Gå til innhold
Arkivverket
Jørgen M. Steen

Program for visning av scannet - kildeinformasjon

Recommended Posts

Tor Kvien

Jeg har nå brukt det nye visningsprogrammet for skannede kirkebøker en stund, og synes det har blitt veldig bra, som f. eks. det miniatyrbildet som kan brukes for enkel navigasjon på sidene. 

Det jeg savner er fylkesbetegnelse for kirkebøkenes tilhørighet. Nå vises f.eks. SAB, Davik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1710-1742.  Jeg har pleid å kopiere disse referansene direkte inn i min liste over kilder, og når den etter hvert omfatter mange fylker ville det være fint om fylkesbegrepet ble tatt med - gjerne med en standardisert forkortelse, jfr. det som anbefales ved opplasting av GEDCOM filer til DNA-databaser. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Dette blir bare bedre og bedre :-) 

Bladde i dag gjennom en gammel kirkebok med kronologiske innføringer.

Presten hadde der funnet ut at det var lurt å skrive inn alle vielser "på tvers", så de skilte seg ut fra dåp, begravelser og introduksjoner. 

Ikke så greit å lese rotert på skjerm som i en fysisk bok.

Men med rotasjonen i den nye leseren var det en enkel sak :-)

Eneste aber var at denne rotasjonen burde være tilgjengelig som standard, og ikke utvidet funksjonalitet.
Var det ikke kontrast/lyshet-innstillinger (som ikke virket) der før også?

SAK, Bjelland sokneprestkontor, Klokkerbok nr. B 2, 1753-1792, s. 46

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Dette blir bare bedre og bedre :-) 

Bladde i dag gjennom en gammel kirkebok med kronologiske innføringer.

Presten hadde der funnet ut at det var lurt å skrive inn alle vielser "på tvers", så de skilte seg ut fra dåp, begravelser og introduksjoner. 

Ikke så greit å lese rotert på skjerm som i en fysisk bok.

Men med rotasjonen i den nye leseren var det en enkel sak :-)

Eneste aber var at denne rotasjonen burde være tilgjengelig som standard, og ikke utvidet funksjonalitet.
Var det ikke kontrast/lyshet-innstillinger (som ikke virket) der før også?

SAK, Bjelland sokneprestkontor, Klokkerbok nr. B 2, 1753-1792, s. 46

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Fra begynnelsen av neste uke blir knappene under "Utvidet funksjonalitet" vist som standard. Det skjer i forbindelse med at vi slipper verktøyflata som du kan lese om her: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141149555495/funksjonalitet-under-arbeid-verkt%C3%B8yflate

Da vi startet med funksjonaliteten for rotering og invertering av kontrast var det ikke funksjonalitet som virket i alle nettlesere, kun Chrome og tildels Firefox. Derfor var den i utgangspunktet lagt ut som "Eksperimentell funksjonalitet". Men etterhvert har alle nettlesere kommet etter med funksjonaliteten, så da endret vi til "Utvidet funksjonalitet" i påvente av å få verktøyflata ferdig.

Vi har også noen tanker om å utvide funksjonaliteten til å styre lys og kontrast individuelt, men det er ikke noe vi har satt på utviklingsplanen enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olaf Larsen

Jeg vil herved rette en stor takk til Espen og andre som har jobbet for å imøtekomme våre ønsker om 'gamle dagers' kildeinformasjon.

Vil du ha kildereferansene som i gamle kirkeboksidene?

1) Åpne en kirkebok i det nye visningsformatet

2) Klikk på figuren øverst til høyre, velg Logg inn og logg deg inn med ditt vanlige brukernavn og passord

3) Da ser du navnet ditt øverst til høyre, og hvis du holder musesymbolet over det, finner du en meny hvor du velger Innstillinger.

4) Under Innstillinger kan du krysse av i ruten for  Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene.

5) Bingo, vi har vunnet den store visningsprisen! :)

Forøvrig Espen, jeg kan bruke Clipboardknappen med Firefox 39.0.3 i Linux, men jeg får opp en liten fane med teksten Ctrl-C, og når jeg bruker den kommandoen får jeg kildeinfo dobbelt opp til utklippstavlen min! Helt OK!

En takk til Jan Sigbjørn Larsen i disnorges forum som gjorde meg oppmerksom på denne funksjonen, jeg var for sløv til å ha fått med meg alt i bloggen...

Endret av Olaf Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tønnessen

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Dobbel kildeinfo ved kopiering blir fikset ved neste oppdatering.

Dessverre er en del Linux-distroer noe etter på å oppdatere nettleserne. Derfor vil man kunne oppleve fallback-funksjonalitet i en del tilfeller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.