Gå til innhold
Arkivverket

Lysning i Domkirken i Trondheim, 1853, Ole Andreassen Dahl


Mari Ågedal
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldrene til bruden her, Karen Hansdatter, og lurer derfor på hva som står i denne lange lysningsteksten. Det er den som er nederst på høyre side, og omhandler "Ungkarl, søfarende Ole Andreassen Dahl, søn af Andreas Madsen."

 

Fast sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2335&idx_id=2335&uid=ny&idx_side=-6

 

Jeg klarer å tyde noe om deres alder, og kjenner igjen hennes vaksinasjonsdato, men ellers synes jeg denne var vrien. Kan noen hjelpe meg litt med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles et par spørsmålstegn, men tror det står omtrent slik:

 

Maji 6 Begjærede Ungkarl Søfarende Ole Andreassen Dahl, søn af Andreas Madsen, født i Mosvigen ophold sig Throndhjem 30 Aar og vacc. efter Attest af Spørk(?) 25/5 53 Lysning til Ægteskab med Pige Karen Hansdatter Svorkmoe, Datter af Hans Issumvolden født paa Froen(??) 21 Aar gammel og vacc. efter Attest 5/7 32. For Ægteskabets Lovlighed i enhver Henseende indestaae Undertegnede, for hvem Ansvaret efter Criminalloven blev oplæst. J. Steen Slagtermæster, Esten Berge, Arbeidsmand, Olaus Dahl m.p.P Søfarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles et par spørsmålstegn, men tror det står omtrent slik:

 

Maji 6 Begjærede Ungkarl Søfarende Ole Andreassen Dahl, søn af Andreas Madsen, født i Mosvigen ophold sig Throndhjem 30 Aar og vacc. efter Attest af Spørk(?) 25/5 53 Lysning til Ægteskab med Pige Karen Hansdatter Svorkmoe, Datter af Hans Issumvolden født paa Froen(??) 21 Aar gammel og vacc. efter Attest 5/7 32. For Ægteskabets Lovlighed i enhver Henseende indestaae Undertegnede, for hvem Ansvaret efter Criminalloven blev oplæst. J. Steen Slagtermæster, Esten Berge, Arbeidsmand, Olaus Dahl m.p.P Søfarende.

Fantastisk! Jeg er utrolig imponert. Farens siste navn er transkribert til Johansvolden på den søkbare vigselsprotokollen, men jeg har ikke fått det til å stemme. Kunne du (eller noen andre) se om det er sannsynlig at det står Issumvolden her?

 

Fast sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2334&idx_id=2334&uid=ny&idx_side=-297

 

Vielse nr 15, nr 3 fra toppen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk! Et raskt søk viste meg at det finnes en husmannsplass som heter Isumvolden i Sør-Fon, så da har jeg fått et nytt utgangspunkt for å lete videre.  :)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.