Gå til innhold
Arkivverket
Petter_Larsen

Hvor store feil kan det være på alder i folketellingen fra 1865?

Recommended Posts

Petter_Larsen

Min mormors mormor (Johanna Maria Petersdatter) er født på Hitra 7/9 1861. I følge kirkeboken heter hennes foreldre Peter Andreas Eilertsdatter og Bergitha Pedersdatter.

I folketellingen 1865 for Hitra bor familien på Sandvik, og Peder og Bergitha står oppført med alder 51 og 48 år (som tilsv. ca 1814/15 og 1817/18).

Johanna Maria har en lillesøster (Oline Anna Mathea) som er født 24/4 1863 og som står oppført som "ægte" i kirkeboken.  Johanna Maria står oppført som "uægte" i sin dåp i 1861. 

 

Jeg har derfor lett etter en vielse mellom 1861 og 1863, og har funnet en vielse i kirkeboken (Nord-Frøya (Sletta) i Hitra 1846-1876  med vielsesdato 27/4 1862 mellom to personer med riktige navn (Peter Andreas og Bergitha), men med oppgitt alder 42 og 38 (som tilsv ca 1820 og 1824). Kan dette allikevel være det riktige paret?? Jeg finner ingen andre vielser i samme periode med riktige navn.

 

Har jeg funnet vielsen til det riktige foreldreparet? Hvilken av datoene kan man stole mest på (folketelling eller kirkebok)?

 

Hilsen Petter

 

 

 

post-5313-0-37904800-1425420681_thumb.jpg

post-5313-0-58836900-1425420689_thumb.jpg

post-5313-0-26402100-1425420735_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Annar Tangen

Jeg ville vel i dette tilfellet stolt på kirkeboka, da det er brudeparet selv som har oppgitt alderen. 

 

Ved folketellinger var det ikke alltid personen selv som ga opplysningene.

 

Men det var ikke alltid folk var helt sikre på sin egen alder heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Vielsen du har funnet i 1862 ser riktig ut. Jeg tror en av dem hadde vært gift.

 

Dåpen til Peter Andreas f.16.juli, dpt. 13. p.trin. 1815 h. side, navn fortløpende på datoen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16151&idx_id=16151&uid=ny&idx_side=-174

Redigert: 13. p. trin. = 20. august.

 

Bergitha  21/5 - 8/6 1823, uekte, nr. 40 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2373&idx_id=2373&uid=ny&idx_side=-74

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Anne Margrethe Petersdatter Vågø giftet seg 7 jan 1864 på Frøya.Brudgommen het Christian Lydrik Engelsen Klubben.

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607030661.jpg

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7RZ-V13

 

Kristian Lydrik Engelsen var f 20 des 1842,og døpt 9 april 1843.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N71Y-KL4

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050608020791.jpg

 

 

De bor på Klubben i 1865.

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1617&kenr=012&bnr=0050&lnr=000

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olaf Larsen

Stol på dåp i kirkeboken, aldri stol på folketellinger! Jeg har et tilsvarende problem med min oldefar, som ved sin konfirmasjon fikk skrevet feil fødselsår i kirkeboka. Han ble viet et annet sted, og måtte da legge fram presteattest/konfirmasjonsattest. Følgelig ble fødslsdatoen også skrevet feil ved vielsen, og den fulgte ham igjennom alle folketellinger siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Biberg Kristensen

Du skal ikke stole for mye på brudeparets aldersopplysninger ved vielse heller, her har jeg sett mye «pynting» på fakta. Hvis for eksempel bruden var eldre enn brudgommen, trakk hun ofte fra noen år på alderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Rart, men jeg har ikke funnet konfirmasjonen til Peter Andreas. Jeg kan jo ha oversett han, eller så ble han konfirmert et annet sted enn Dolm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Otto Jørgensen

Har selv i noe nyere tid i 19** tilfeller hvor bruden sa at hun var 10 år yngre. Dette fordi det da var lettere for svigerfamilien  å akseptere bruden. Hun "burde" jo helst være yngre en brudgommen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter_Larsen

Vielsen du har funnet i 1862 ser riktig ut. Jeg tror en av dem hadde vært gift.

 

Dåpen til Peter Andreas f.16.juli, dpt. 13. p.trin. 1815 h. side, navn fortløpende på datoen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16151&idx_id=16151&uid=ny&idx_side=-174

Redigert: 13. p. trin. = 20. august.

 

Bergitha  21/5 - 8/6 1823, uekte, nr. 40 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2373&idx_id=2373&uid=ny&idx_side=-74

 

Hei Berit!

 

Jeg må innrømme at jeg sliter med å lese denne kronologiske listen. Klarer du å lese ut av denne dåpsposten navnet på moren til Peter Andreas?  Dette er et navn jeg ikke har klart å finne så langt. Hans far har jeg notert med navnet "Eilert Pedersen Sørdyrøy".

 

Hilsen Petter

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Ingen mødres navn er oppgitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.