Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik L. Grønneberg (f. 1781 i Brunlanes) skifte


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Tippoldefar Fredrik Ludvig Grønneberg f. 1781, Ødelund, Berg, Brunlanes i Vestfold var min tippoldefar. Jeg har en del opplysninger om han selv om jeg ikke hadde noe kjennskap til mannen før for noen år siden. Jeg har ikke fått vite navnet en gang i min oppvekst. Det eneste jeg kjente var navnet på min oldemor, hans datter, Maren Kristine (f. 29.10.1817 Eidsten i Brunlanes). 

 

Har innførsel av dåp for Fredrik Ludvig 15. februar 1781:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Brunlanes, Ministerialbok nr. 1 (1766-1801), Fødte og døpte 1781, side 129-130.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-67 
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060410020342.jpg

 

og død (nr. 14 på s. 322):

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Brunlanes, Ministerialbok nr. 3 (1834-1845), Døde og begravede 1837, side 322-323.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3069&idx_id=3069&uid=ny&idx_side=-161
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060410020900.jpg

 

Har også sett han i to bygdebøker fra Brunlanes og kjenner til at han var gift 3 ganger, at han en periode var lensmann som sin far. Jeg kjenner også til at en bror var en av Eidsvollsmennene.

 

Jeg synes det er vanskeligere å finne fram til skiftet og er ikke god nok til å lese om jeg skulle finne det. 

 

Er interessert i å se om min oldemor er nevnt i skiftet. I bygdebok for Brunlanes bind 3 del 2 s. 851 om gården Eidsten - Esti - Gårdsnr. 4103 står 4 av hennes søsken som ble født etter henne nevnt, men ikke hun.

 

Maren Kristine ble født på Eidsten 29.10.1817. Hun er datter av Fredrik Ludvigs 3. kone Ingeborg Kristine Breda (og har navn etter kone nr. 2) Hun er nr. 33 s. 125:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Brunlanes, Ministerialbok nr. 2 (1802-1834), Fødte og døpte 1817, side 124-125.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3068&idx_id=3068&uid=ny&idx_side=-64
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060410020525.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med at det var en del som hadde interesser i Grønneberg og at jeg kunne være heldig å finne en som hadde dette skiftet. Det har jeg ikke hatt klaff med til nå, men det neste jeg kunne ønske meg var litt hjelp til hvordan jeg kan finne det. 

 

Når jeg går inn i oversikten over skannet skiftemateriale i digitalarkivet, ser jeg at for Brunlanes lensmannskontor finner jeg dødsfallprotokoll fra 1938. Dette er året etter at Fredrik Ludvig døde. Ellers er det ikke noe for Brunlanes. Jeg har da gått ut i fra at jeg måtte lete under Larvik. Kan det stemme? Men ror Larvik byfogd er det skifteprotokoller bare fram til 1812. Jeg finner en skifteforhandlingsprotokoll som skulle dekke aktuelt år, men der fant jeg ikke min mann. For Larvik sorenskriveri fant jeg en aktuell skifteutlodningsprotokoll, men der var heller ikke Fredrik Ludvig.

 

Det er naturligvis mulig at det ikke finnes noe skifte etter han. Jeg vet at det slikt fantes for en mindre del av befolkningen, men regnet med at han var i en slik kategori at det ville vært et slikt registrert skifte.

 

Er det noen som har en ide om hvordan jeg skal gå fram eller om det er andre steder jeg må lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går inn i oversikten over skannet skiftemateriale i digitalarkivet, ser jeg at for Brunlanes lensmannskontor finner jeg dødsfallprotokoll fra 1938. Dette er året etter at Fredrik Ludvig døde. Ellers er det ikke noe for Brunlanes. Jeg har da gått ut i fra at jeg måtte lete under Larvik. Kan det stemme? Men ror Larvik byfogd er det skifteprotokoller bare fram til 1812. Jeg finner en skifteforhandlingsprotokoll som skulle dekke aktuelt år, men der fant jeg ikke min mann. For Larvik sorenskriveri fant jeg en aktuell skifteutlodningsprotokoll, men der var heller ikke Fredrik Ludvig.

 

Det er naturligvis mulig at det ikke finnes noe skifte etter han. Jeg vet at det slikt fantes for en mindre del av befolkningen, men regnet med at han var i en slik kategori at det ville vært et slikt registrert skifte.

