Gå til innhold
Arkivverket
Anne-Lise Hansen

Permanent bilde-ID - nytt visningsprogram

Recommended Posts

Anne-Lise Hansen

Ååhhh. :rolleyes:  Nå fant jeg feltet: Direkteoppslag med bilde-ID. :)

(Feltet hvor en legger inn bilde-ID'en på forsiden åpnet seg etter trykking på Slå opp.)

.

Det var en slik funksjon jeg håpet på. Supert..!

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Ååhhh. :rolleyes:  Nå fant jeg feltet: Direkteoppslag med bilde-ID. :)

(Feltet hvor en legger inn bilde-ID'en på forsiden åpnet seg etter trykking.)

.

Det var en slik funksjon jeg håpet på. Supert..!

Nettopp! Hvis du har ei bildelenke som du ikke aner hvilken kilde stammer fra, kan du klippe ut den delen som utgjør filnavnet (siste 16 tegn før .jpg) og lime inn i direkteoppslag med bilde-ID.

Foreløpig funker dette kun for bilder som finnes i det nye visningsprogrammet, dvs. kirkebokbilder og tinglysingsmaterialebilder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det var bra at det går an å gjøre om bildelenker, for en mister jo ?visbok=ja - muligheten etterhvert.

De 16 siste i bildelenken (med rødt) blir altså permanent bilde-ID. Eksempel: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051019010006.jpg

Det vil si at permanent bild-ID trygt kan lagres i slektsprogrammet i påvente av at alle kirkebøkene lar seg vise med det nye programmet.

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

De 16 siste i bildelenken (med rødt) blir altså permanent bilde-ID. Eksempel: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051019010006.jpg

Det vil si at permanent bild-ID trygt kan lagres i slektsprogrammet i påvente av at alle kirkebøkene lar seg vise med det nye programmet.

Det er helt riktig!

Alle kirkebøkene vises i det nye programmet (foreløpig med unntak av lysningsprotokollene og de borgerlige vigselsbøkene). Men fordi vi ikke er ferdige med metadatagjennomgangen, er det ikke alle som er like enkle å søke fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.