Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn K Nilssen

Nytt program for scannet materiale

Recommended Posts

Bjørn K Nilssen

Det nye programmet ser lovende ut, men det er en del ting jeg savner.

Har kikket mest på kirkebok-delen.

Først og fremst savner jeg mulighetene fra den gamle versjonen med å gå tilbake til innhold eller til utvalg.

Slik det er nå kan man enten måtte klikke "tilbake" en haug med ganger for å komme tilbake til rett plass. Alternativt bruke nettleserens historie-liste, men denne er gjerne fylt opp med linker til sider fra samme bok dersom man har bladd en stund (hvilket skjer veldig ofte...).

Jeg savner også litt mere info på toppen. Nå står det f.eks. bare 'SAK, Ministerialbok nr. A 1 /3, 1793-1815, s. 231' .

Det hadde unektelig vært nyttig med litt info om prestegjeld/sogn også.

Å kunne flytte det lille oversiktskartet hadde også vært nyttig - det kommer ofte i veien.

Scrollehjulet kunne kanskje brukes til å zoome inn/ut i stedet for å bare duplisere "dra-rundt-bildet"-funksjonen? Evnt sammen med Ctrl el.l. ?

Jeg savner ofte muligheten til kjapp zooming. 

Burde ikke zoom-faktoren vises også?

I Opera kan jeg kjapt zoome inn/ut med tall-taster, men det forstørrer bare skjermbildet, og henter ikke et nytt bilde med høyere oppløsning.

Det gjør vel heller ikke deres versjon dersom zoom-faktoren er høyere enn 100%. Nyere scanninger er jo scannet i mye høyere oppløsning enn de eldre, så ofte er det nyttig å

vite zoom-faktoren for å vite om det er noe mer å "hente".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Takk for konstruktiv tilbakemelding!

Angående "tilbake" har finnes det en hakeboks i trefflista og innholdssida, som sier "Åpne i ny fane". Da åpnes bildet i ny fane i nettleseren, og det søket du hadde utført, evt. den innholdssiden du kom fra, vil holde seg. Så for å gå tilbake til søket, kan du da bare bytte nettleserfane. 

Angående mer informasjon i toppen, så har vi allerede notert oss at vi ønsker å legge mer informasjon bak "i"-knappen. Vi ønsker å ha minst mulig i toppen av skjermbildet for å gi mest mulig plass til visnign av bildet. 

Angående de resterende kommentarene, så har vi en rekke hurtigtaster. Hvis du trykker "h" for hjelp får du opp en liste over hurtigknapper. Her er bl.a. en del hurtigtaster for zooming. Du kan zoome til mer enn 100% hvis du vil. Bildet som lastes er "originalen". I den nye versjonen har vi bare en bildestørrelse, og det er full størrelse. Men jeg noterer ned forslagene om å kunne flytte navmap.

Angående å zoome med scrolll eller ctrl+scroll eller shift for den saks skyld, så har vi hatt noen runder rundt temaet. Jeg noterer ønsket, men det kan være teknologiske begrensninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Jeg savner også litt mere info på toppen. Nå står det f.eks. bare 'SAK, Ministerialbok nr. A 1 /3, 1793-1815, s. 231' .

Det hadde unektelig vært nyttig med litt info om prestegjeld/sogn også.

Angående mer informasjon i toppen, så har vi allerede notert oss at vi ønsker å legge mer informasjon bak "i"-knappen. Vi ønsker å ha minst mulig i toppen av skjermbildet for å gi mest mulig plass til visnign av bildet. 

Årsaken til at prestegjeld/sokn ikke vises her, er at kirkeboka ennå ikke er koblet til rett arkiv i Arkivportalen. Det er en del av metadatajobben som vi har foran oss. Hvis du for eksempel prøver ei Vestfold-kirkebok, vil du se hvordan vi har tenkt at kildehenvisningen skal være. Det er også mulig å legge mer informasjon bak "i"-knappen, slik Espen Tønnessen har svart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Kjem det til å verte lagt ut fleire kyrkjebøker i den gamle programvaren, eller vil det verte slik som med "gamle Digitalarkivet" som ikkje vert oppdatert med ny informasjon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Årsaken til at prestegjeld/sokn ikke vises her, er at kirkeboka ennå ikke er koblet til rett arkiv i Arkivportalen. Det er en del av metadatajobben som vi har foran oss. Hvis du for eksempel prøver ei Vestfold-kirkebok, vil du se hvordan vi har tenkt at kildehenvisningen skal være. Det er også mulig å legge mer informasjon bak "i"-knappen, slik Espen Tønnessen har svart.