 

Brunlanes var innenfor jurisdiksjonen til sorenskriveren i Larvik. Dersom det har blitt foretatt offentlig skifte, burde det finnes i protokollene for Larvik sorenskriveri. Ettersom flere av arvingene må ha vært umyndige ved hans død, skulle man i utgangspunktet tro at det ble foretatt offentlig skifte.

 

Skiftebehandlinga kan ha trukket ut i tid, og derfor er det ikke alltid lett å finne ut når skiftet ble sluttet. Antakelig vil det være enklest å orientere seg i skifteregistreringsprotokollene (skifteregistreringa var første steg i skiftebehandlinga), men disse er ikke skanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Det er nok enda mer krevende å finne dette enn jeg hadde regnet med. I arkivportalen som du har lenket til, finner jeg tre skifteregistringsprotokoller for Brunlanes. En av dem går fram til 26.10.36 og den neste starter 16.03.39. Tror du det kan ta så lang tid å få i gang skiftebehandlinga at det er verdt å bestille den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Det er nok enda mer krevende å finne dette enn jeg hadde regnet med. I arkivportalen som du har lenket til, finner jeg tre skifteregistringsprotokoller for Brunlanes. En av dem går fram til 26.10.36 og den neste starter 16.03.39. Tror du det kan ta så lang tid å få i gang skiftebehandlinga at det er verdt å bestille den?

 

Det ville nok være litt underlig. Det ser visst ut til å være en del hull i rekkene med skifteregistreringsprotokoller.

 

Nå har jeg også lest hva bygdeboka skriver om ham. Jeg ser at han måtte gi fra seg bygselen på Eidsten i 1825, men at de nye brukerne skulle flytte huset hans til et annet sted på Eidstens grunn. Familien har vel blitt boende der, siden begravelsesinnførselen i 1837 angir Eidsten som bosted, og siden eieren av bnr. 2 fra 1857 skulle yte Grønnebergs enke føderåd.

 

Det ville være interessant å vite hvorfor Grønneberg måtte gå fra bygselen. Jeg oppfatter det som uvanlig. Når han da blir boende som en slags husmann på Eidstens grunn, ser jeg ikke bort fra at det har gått utforbakke med ham økonomisk, og hvis det ikke var noe å arve, var det nok heller ingen skiftebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går an å finne ut noe gjennom andre arkiv?

 

Ellers så er jeg enig i at det ser ut til å ha gått slik med han som du antyder. Jeg har gjort en henvendelse til historielaget i Brunlanes om noen kjenner til dette der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går an å finne ut noe gjennom andre arkiv?

 

Tingbøker og ekstrarettsprotokoller i Larvik sorenskriveris arkiv, kanskje, for eksempel dersom det ble sak omkring at han mistet bygselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går litt i rykk og napp når jeg jobber med disse tingene. Nå er det et lite rykk igjen. 

 

Har kommet over, via nettsiden Vestfold-slekt,: Registreringssentral for Historiske Data har lagt ut skifteregister for Larvik sorenskriveri for perioden 1813-1877. Her fant jeg Fredrik Ludvig under skifer for Larvik grevskap. Dette er vel et såkalt skifteregister?

 

 

479

06.04.

1837

Frederik Ludvig Grønneberg

Afdøde

Ingeborg Kirstine Grønneberg f Breda

Enke Hustru

Eidsteen

Bergs Annex

Registrerings og Vurderingsforretning

 

Det betyr at det ble registrert et skifte. Forstår jeg det rett når jeg tenker at jeg da må inn i en skifteprotokoll og må finne fram til nr. 479 i rett protokoll?

 

Som tidligere nevnt har jeg ikke funnet noe for 1837. Kan det tenkes at det bare er dette registeret som eksisterer i dag og protokollen (eller hva det måtte hete) er ødelagt?

 

Når det gjelder det Kristian Hunskar nevner i siste innlegg, så krever det vel personlig frammøte i Larvik?

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet over, via nettsiden Vestfold-slekt,: Registreringssentral for Historiske Data har lagt ut skifteregister for Larvik sorenskriveri for perioden 1813-1877. Her fant jeg Fredrik Ludvig under skifer for Larvik grevskap. Dette er vel et såkalt skifteregister?

 

 

479

06.04.

