kan hun likegodt være født på Vebostad. Det jeg lurer på er om protokollen kan fortelle noe mer om det, evt om det er mulig å finne ut på annet vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rachel Hammichen, f. 19. juni 1829, døpt 23. august i kirken.
Foreldre: Hans Jansen Tjenestedreng paa Webbestad, og Ane Kirstine Michelsd., Tjenestepige fra Hemmestad.
Begge deres 2det Leiermaal, står det i anmerkningsrubrikken.

 

Dette gir vel egentlig ikke noe svar på det du spør om, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har funnet en tidligere sønn, som det står er født på Hemmestad, så det gir vel en pekepinn på at også Rachel er født der.

 

Men det var interresant det du skriver om det som står i anmerkningsrubrikken. Betyr det at de har et barn fra før? Det må jo være han sønnen jeg har funnet som jeg ikke hadde info om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begges 2 leiermål, ja, men ikke nødvendigvis med hverandre.... ;)

 

Men hvis du har funnet nok et barn med de samme foreldrene, så må det vel bli slik likevel.

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel nesten litt på sidelinjen i denne tråden, men jeg har sett at noen har en Guri Helgesen som datter av Rachel og Helge Pedersen, men jeg har ikke klart å finne henne i kirkebøkene for Kvæfjord. Hvis det er noen som har noe info om dette så hadde jeg satt pris på det. Har ikke noe info om noe årstall, men hun kan enten være født på Hemmestad eller på Reinstad i Kvæfjord hvis dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at hun er oppkalt etter sin navnesøster på Hemmestad, og har vel gode pekepinner på at hun også ble født på Hemmestad. (Ville være sjekke for så se om man kunne finne noe sikkert. Ser at de fleste har Vebostad som fødselsted på henne, men mest sannsynlig er det fordi hennes far er derfra vil jeg tro.) Forholder meg til Hemmestad inntil noe annet konkret dukker opp.

 

Men hadde vært kjekt å fått noe hjelp til å finne ut om denne Guri som skal være en datter av Rachel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.