OK. 

Jeg vet ikke hvordan andre gjør ting, men når jeg skal registrere data fra en kirkebok (el.a. scannet kilde) så kopierer jeg hele navnet på boka og limer dette inn som navn på kilde i sentralt kilderegister i Legacy. Da blir det ingen skrivefeil/dubletter. Så kopierer jeg URL'en til siden og legger den inn som kilde-detalj, ofte med litt ekstra info som sidenr, den skrevne teksten el.l.

Denne metoden ser ut til å kunne måtte forandres med det nye oppsettet?

Slik det står nå så kommer f.eks. sidenr opp som en del av kildenavnet, mens fylkesnavnet ikke er med (for Vestfold f.eks.). Så her blir det helt klart en del mere klipping og liming, for mitt vedkommende ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Angående "tilbake" har finnes det en hakeboks i trefflista og innholdssida, som sier "Åpne i ny fane". Da åpnes bildet i ny fane i nettleseren, og det søket du hadde utført, evt. den innholdssiden du kom fra, vil holde seg. Så for å gå tilbake til søket, kan du da bare bytte nettleserfane. 

Angående de resterende kommentarene, så har vi en rekke hurtigtaster. Hvis du trykker "h" for hjelp får du opp en liste over hurtigknapper. Her er bl.a. en del hurtigtaster for zooming. Du kan zoome til mer enn 100% hvis du vil. Bildet som lastes er "originalen". I den nye versjonen har vi bare en bildestørrelse, og det er full størrelse. Men jeg noterer ned forslagene om å kunne flytte navmap.

Angående å zoome med scrolll eller ctrl+scroll eller shift for den saks skyld, så har vi hatt noen runder rundt temaet. Jeg noterer ønsket, men det kan være teknologiske begrensninger.

Jeg må nok si at argumentet med å måtte åpne i ny fane ikke høres spesielt forlokkende ut. Jeg bruker allerede typisk 20-40 faner allerede når jeg holder på, og å skulle måtte være nødt til å åpne "unødvendige" faner synes jeg ikke er noen god ide.

Det er masse plass i headingen til både dette og andre ting. En liten dropdown-meny f.eks.? Det er forresten påfallende mye luft i headingen pt, som gjør den unødvendig stor/høy - men jeg regner med at dette er forbigående?

At det er lagt inn hjelp her er flott, men den bør absolutt være synlig (men det kommer sikkert etterhvert?). Det er ikke spesielt intuitivt å bare trykke på 'h' for å få hjelp.

Når det gjelder zoom-snarveiene så synes jeg ikke valget av Esc er bra for å resette zoomen. Esc brukes til mange andre ting, bl.a. for å lukek igjen hjelpe-vinduet - og da resetter man samtidig zoomen. Da er det bedre med 1-5 for zoom-nivåer? Eller '1' for reset, og 2 og 3 for -/+ eller lignende?

Dette er absolutt ikke ment som sur kritikk. Det er bare innspill fra en bruker - forhåpentligvis konstruktive.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nok si at argumentet med å måtte åpne i ny fane ikke høres spesielt forlokkende ut. Jeg bruker allerede typisk 20-40 faner allerede når jeg holder på, og å skulle måtte være nødt til å åpne "unødvendige" faner synes jeg ikke er noen god ide.

Det er masse plass i headingen til både dette og andre ting. En liten dropdown-meny f.eks.?

Det er ikke plassmangel som er utfordringa. Så vidt jeg har forstått utviklerne, handler det om hvordan programvaren skal "huske" hvilken visning du skal tilbake til. Detaljene i dette må jeg overlate til utviklerne.

At det er lagt inn hjelp her er flott, men den bør absolutt være synlig (men det kommer sikkert etterhvert?). Det er ikke spesielt intuitivt å bare trykke på 'h' for å få hjelp.

"h" er i seg selv en hurtigtast, og man trenger ikke kjenne til den på forhånd. "Hjelp" ligger som et valg i dropdown-menyen under ikonet øverst til høyre, der man også finner innlogging. Vi regner med at brukerne raskt blir fortrolig med at hjelpemenyen ligger der.

Når det gjelder zoom-snarveiene så synes jeg ikke valget av Esc er bra for å resette zoomen. Esc brukes til mange andre ting, bl.a. for å lukek igjen hjelpe-vinduet - og da resetter man samtidig zoomen. Da er det bedre med 1-5 for zoom-nivåer? Eller '1' for reset, og 2 og 3 for -/+ eller lignende?

Den enkleste måten å tilbakestille bildestørrelsen på, er å trykke på den knappen i knapperaden som ser ut som en x.

