Gå til innhold
Arkivverket

Jenny Engberg f.1855 i Marby, Oviken, Jämtland


Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Ifølge skjemaet i innlegg 23 emigrerte ektemannen til Jennie Peterson (Engberg), født april 1855, til USA i 1869, og er derfor neppe far til Jennies datter Anna.

Når du bekrefter at Jennies datter Alma skilte lag med familien i 1900 så synest jeg det styrker min tanke om at det er rett familie vi har funnet i Calfax, Richland, North Dakota i census for 1900, hvor altså nettopp Alma mangler. Vi ser videre at navn og alder på Alexander og William stemmer med Stonehouse-opplysningene.

 

Det bør derfor sjekkes når familien ankom Alberta, Canada. Hadde de forlatt USA på tellingstidspunktet for census 1900, eller befant de seg akkurat da i Richland, North Dakota ?

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er familien på plass i Alberta i 1901, uten Alma.

 

Name: Ola Peterson

Gender: Male

Marital Status: Married

Age: 64

Birth Day & Month: 24 Apr

Birth Year: 1836

Birthplace: Swede

Relation to Head of House: Head

Immigration Year: 1900

Racial or Tribal Origin: Swede (Scandanavian)

Nationality: Swede (Scandanavian)

Religion: Lutheran

Occupation: Farming

Province: The Territories

District: Alberta

District Number: 202

Sub-District: Alpaugh

Sub-District Number: C-1

 

Household Members: Name Age

Ola Peterson 64

Jenne Peterson 47

Alexander Peterson 7

Jon Peterson 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dokumentasjon. Jeg får lete etter Ola Peterson på Arkiv Digital igjen, men du har jo funnet familien i Alberta.

Vedl. ser du hva Ralph skrev til meg.

Men det er dette navneskifte som skulle bli verifisert.

post-503-0-96395100-1427983237_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en sterk historie, og Alma kom også til Canada og finnes i census der for 1911. Ser vi nærmere på skjemaet i innlegg 23 så er det antagelig Alma vi finner på nabofarmen til Ole og Jennie i Colfax, Richland. Hun bor der hos familien August og Marit Johnson. Skjemaet viser også at Ole og Jennie har vært gift i 10 år ved census for 1900.

 

Når det gjelder Ole Peterson, så er census for 1901 i Canada viktig, for den gir deg hans fødselsdato, 24. april, den trenger du for å finne ham i Sverige. Denne census for 1901 viser også fødselsdatoene for Jennie og de to guttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Kurt. Men i skjema i #23 står vel Alma oppført som datter til August og Marit? Kanskje tilfeldig siden hun ble igjen der i 10 år. Men du har jo sett familien samlet i census 1911.

Jeg har nå kjørt igjennom kirkebøker i Vänersborg, Svanskog, Bollsbyn m.m. og ingen spor å følge der. Men han heter nå Ole Peterson. Finnes ikke på FamilySearch heller. Mange byer i Sverige! Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan se ut som de var klar over at Alma ville værende hos nabofamilien i lang tid, fødselsdatoen stemmer også (august 1891). Videre ser vi av skjemaet i innlegg 23 at Marit Johnson har født 3 barn hvorav 2 var i live ved census for 1900, Alma er altså ikke født av Marit Johnson.

Jeg skal søke litt basert på Ole Petersens fødselsdato, 22. April 1836. Ved henvendelse til lokale myndighter i North Dakota vil man kunne få vigselsattest for Jennie og Ole, der kan det kanskje stå hvor han kom fra i Sverige.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ancestry har dårlig dekning for Sverige. Her er en dåp jeg fant:

 

Name:

Olof Petersson

 

Gender:

Male

 

Birth Date:

23 apr 1836

 

Baptism Date:

24 apr 1836

 

Baptism Place:

Morlanda, Goteborg Och Bohus, Sweden

 

Father:

Peter Andersson

 

Mother:

Christina Ericsdr

 

FHL Film Number:

131870

 

Reference ID:

2:S09MQ5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne Olof, men det er vel bare vigselsatten som kan bekrefte rett person. Hvis der står føde sted.

Takk skal du ha.

post-503-0-21188500-1428048295_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte at vi finner familien gjenforenet i Alberta i census for 1911. Der ser vi at Alma ble værende i North Dakota helt til 1909.