1837

Frederik Ludvig Grønneberg

Afdøde

Ingeborg Kirstine Grønneberg f Breda

Enke Hustru

Eidsteen

Bergs Annex

Registrerings og Vurderingsforretning

 

Det betyr at det ble registrert et skifte. Forstår jeg det rett når jeg tenker at jeg da må inn i en skifteprotokoll og må finne fram til nr. 479 i rett protokoll?

 

Som tidligere nevnt har jeg ikke funnet noe for 1837. Kan det tenkes at det bare er dette registeret som eksisterer i dag og protokollen (eller hva det måtte hete) er ødelagt?

 

Når det gjelder det Kristian Hunskar nevner i siste innlegg, så krever det vel personlig frammøte i Larvik?

 

RHDs register er basert på de originale skifteprotokollene. Av registeret går det fram at skiftet er protokollert i skifteprotokoll nr. 7 (1833-1843). Det må være skifteregistreringsprotokoll nr. 7 i serien med skifteregistreringsprotokoller i Larvik sorenskriveris arkiv, som jeg lenket til i et tidligere innlegg. Arkivportalen gir inntrykk av at denne protokollen bare dekker Sandeherred (Sandar), men RHDs register tyder tvert imot på at den dekker hele sorenskriveriet.

 

479 er nok skiftets løpenummer i protokollen. Oppslag i protokollen, så vel som i tingbøker og ekstrarettsprotokoller i Larvik sorenskriveris arkiv, kan gjøres på lesesalen til Statsarkivet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RHDs register er basert på de originale skifteprotokollene. Av registeret går det fram at skiftet er protokollert i skifteprotokoll nr. 7 (1833-1843). Det må være skifteregistreringsprotokoll nr. 7 i serien med skifteregistreringsprotokoller i Larvik sorenskriveris arkiv, som jeg lenket til i et tidligere innlegg. Arkivportalen gir inntrykk av at denne protokollen bare dekker Sandeherred (Sandar), men RHDs register tyder tvert imot på at den dekker hele sorenskriveriet.

 

479 er nok skiftets løpenummer i protokollen. Oppslag i protokollen, så vel som i tingbøker og ekstrarettsprotokoller i Larvik sorenskriveris arkiv, kan gjøres på lesesalen til Statsarkivet på Kongsberg.

Så det innebærer personlig frammøte på Kongsberg, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert en (fjern sidegren) Niels Breda Grønneberg f. omkring 1811, snekkermester i Drammen, død 1866 i Strømsø, g. 6/11-1841 i Stavern med Margrete Juulsen. Kan denne Niels være en bror av din Maren Kristine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det innebærer personlig frammøte på Kongsberg, skjønner jeg.

 

Når du har så eksakt henvisning til skifteprotokoll og skiftenummer, er det ikke umulig at statsarkivet kan være behjelpelig med en kopi. Men når det gjelder tingbøkene og ekstrarettsprotokollene, hvor du ikke har noen konkret henvisning, må du nok regne med å møte opp på lesesalen og gå gjennom protokollene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert en (fjern sidegren) Niels Breda Grønneberg f. omkring 1811, snekkermester i Drammen, død 1866 i Strømsø, g. 6/11-1841 i Stavern med Margrete Juulsen. Kan denne Niels være en bror av din Maren Kristine?

Ja, det stemmer. Denne kunnskapen har jeg bare fra en bygdebok, men jeg går ut i fra at det er rett. Jeg kunne godt tenke meg å finne ut mer om Breda, men det blir et nytt tema. Har du noe der, kan du kanskje starte det eller sende meg en personlig melding om det.

Når du har så eksakt henvisning til skifteprotokoll og skiftenummer, er det ikke umulig at statsarkivet kan være behjelpelig med en kopi. Men når det gjelder tingbøkene og ekstrarettsprotokollene, hvor du ikke har noen konkret henvisning, må du nok regne med å møte opp på lesesalen og gå gjennom protokollene selv.

Jeg vil nok prøve å få tilsendt en kopi. Jeg bor på Sunnmøre, så det er litt tungvindt å ta turen til Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det en del om Breda og navnet Grønneberg står også her. Starter på side 220 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43502/224/?size=full&mode=0

 

På side 223 står det, om jeg ikke leser helt feil, at  lensmann Grønneberg var gift med Maren Kristine Breda og hadde bl.a. en datter Inger Kristine Grønneberg 29/4 17 - ? mars 58.

 

Grønneberg i Delgobe http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43511/259/

 

Håper det er til nytte.

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.