Dette er absolutt ikke ment som sur kritikk. Det er bare innspill fra en bruker - forhåpentligvis konstruktive.

Og det setter vi pris på! Vi håper flere kommer på banen etter hvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjem det til å verte lagt ut fleire kyrkjebøker i den gamle programvaren, eller vil det verte slik som med "gamle Digitalarkivet" som ikkje vert oppdatert med ny informasjon?

Her er det faktisk motsatt. Den gamle programvaren forholder seg til en metadatabase for skanna materiale som er bygd opp siden 2005, mens den nye programvaren forholder seg til den nye, felles metadatabasen for hele Digitalarkivet. Programvaren for indeksering av kirkebøker forholder seg også metadatabasen for skanna materiale, og det betyr at nyindekserte kirkebøker vil fortsette å komme i den gamle programvaren. Inntil vi får ny programvare for indeksering, er vi avhengige av å "migrere" data fra metadatabasen for skanna materiale til den nye, felles metadatabasen for hele Digitalarkivet. Dette kommer vi ikke til å gjøre ukentlig, men kanskje månedlig, og dermed vil faktisk den gamle programvaren kunne inneholde en håndfull flere kirkebøker enn den nye.

Som du skjønner, har vi mye å holde styr på ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Det er ikke plassmangel som er utfordringa. Så vidt jeg har forstått utviklerne, handler det om hvordan programvaren skal "huske" hvilken visning du skal tilbake til. Detaljene i dette må jeg overlate til utviklerne.

"h" er i seg selv en hurtigtast, og man trenger ikke kjenne til den på forhånd. "Hjelp" ligger som et valg i dropdown-menyen under ikonet øverst til høyre, der man også finner innlogging. Vi regner med at brukerne raskt blir fortrolig med at hjelpemenyen ligger der.

Den enkleste måten å tilbakestille bildestørrelsen på, er å trykke på den knappen i knapperaden som ser ut som en x.

Det gikk jo greit før å huske både utvalg og innholdssider? 

Og hvis dere krympet ned på all luften over/ynder tekstlinjer/menyer, og byttet ut "riksløva" med den lille DA-logo/faviconen ville det bli veldig mye mere plass til bildene.

Og å lage felt for sidenr etc som er brede nok til å fylle inn 17-sifrede sidetall er vel strengt tatt ikke nødvendig? 

Vel, det falt meg ikke inn å lete etter hjelp under brukernavnet mitt. På slike plasser pleier det alltid å ligge innstillinger for profil, oppsett osv, 

Det er ganske gjennomført, ihvertfall i Windows, at man alltid legger en hjelpemeny helt åpent og synlig, og vanligvis til høyre på hovedmenyen. Den pleier aldri å være skjult som en undermeny.

Hva har hjelp med mine innloggingsdetaljer å gjøre? Ikke et naturlig sted å lete, og spesielt ikke når man ikke vet at det er noe hjelp å finne noe sted.

Når det gjelder andre tastevalg så er det underlig at man har valgt PageUp/PageDown for å gå til topp/bunn av side. I alle andre program benyttes dette for å gå til det som navnet tilsier, til forrige/neste side. I stedet for dette må man nå bruke Shift + pil venstre/høyre for å bytte side - en tastekombinasjon som ikke er særlig gunstig når du sitter med musa i høyre hånd, og må strekke venstre hånd over på "feil" side av tastaturet.

Vanlig brukt på PC er Home/End for å gå til topp/bunn av side.

Det er også vanlig at pilopp/pilned brukes for å navigere opp/ned på en side. Dette virker heller ikke her, av en eller annen grunn. For å få pilopp/pilned til å virke må man først klikke på bildet - og da forsvinner noe av vitsen hvis man prøver å bla seg fram med bare tastaturet.

Det samme gjelder forsåvidt også de andre piltastene - de virker ikke før man har gitt fokus til bildevinduet med et klikk.

Om man zoomer inn, f.eks. med '4', og så går til neste side så spretter zoomen tilbake til normal. Og dette skjer selv om innstillingen 'Husk zoom/pos' er krysset av (jeg antar denne kanskje skulle la meg beholde valgt zoom ved sideskifte?).

Ved zoom '4' er forøvrig bildet så stor at man ved bruk av PageUp/Down hopper over hele midtpartiet på siden. Enda en grunn for å aktivere piltastene som snarveier?

Litt synd at man ikke bare kan klikke på venstre/høyre side for å bla bakover/framover?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald Alvestrand

Jeg ser at "permanent lenke" nå er blitt "permanent bildelenke".

