Gå til innhold
Arkivverket
Jørgen M. Steen

Program for visning av scannet - resultatlister skaper mindre brukervennlighet

Recommended Posts

Jørgen M. Steen

Måten søkeresultat blir presentert på medfører veldig mye blaing som vi slapp tidligere.

* Finne Vår Frue kirkebok i Sør-Trøndelag

Før:

Velg Sør Trøndelag

Scroll nedover på sida til du finner boka

2 steg

Nå:

Velg Sør-Trøndelag

Klikk søk

Scrolle nedover på sida (for hver eneste sidevisning)

Klikke Neste et ukjent antall ganger

43 steg (!)

Nå (alternativ):

Velg Sør Trøndelag

Skriv inn "frue" i fritekst

Klikk søk

Scroll ned på side

Klikk Neste (flere ganger)

9 steg

Her har det gått bakover i utviklingen.

Resultatlister og visningen bør absolutt være noe man må se nærmere på (jfr innlegg om "for mye luft", unødig mye scrolling opp/ned for hver side). Er det noe teknisk grunnlag for å måtte dele opp søkeresultat i så veldig mange sider?

Endret av Jørgen M. Steen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Dette vil bli bedre når vi får metadata på plass for alle kirkebøker. Som jeg har skrevet i informasjonsinnlegget: Imidlertid gjenstår det mye arbeid med å oppgradere metadataene for kirkebøkene, slik at de er tilpasset en nye programvaren. Derfor vil mange kirkebøker vises med "Ukjent arkiv" og uten soknetilhørighet. Det er i praksis bare for Vestfold at metadataene er oppgradert. Best bilde av det nye visningsprogrammet får man derfor ved å bruke kirkebøkene for Vestfold.

Det er antakelig mulig å øke antall treff pr side (fra dagens 20). Det er sikkert en grunn til at 20 er valgt, uten at jeg kan redegjøre for den nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Ja, ser at dere skriver det er mye som gjenstår. Regnet med det ville uansett være bra med tidlig tilbakemelding. Jeg ser forøvrig ikke at metadata vil redusere antall steg til dagens nivå (Testet Vestfold-Borre og jeg måtte gjennom 6 steg, mot dagens 2 steg)

Kanskje det hvertfall kan vurderes et alternativ hvor man selv kan velge antall visninger pr. side? 10, 15, 20, 50, alle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Judith P Abrahamsen

Her er noen «påskeegg» som ligger og lurer. Blant annet under shift-tasten.

Hvis du i feltet for fylke begynner å skrive «Sør», så kan du trykke enter for å velge det fylket (og så kan du fortsette å skrive + enter for å legge til flere fylker hvis du vil). Hvis du nå i stedet for å bruke muspekeren holder nede shift-tasten og trykker enter, så er det det samme som å trykke «Søk». På den måten er det faktisk ganske effektivt å søke.

På samme måte kan du bla mellom sidene i en bok ved hjelp av shift + høyre/venstre-pil. Genialt :)

Når det gjelder antall rader i tabellen med søkeresultater, så ønsker jeg meg å kunne velge hvor mange jeg vil se. 20 per side er i alle fall alt for lite. Burde kunne velge opptil 100, i alle fall. Tabellen kunne også vært jobbet litt mer med layoutmessig for å utnytte plassen som innholdet i de ulike kolonnene trenger eller ikke trenger. Men det er detaljer som jeg regner med tas etterhvert som de viktige tingene er på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Ja, ser at dere skriver det er mye som gjenstår. Regnet med det ville uansett være bra med tidlig tilbakemelding. Jeg ser forøvrig ikke at metadata vil redusere antall steg til dagens nivå (Testet Vestfold-Borre og jeg måtte gjennom 6 steg, mot dagens 2 steg)

Kanskje det hvertfall kan vurderes et alternativ hvor man selv kan velge antall visninger pr. side? 10, 15, 20, 50, alle.

Vi setter pris på alle tilbakemeldinger. Jeg misforsto hvordan du tellet stegene, så de 6 stegene er nok riktig. Vi må notere oss forslaget om selvvalgt lengde på ei side av trefflista.

Tabellen kunne også vært jobbet litt mer med layoutmessig for å utnytte plassen som innholdet i de ulike kolonnene trenger eller ikke trenger. Men det er detaljer som jeg regner med tas etterhvert som de viktige tingene er på plass.

Tabellen skalerer etter innholdet i cellene og etter bredden på skjermen, men det kan kanskje perfeksjoneres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Er det noe teknisk grunnlag for å måtte dele opp søkeresultat i så veldig mange sider?

Større resultatsett krever mer minne på serveren. Ved mange brukere kan den totale mengden minnebruk bli veldig stor. Vi har derfor valgt å gå lavt ut i utgangspunktet for å se an hvordan serveren takler trafikken. I tillegg har vi noen ytelsesforbedringer vi må gjøre for å sørge for å få få opp hastigheten ved større resultatsett. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.