 

Name: Alma Peterson

Gender: Female

Marital Status: Single

Age: 19

Birth Date: Aug 1891

Birth Place: United States of America

Relation to Head of House: Daughter

Father's name: Alaf Peterson

Mother's name: Jannie Peterson

Immigration Year: 1909

Race or Tribe: Swedish

Province: Alberta

District: Strathcona

District Number: 6

Sub-District: 41

Sub-District Number:41

 

Household Members: Name Age

Alaf Peterson 74

Jannie Peterson 55

Ana (Alex) Peterson 17

John Peterson 16

Alma Peterson 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, hun ble igjen i North Dakota i 10 år. På det du sender nå er navn endret seg igjen som Alaf, Jannie,Ana,

#33, jeg fant Olof Peterson og foreldre Peter Anderson og Christina Ericsdt på Morlanda bopel Otteslätt.

Så har jeg lett i Husförhörslängd i Morlanda fra 1836 til 1878 juten å finne denne familien i det hele tatt.

Heller ikke på utflyttet har jeg funnet noe, men mine øyne kan ha sviktet!!

 

Og nå har vi far til Ole/ola/Olof Petterson som

Peter Bryndelson fra Uddevalla

Peter Andersen fra Morlanda

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen opplysninger å komme med om Gjertrud/Jenny, utflyttet fra Verkøn sammen med sine foreldre.

 

Det er som Gaute, skriver, slektssiden Stonehouse inneholder en del feil.

 

Jeg lurer på hvorfor Anna Larsdatter Engbergs mann Olof, f. 1820, skrives som Olof Olofsson hvis han er sønn av Lars Ferag Olofsson? Det vanlige er vel at det er farens fornavn som blir etternavn?

 

http://www.stonehouse.ca/tree/p1033.htm#i51623

 

Jeg har funnet Lars Olofsson og kona Sigrid Jonsdotter i Storsjö kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ÖLA/11092/A I/3 (1834-1853) og Storsjö kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ÖLA/11092/A I/4 (1854-1878).

 

De bor i Tossåsen, har disse barna: Barbro, f. 1825, Anna, f. 1827, Karin f. 1831, Emerentia, f. 1833, Olof, f. 1837, Johanna, f- 1841, Marit, f. 1844, Kerstin, f. 1846.

Lars og Sigrid ble viet i 1827. Jeg har ikke funnet vielsen.

Lars døde i 5/7-1876," hengt seg" står det i husforhøret. Sigrid døde i 1874.

 

Sønnen Olof giftet seg med Gølin Olofsdotter, de er notert med 7 barn født i tidsrommet.1860 til 1877.

Når datteren Emerense gifter seg i 1860 i Marby, står det at far er Lars Olofsson, Tossåsen, Oviken.

 

 

Ved ft. 1860 for Åre står det skrevet at Olof Olofsson er født i Hede i 1820. Opplysningen kommer fra husførhøret i Åre, Bunnersviken i 1860.

 

Lars Ferag Olofsens aner kommer fra Feragen ved Røros:

http://hvteknik.net/genealogy/getperson.php?personID=I1017&tree=HansV

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi.

Ja her har det vært mye å gruble over. Men Olof Olofsson familie har jeg kuttet ut, da Anna Larsdotter først var gift med Lars Jonson 0471854 hvor de fikk datter Gertrud 22041855.

Det store spørsmålet er når skiftet Gertrud Larsdotter til Jennie Engberg?

Jeg håper du er med å løse dette problemet.

Takk for din info.

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 28 skriver Ralph at Alma ble igjen hos slektninger i North Dakota. August Johnson var født i august 1863 og kona Marit i september 1855, og immigrerte i hhv. 1871 og 1880. De kan ha vært i slekt med enten Gertrud eller Olaf Petterson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, hun ble igjen i North Dakota i 10 år. På det du sender nå er navn endret seg igjen som Alaf, Jannie,Ana,

#33, jeg fant Olof Peterson og foreldre Peter Anderson og Christina Ericsdt på Morlanda bopel Otteslätt.

Så har jeg lett i Husförhörslängd i Morlanda fra 1836 til 1878 juten å finne denne familien i det hele tatt.

Heller ikke på utflyttet har jeg funnet noe, men mine øyne kan ha sviktet!!

 

Og nå har vi far til Ole/ola/Olof Petterson som

Peter Bryndelson fra Uddevalla

Peter Andersen fra Morlanda

Fant familien som utflyttet fra Morlanda i 1837. Syns det står Myckleby i HFL. I utflytningslisten står det at de er flyttet til Tegneby.

 

AID:v2595.b20.s23

AID:v2623.b27.s47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven

Takk for vedl. fra Morlanda. Der var jo Olle f. 23.4.1835. Kikket litt om de var kommet til Myckleby, det var et stort område.

27.6 til Terneby, får sjekke der.

Takk skal du ha..