Jeg håper INDERLIG at dette er en midlertidig svakhet, og at dere vil tilby "permanent sidelenke" i fremtiden.

Grunnen er at i samarbeidsprosjekter såsom geni.com har jeg kommet over MANGE "bildelenker" - og utfra en bildelenke så er det helt umulig å finne ut hvilken kirkebok siden er hentet fra, siden all metadata er tapt!

Se for eksempel på denne lenken:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060720020385.jpg

Hvilken kirkebok kommer den fra, og hvilken side er det?
Det er (dessverre) å tro for godt om sine medmennesker at de som legger inn lenken også vil legge inn informasjon om navn på kirkebok og sidenummer.

Med vennlig hilsen (og håp om nyttige og gode funksjoner)

Harald Alvestrand

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Dette er vel det du etterlyser:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Andebu i Andebu, Klokkerbok nr. I 5 (1901-1925), Fødte og døpte 1903, side 6.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4962&idx_id=4962&uid=ny&idx_side=-9

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060720020385.jpg

Jeg er enig med deg i at sidelenke er mye bedre enn bildelenke, men MÅ du se på en bildelenke, kan du i adressefeltet skrive et tillegg slik: Umiddelbart etter siste ordet i lenken (jpg) skriver du (uten mellomrom): ?visbok=ja

Da dukker siden opp med ønsket info, forstørringsmuligheter m.m.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Legg merke til den nye funksjonen:

post-4173-0-05255100-1425637548_thumb.jpg

Bilde-id er den bakerste delen av linken "kb20060720020385"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Permanent sidelenke heter nå Brukslenke for sidevisning.

.

Se denne tråden for info om omgjøring av bildelenker: http://forum.arkivverket.no/topic/195476-permanent-bilde-id-nytt-visningsprogram/#entry1653067

Problemet er at 'brukslenke' på ingen måte signaliserer at dette er en garantert permanent URL ?

Jeg er enig med deg i at sidelenke er mye bedre enn bildelenke, men MÅ du se på en bildelenke, kan du i adressefeltet skrive et tillegg slik: Umiddelbart etter siste ordet i lenken (jpg) skriver du (uten mellomrom): ?visbok=ja

Da dukker siden opp med ønsket info, forstørringsmuligheter m.m.

Men dette vises i det gamle programmet. Jeg vet ikke om tanken er å fase dette ut etter hvert?

Uansett så er det jo ikke spesielt intuivt å måtte skrive inn dette..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Problemet er at 'brukslenke' på ingen måte signaliserer at dette er en garantert permanent URL ?

(...).

.

Nei, og lenker kan 'råtne'.. Derfor er den permanente bilde-ID'en viktig som kildeangivelse, fordi den nettopp er permanent. Det er ikke en lenke, men legges inn i feltet Direkteoppslag med bilde-ID.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Det gikk jo greit før å huske både utvalg og innholdssider? 

Der er korrekt som du sier at det går greit å huske utvalg og innholdssider, og dette er noe vi har jobbet mye med. Vi er klar over nytten av en slik funksjonalitet. Imidlertid ønsker vi ikke å lage noe som ikke blir en fullgod løsning. 

Problemstillingen er som følger: 

Når du gjør et søk, følger informasjon om hvilken side du kom fra med til den nye siden du kommer til. Du gjør et søk og kilkker på en lenke for å vise bildet. Nettleseren husker automatisk hvor du kom fra, og da er det greit å lage en knapp eller lenke som går tilbake til søket. Men så blar du til neste bilde, og da sier nettleseren at du kom fra forrige bilde. En knapp eller lenke vil da gå tilbake til forrige bilde, og ikke søket. Dermed må det søket du gjorde lagres. Det er i utgangspunktet ikke noe problem. 

Men hvis du så gjør et nytt søk i en ny fane, vil det nye utvalget skrive over det du lagret i den andre fanen. Å skille hvilke søk du har gjort i hvilken nettleserfane er ikke helt trivielt, da nettleseren ikke tilbyr en unik identifikator for den enkelte nettleserfane som man kan hente ut via javascript. Dermed kan man heller ikke så lett lagre informasjon om hvilken fane som gjorde hvilket søk. Vi mener at dette potensielt kan ødelegge mer enn det er til nytte.

Det finnes imidlertid en del "kreative" forslag til å løse dette på nettet, men det krever at vi legger ned en del arbeid i å teste ut dette. Vi har derfor prioritert å fullføre kjernefunksjonaliteten, og derfor heller laget en "billig" løsning ved å kunne åpne bilder i en ny fane, og som ikke gir noen overraskelser, inntilg vi eventuelt finner fram til en god løsning som vi syns er forsvarlig.

