Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe med å tyde vielsen her?


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

31. | Ungkarl Handskemagersvend Magnus Killen, arbeidende hos Handskemager Norgreen, 31 Aar | Pige Cathrine Olsdr., tjenende hos Skattefoged Malling, 32 Aar | L. G. Norgreen, Handskemager, Even Aschim, Skræddermæster | Mai 27d | Ligesaa | - Sigwardt.

Det siste navnet er nok navnet til presten som viet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Else. Har også funnet forlovererklæringen på høyre side den 27 mars tror jeg det skal være. Håper på hjelp til å tyde den også. :)

 

 

En vakker dag så skal jeg kurse meg i å forstå denne skriften bedre. Klarer å lese noe, men dessverre ikke alt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovererklæringen er datert 9. mai, og vielsen fant sted 27. samme måned, kl. halv tolv, for å være nøyaktig ;)

At intet lovlig hindrer Ægteskab imellem Ungkarl Handskemagersvend, Magnus Killen, 31 Aar gl., arbeidende hos Handskemagermester Norgreen her i Staden, og logerende sammesteds, og Pigen Cathrine Olsd., 32 Aar gl., tjenende hos Skattefoged, Secretaire Malling, derfor indestaae i enhver Henseende vi Undertegnede, som Forlovere. Christiania den 9de Mai 1823. L. G. Norgren Handskemagermeter, Even Aschjem Skræddermester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk Else, så synd ikke fedrene står oppført. Sliter med å finne far til denne mannen Magnus Killen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei!

Magnus Killén er min tipp tipp oldefar. Han ble født i Värmland i Sverige. Jeg tror jeg har funnet riktig person. Han byttet navn fra Andersson til Killén. Jeg er etterkommer etter hans sønn Andreas som fikk en sønn som het Albert som igjen fikk en sønn som het Arne, og Arne var min morfar.

Jeg leter etter Magnus Killén's kone, Cathrine Ohlsdatter. Finner ikke ut av hvor eller når hun ble født, heller ikke når hun døde. I vielsen deres står det at hun var 32 år i 1823, så da er hun vel født ca. 1791.

Det hadde vært artig å høre hvordan du er i slekt med Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud

 

Jeg er nok ikke direkte i slekt med denne familien. Jeg prøvde å se om jeg fant en connection til ett par på mitt familietre, men jeg fant ikke fedrene til Magnus og Cathrine og da fikk jeg heller ikke verifisert om disse er riktig par. Hva mer har du på Magnus Killens aner og etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, det var jeg som spurte etter Magnus Killen på anbytarforum og fikk masse hjelp. Men hans kone Kathrine Ohlsdatter vet jeg svært lite om, bare når hun døde.

Solfrid, det er veldig mange etterkommere etter Kathrine og Magnus. For mange til å ramse dem opp her. Har du en emailadresse?

Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.