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

En tanke: Kan Olof være uekte født,ingen far oppgitt ved fødsel,og at han heller ikke har bodd med far? Det kan være at fars navn først er oppgitt ved konfirmasjon eller vielse.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kari.

Ja her er det mange Olle/Ola/Olaf/Olof og like mange dato, så her er det vel bare vigselsattesten som kan bekrefte den rette personen. Og det er ikke lenge de bor på hvert sted før de flytter. Ralph kaller sin bestefar for OLE

Morlanda, Otteslätt Fødde 1836 finner jeg Peter og Christina med sønnen Olof, født 23.4.1836 som kan være den rette Olof!?

 

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Det er opplyst at far til Olof skal være Peter Bryndelsson,som kanskje må være Bryngelsson.Siden det er vanskelig å finne denne kombinasjonen,tenkte jeg at far kanskje ikke var nevnt i dåpsinnførsel.Men her er det nok mye usikkerhet,og den du har funnet kan være en god kandidat.

 

Peter Andersson f. 1808 med familien har jeg ikke funnet igjen noen steder etter flytting i 1837,ingen av barna i 1880.Det kan tyde på at de har reist fra Sverige.

Fant du noen spor i Tegneby?

 

Det er oppgitt at Olofs far var Peter Bryngelsson.Hvor kommer det fra? Det er veldig forskjell fra Andersson som han het i Morlanda.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari.

Dette blir vanskelig. Jennie/Gertrud og Olof Peterson skal ende opp i Willow Creek ved Leduc, Alberta.

Ralph kaller sin bestefar Ole Petterson.

Og i Morlander, Otteslätt finner vi en Olof f. 23.april 1836 med foreldre Peter Andersson og Christina Ericsdotter. Dette kan være rett personer.

Canada Census, 1906 finner vi Olaf Peterson f.1836(Estimated) med Jennie og 2 gutter for Alma ble igjen i North Dakota i 10 år og er derfor ikke med her.

Jeg fant ingen i Tegneby, stort område. Jeg får ta en prat med Ralph om han kan sjekke ut noe i Willow Creek. Der bør de være registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser at mannen kaller seg vekselvis Ole og Olaf/OLuf. Han gifter seg i 1890 med Jennie Engberg, han er da 54 år mens hun er bare 35 år gammel. Hvor giftet de seg ? Familien Engberg bodde i 1885 i Douglas, Minnesota, så giftermålet kan ha vært i Minnesota, eller i North Dakota hvis de var flyttet dit i 1890.

 

Olaf/Oluf Peterson, født 22 april 1836/37 skal ha emigrert fra Sverige i 1869, 31 år gammel. Var han fortsatt ungkar fram til 1890 ? Han bør i alle fall kunne finnes i US census for 1870 og 1880, og i ev. delstats-tellinger, avhengig av hvor han bodde. Videre bør han finnes i svenske emigrasjonsdatabaser, og i immigrasjonsdataene for USA/Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Olof Petterson i rett alder som emigrerer i 1869, han har antagelig reist fra Sverige i løpet av juni måned 1869. Kan noen sjekke om han er i den svenske databasen (Emigranten Populær) ?

 

Name: Olof Petterson

Arrival Date: 1 Jul 1869

Birth Date: abt 1837

Age: 32

Gender: Male

Ethnicity/ Nationality: Swedish (Scandanavian)

Place of Origin: Sweden

Port of Departure: Liverpool and London, England

Destination: United States of America

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: The Queen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å prøve finne Olof Petterson, født 1836/1837 i svenske emigrant-kilder, kan vi teste Bryngelsson-sporet, som bl.a. er nevnt i innlegg 25, og som forekommer i Stonehouse-dataene.

 

Familien Bryngelsson i innlegg 25, har en person i familien som heter Johannes Olofsson (f. 1828), og en annen, Maria Olsdtr., (f. 1831), og det er rom for et barn født i 1836/1837 i denne familien. Denne familien ser ut til å ha vært på flyttefot i begynnelsen av 1840-årene.

 

I tillegg finner vi en Bryngelsson-familie i Skaraborg i 1880:

 

Name: Peter Bryngelsson

Gender: Man (Male)

Relationship or Occupation: Backstuguhj

Birth Date: 1804

Birth Place: Jähla

Year Range: 1880

Residence : Grolanda, Skaraborg (Västra Götaland), Sverige (Sweden)

Village, Farm, or Croft: Grolanda

GID Number: 100016.83.7400

 

Household Members: Name Relationship

 

Peter Bryngelsson Head

Cajsa Larsdotter Hustru (Wife)

post-38-0-69401200-1428315638_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.