Når det gjelder andre tastevalg så er det underlig at man har valgt PageUp/PageDown for å gå til topp/bunn av side. I alle andre program benyttes dette for å gå til det som navnet tilsier, til forrige/neste side. I stedet for dette må man nå bruke Shift + pil venstre/høyre for å bytte side - en tastekombinasjon som ikke er særlig gunstig når du sitter med musa i høyre hånd, og må strekke venstre hånd over på "feil" side av tastaturet.

Vanlig brukt på PC er Home/End for å gå til topp/bunn av side.

Det er også vanlig at pilopp/pilned brukes for å navigere opp/ned på en side. Dette virker heller ikke her, av en eller annen grunn. For å få pilopp/pilned til å virke må man først klikke på bildet - og da forsvinner noe av vitsen hvis man prøver å bla seg fram med bare tastaturet.

Det samme gjelder forsåvidt også de andre piltastene - de virker ikke før man har gitt fokus til bildevinduet med et klikk.

Vi skal ta en ny gjennomgang av hurtigtastene. Imidlertid er det litt forskjell på å lage en nettside og et program. Det er ikke alle taster som så lett kan brukes, fordi de allerede er "opptatt" av nettleseren. Videre er det noen taster som bare finnes på windows og ikke på mac, og noen ganger oppfører de seg forskjellig. 

Automatisk fokus på bildet skal vi få løst, men med forbehold.

Om man zoomer inn, f.eks. med '4', og så går til neste side så spretter zoomen tilbake til normal. Og dette skjer selv om innstillingen 'Husk zoom/pos' er krysset av (jeg antar denne kanskje skulle la meg beholde valgt zoom ved sideskifte?).

Ved zoom '4' er forøvrig bildet så stor at man ved bruk av PageUp/Down hopper over hele midtpartiet på siden. Enda en grunn for å aktivere piltastene som snarveier?

Vi kan se på om vi kan replikere standard funksjonalitet for pageUp/pageDown, at man scroller opp eller ned tilsvarende en skjermhøyde. Dvs. i dette tilfelle at man scroller opp eller ned tilsvarende høyden på ramma som bildet vises i.

Litt synd at man ikke bare kan klikke på venstre/høyre side for å bla bakover/framover?

Det har vi vurdert og testet ut. Dette kommer dessverre i konflikt med muligheten til å panorere med musa eller finger på nettbrett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald Alvestrand

Der er korrekt som du sier at det går greit å huske utvalg og innholdssider, og dette er noe vi har jobbet mye med. Vi er klar over nytten av en slik funksjonalitet. Imidlertid ønsker vi ikke å lage noe som ikke blir en fullgod løsning. 

Når du gjør et søk, følger informasjon om hvilken side du kom fra med til den nye siden du kommer til. Du gjør et søk og kilkker på en lenke for å vise bildet. Nettleseren husker automatisk hvor du kom fra, og da er det greit å lage en knapp eller lenke som går tilbake til søket. Men så blar du til neste bilde, og da sier nettleseren at du kom fra forrige bilde. En knapp eller lenke vil da gå tilbake til forrige bilde, og ikke søket. Dermed må det søket du gjorde lagres. Det er i utgangspunktet ikke noe problem. 

Men hvis du så gjør et nytt søk i en ny fane, vil det nye utvalget skrive over det du lagret i den andre fanen. Å skille hvilke søk du har gjort i hvilken nettleserfane er ikke helt trivielt, da nettleseren ikke tilbyr en unik identifikator for den enkelte nettleserfane som man kan hente ut via javascript. Dermed kan man heller ikke så lett lagre informasjon om hvilken fane som gjorde hvilket søk. Vi mener at dette potensielt kan ødelegge mer enn det er til nytte.

Svaret her er vel at en må skille på hva som er hva.

Hvilken kirkebok og hvilken side du er i er egenskaper ved de dataene vi har slått opp. Det er derfor folk ønsker å lagre unna "sidelenke" - de vil lenke til bildet PLUSS metainformasjonen.

"Forrige søk" er en egenskap som bare har mening i den konteksten brukeren er i. En som følger en "permanent sidelenke" forventer ikke at "forrige søk" skal ha noen mening - når en snakker om lagrede lenker (som er hovedbruken til "permanent sidelenke") vil oppslaget gjerne komme måneder og år etter den opprinnelige søkesesjonen, og bli gjort av en helt annen bruker.

