Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skjøte 1755,Nedre Åsegg, Bjørnør Sør Trøndelag


John Kristoffer Haugan
 Del

Recommended Posts

I 1755 gir Ole Olsen skjøte på en liten part av Åsegg gård i Bjørnør til Ole Evensen, skulle gjerne ha hat tydet, og fått et lite sammendrag om hva som står i skjøtet. Er spesielt interessert i om det står noe om hvor Ole Evensen kom fra, samt andre nyttige opplysninger som eventuelt kommer fram i skjøtet.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2, Sted: Fosen sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Merknader: 
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080318670483.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20135&uid=ny&idx_side=-43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe merkelig ortografi her, men det skulle vel bli omtrent slik:

 

Ole Olsen kiendes og vitterliggiør at have Solt og overdraget, som ieg og hermed til velagte Ole Evensen skiødes og afhendes Een øre landskyld med bøxel og aparte 9 Marckl. til Sammen En øre 9 Marcklaug, udj den mig af Hr. Raadmand Hornemand tilkiøbe gaard Neder Aaseg kaldet, Efter meddelte skyøde af 3die Sept. 1750. beliggende i Storfosens Fogderie, Biørnes tinglaug, og som bemelte Ole Evensen mig nu har fornøyet for den der omforeenede Kiøbe Summa Fiøretiuv Rigsdahler Courant betahling til Hr. Raad Mand Hornemand Som Pante Havere af gaarden Efter Qvittering af 3die Octob. 1755. Da vel ermelte hr. Raadmand Hornemand haver samtygt dette Sald og Kiøb, Saa skal bemelte gaards Part, med alt tilligende af ager og eng skoug og Marck, skiske(!) vand og fægang fra Fields til fiære intet i nogen maade undtagen af alt det gaarden fra gammel tiid tilliget haver, og med rette følge bøer, Herefter tilhøre ham og hans arvinger, som deres Rette og af mig uigienkaldelige eyendom Hvilket hand sig saa nøttig giør, som paa lauglig maade best ved og kand, undtagen Raadmand Hornemands Reservation at kiøbe Saugtemer fremfor een anden, som alt bliver efter mit tinglyste skiødes formeld kiendendes mig og mine arvinger i det øvrige dertil ingen mere lod eller deel J nogen maade at have, men skal udJnden dette kiøb holde ham og hans arvinger skadesløs for all Vandhiemmel. Til bekreftelse under min Haand og hostrygte Segnete. Nederaas Eg den 30 octob 1756. Olle Olsen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.