At lenken "tilbake til søket" ikke finnes på siden når en har fulgt en permanent bildelenke er akkurat det brukeren forventer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik det står nå så kommer f.eks. sidenr opp som en del av kildenavnet, mens fylkesnavnet ikke er med (for Vestfold f.eks.). Så her blir det helt klart en del mere klipping og liming, for mitt vedkommende ihvertfall.

Det er meninga at dette skal være en kildereferanse mest mulig lik den som faktisk brukes i Arkivverket. Arkivenhetene (for eksempel ei kirkebok) identifiseres da entydig ved oppbevaringssted, navn på arkiv, navn på serie innenfor arkivet og nummeret til arkivenheten innenfor serien, eventuelt med en tittel på arkivenheten.

Navn på fylke inngår ikke i dette. Det har etter min mening vært litt uheldig at Digitalarkivet har operert med andre standarder for kildehenvisninger enn det som faktisk er standard i Arkivverket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Det finnes imidlertid en del "kreative" forslag til å løse dette på nettet, men det krever at vi legger ned en del arbeid i å teste ut dette. Vi har derfor prioritert å fullføre kjernefunksjonaliteten, og derfor heller laget en "billig" løsning ved å kunne åpne bilder i en ny fane, og som ikke gir noen overraskelser, inntilg vi eventuelt finner fram til en god løsning som vi syns er forsvarlig.

Jeg kan ikke huske at dette var noe problem i den gamle versjonen. Jeg hadde jo nesten alltid oppe flere kirkebøker samtidig, og når jeg klikket på 'Innholdssiden' eller 'Mitt utvalg' kom jeg alltid tilbake til rett side. Bortsett fra de gangene den hadde timet ut da (som skjedde alt for kjapt...).

Er dette et nytt problem som har oppstått ifb med Bootstrap'en?

Eller var det en fane-konflikt som førte til at man måtte starte på nytt hvis man var inaktiv for lenge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Jeg kan ikke huske at dette var noe problem i den gamle versjonen. Jeg hadde jo nesten alltid oppe flere kirkebøker samtidig, og når jeg klikket på 'Innholdssiden' eller 'Mitt utvalg' kom jeg alltid tilbake til rett side. Bortsett fra de gangene den hadde timet ut da (som skjedde alt for kjapt...).

Er dette et nytt problem som har oppstått ifb med Bootstrap'en?

Nei, samme problem finnes i den gamle.

* Søk i en fane, f. eks Oslo, og klikker en kilde og deretter en side.

* Åpne en ny fane, f.eks Oppland, klikk en kilde og deretter en side.

Hvis du klikker "mitt utvalg" i respektive faner går du tilbake til det søket du utførte i den fanen du står i.

Men hvis du gjør akkurat det samme på nytt, og så blar ett eller flere bilder fram eller tilabke i fanene, så vil "Mitt utvalg" det samme i begge fanene, altså bare det ene søket.

Eller var det en fane-konflikt som førte til at man måtte starte på nytt hvis man var inaktiv for lenge?

Nei. Resultatene blir slettet fra databasen etter 30 minutter for å ikke bruke for mye minne. Tror det ble endret til en lengre timeout nå, men det slettes like fullt. Dette har aldri vært noen god løsning. Men som sagt, det finnes andre måter å huske søkeresultatet på som er bedre. Problemet ligger i å knytte den til fanen som beskrevet over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Jeg stusser litt over dette - dette kan da enkelt løses ved at man lagrer søket som opprinnelig ble gjort inn på data-objekter til eksempelvis "Nytt søk" knappen. Se følgende utgangspunkt; Jeg har valgt å søke i fylket "Vestfold" i sokn "Horten sokn" i årene 1870 til 1880.

s1.png

Velger fødte/døpte 1872 og kommer da inn på følgende utsnitt.

s2.jpg

Knappen oppe til høyre "Nytt søk" kan da utvides med en nedtrekksknapp hvor man kan velge å gjennomføre et nytt søk, eller gå tilbake til foregående utsnitt. Går man da inn i kildekoden, så kan man da legge til data-felter på knappen som enkelt kan hentes ut - og følgelig vil det da ikke være noe problem uansett hvor mange forskjellige faner brukeren har oppe.

s4.png

På denne måten så vil man enkelt utvide funksjonaliteten til å bli mer brukervennlig, samtidig som at man ikke trenger å gjøre store endringer på kodebasen for at dette skal fungere. Ved å til eksempelvis ha en "nedtrekksknapp" i stedet for den vanlige knappen som er der nå, kan man da på valget "Gå til foregående søk" da med javascript hente ut disse data-objektene, og enkelt sende brukeren til korrekt utsnitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

På denne måten så vil man enkelt utvide funksjonaliteten til å bli mer brukervennlig, samtidig som at man ikke trenger å gjøre store endringer på kodebasen for at dette skal fungere. Ved å til eksempelvis ha en "nedtrekksknapp" i stedet for den vanlige knappen som er der nå, kan man da på valget "Gå til foregående søk" da med javascript hente ut disse data-objektene, og enkelt sende brukeren til korrekt utsnitt.

Ja det er vel og bra å lagre informasjonen der, men hvor får du informasjonen fra, og hvordan overfører du informasjonen når du blar til neste side?

Men som sagt, vi har en mulig løsning på skisseblokken. Men vi har valgt å prioritere kjernefunksjonaliteten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Nei, samme problem finnes i den gamle.

* Søk i en fane, f. eks Oslo, og klikker en kilde og deretter en side.

* Åpne en ny fane, f.eks Oppland, klikk en kilde og deretter en side.

Hvis du klikker "mitt utvalg" i respektive faner går du tilbake til det søket du utførte i den fanen du står i.

Men hvis du gjør akkurat det samme på nytt, og så blar ett eller flere bilder fram eller tilabke i fanene, så vil "Mitt utvalg" det samme i begge fanene, altså bare det ene søket.

Nei. Resultatene blir slettet fra databasen etter 30 minutter for å ikke bruke for mye minne. Tror det ble endret til en lengre timeout nå, men det slettes like fullt. Dette har aldri vært noen god løsning. Men som sagt, det finnes andre måter å huske søkeresultatet på som er bedre. Problemet ligger i å knytte den til fanen som beskrevet over.

OK.

Men hvis jeg kunne velge så tror jeg nok jeg ville valgt løsningen med knapper/linker til utvalg og innhold, selv om det kan forekomme glipper hvis man har flere faner på gang samtidig. Kanskje en lenger timeout-tid vil aktualisere problemet oftere? Tross alt er det bedre enn hvis man må begynne helt på nytt igjen om man vil bytte seksjon/bok.

Når det gjelder søk etter kilder/kirkebøker så antar/håper jeg at grunnen til at det kommer opp veldig mange færre enn tidligere skyldes at ikke alle er lagt inn ennå?

Før kunne man jo etter å ha valgt fylke enten velge prestegjeld/sogn fra en liste eller skrive inn et søkebegrep. Da ble det automatisk søkt etter søkestrengen i hele navnet. Nå ser det ut til at man nå må slenge på * for å finne det man vil?

Savner forøvrig også prestegjeld. Pt er det vel bare sogn man kan velge?

Jeg regner med at etterhvert så kommer det en liste man kan plukke fra her, siden det ikke går an å skrive noe søkeord der som "blir stående" (dvs det kommer bare opp 'no matches found')

En annen ting er at når jeg søker etter et av mine kjerneområder, Grindheim i Vest-Agder, så kommer dette opp som eget prestegjeld. Så vidt jeg vet har Grindheim aldri vært eget prestegjeld, men vært et sogn under Bjelland prestegjeld fram til 1969, hvor det ble slått sammen med Konsmo og Åseral til Nord-Audnedal prestegjeld? 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiver/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Vest-Agder

Jeg har forøvrig prøvd forskjellige måter å søke på.

grin = 0 treff  (funket bra i den gamle)

grin* = 10 treff (inkl. andre sogn i Bjelland prestegjeld) (7 treff i den gamle)

*grin* = 10 (samme som over - og de betyr altså at * både foran og bak virker her, men ikke ellers i nye DA? Det er synd at det ikke gjelder overalt.)

*grin*|bjel* = 29 treff (forbedring fra den gamle å kunne søke med OR  :-)

En ting jeg har savnet over alt er muligheten til å velge sorteringsfelt. Så også her. Men det blir kanskje for komplisert? Om dere får lagt inn valgmulighet for antall viste treff slik at man kan sette den til f.eks 50 eller 100 så blir kanskje behov for sortering mindre? Men hvis man nå får et utvalg som er mer enn 20 så må man gjerne bla seg gjennom sidene, fordi det sorteres på bokas navn. Ofte ville jeg nok hatt det sortert på prestegjeld/sogn i stedet kanskje? Eller sortert på periode først? Ikke gruppert Ministerial og Klokker?

Mange ting å ta stilling til, men jeg synes absolutt dette ser lovende ut :-)

Liker veldig godt at dere har med hele boknavn/nr i trefflista, og direkte linker til seksjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Jeg ser at "permanent lenke" nå er blitt "permanent bildelenke".

Jeg håper INDERLIG at dette er en midlertidig svakhet, og at dere vil tilby "permanent sidelenke" i fremtiden.

Grunnen er at i samarbeidsprosjekter såsom geni.com har jeg kommet over MANGE "bildelenker" - og utfra en bildelenke så er det helt umulig å finne ut hvilken kirkebok siden er hentet fra, siden all metadata er tapt!

Det er (dessverre) å tro for godt om sine medmennesker at de som legger inn lenken også vil legge inn informasjon om navn på kirkebok og sidenummer.

Med vennlig hilsen (og håp om nyttige og gode funksjoner)

Harald Alvestrand

"Permanent sidelenke", slik den har vært utformet har satt oss i en umulig situasjon som vi nå har løst. Under mikrofilming og skanning har det dessverre blitt en del sider som ikke har kommet med. I datatabellen som inneholder alle bildene har det vært et sidetall som starter på 1 og som går fortløpende gjennom hele protokollen. Det er dette sidetallet som benyttes til å peke på en side i protokollen i "permanent sidelenke". Hvis man så i ettertid oppdager at det mangler en side, har vi ikke hatt muligheten til å etterskanne denne siden, og få den inn på riktig  sted, for da ville alle "permanente sidelenker" som peker til en side etter den manglende siden peke til siden før. Altså ville man i praksis gjøre en stor andel av lagrede, permanente sidelenker ubrukelige. I tillegg inneholder det permanente sidelenkene en del parametre som er helt spesifikt for den gamle løsningen, og som ikke har noen funksjon i den nye. Så i praksis kan de permanente sidelenkene kun brukes i den gamle løsningen.

Permanent bildelenke er som før. Den går direkte og henter ut bildet uten kontekst. Denne følger en internasjonal standard for oppbygging av lenker. Den kan vi dermed med sikkerhet si at vil holde seg permanent.

Å lagre permanent bilde-id er viktig. Med den kan du velge å hente ut bildet direkte så det blir som en permanent bildelenke, men du kan også bruke den til den nye brukslenken som i praksis vil erstatte permanent sidelenke.

Hvor permanent er så denne brukslenken? I praksis like permanent som den permanente bildelenken! Altså permanent permanent. Og om det nå er slik at vi skulle være nødt til å endre "media.digitalarkivet.no" til noe annet, så skal vi sørge for at denne delen automatisk byttes ut til en ny adresse slik at brukslenken fremdeles vil virke. Dette vil vi ta fullt ansvar for, og noe annet ville være en hån mot alle brukerne.

Denne løsningen gjør at vi nå kan etterskanne protokollsider som mangler og sette dem inn. Men det gjør også at vi kan flytte de bildene som dessverre er lagt inn under feil kilde.

Men hva så med de gamle, permanente sidelenkene? Før vi begynner å ordne på de protokollene som mangler sider, lagrer vi en nå-tilstand i en "oppslagstabell" i databasen. Etter det vil den aldri bli endret. Vi lager en programsnutt som tar tak i de gamle, permanente sidelenkene, henter ut nødvendig informasjon fra lenkeadressen, slår opp i opplagstabellen og finner den permanente bilde-id'en. Dermed kan vi vise den riktige siden ved bruk av de gamle, permanente sidelenkene. Når dette er satt i verk, må vi stenge den gamle løsningen for å unngå at det blir lagret permenente sidelenker som ikke lenger blir opprettholdt.

Hvis du i det nye visningsprogrammet lagrer det som står i adresselinja når du viser en side, så vil den IKKE være permanent. 

Konklusjonen er at de permanente sidelenkene vil fortstette å være permanente, men nye lenker vil få en ny form som også i praksis vil være permanent. Men offisielt er det kun bilde-id'en som er permanent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Karlsen

Det er meninga at dette skal være en kildereferanse mest mulig lik den som faktisk brukes i Arkivverket. Arkivenhetene (for eksempel ei kirkebok) identifiseres da entydig ved oppbevaringssted, navn på arkiv, navn på serie innenfor arkivet og nummeret til arkivenheten innenfor serien, eventuelt med en tittel på arkivenheten.

Navn på fylke inngår ikke i dette. Det har etter min mening vært litt uheldig at Digitalarkivet har operert med andre standarder for kildehenvisninger enn det som faktisk er standard i Arkivverket.

Dersom dette er et system for ansatte i Arkivverket, høres det jo fornuftig ut, men for de som ikke er helt innforstått med de "hemmelige" kodene, gir ikke dette noen mening. En bør vel kanskje derfor bestrebe seg med å identifisere de forskjellige "objektene" på en slik måte at brukere utenfor sirklene kan finne fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.