Gå til innhold
Arkivverket

Engelsk mor føder barn under krigen.....


Gjest
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg skal til med en meget vanskelig oppgave.

 

Jeg skal her inn i jakten på en kvinne som har født et barn (trolig en gutt) i England under krigen, trolig i 1943 og trolig i Liverpool by.

 

En sykesøster har skrevet et eller flere brev til faren av barnet og forklart at han hadde blitt far (om han har svart på disse er ukjent). Dessverre døde faren like etter krigen og brevene ble borte for alltid noe senere. Søsteren til barnet som ble født i England har lest brevene så hun er klar over barnet som er eldre enn henne selv. Det er hun som nå vil prøve å finne sitt søsken eller familien i England.

 

Her må det finnes protokoller med navn tenker jeg, siden de har tilskrevet faren, hvor finnes i så fall dette?

Jeg er helt blank på dette og søker etter alt som kan hjelpe meg på veien til å finne denne personen eller familien. Kanskje finnes kunskapen om dette i dette forum?
 

 

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lett etter fødselsdata på en person som ble født i Liverpool omtrent samtidig. For å komme igang er nok det enkleste å foreta et søk i https://familysearch.org/search/ .

Start med et bredt søk uten mye informasjon, så kan du legge til mere info etter hvert. Husk at mange engelske arkiver forsvant under krigen, men jeg ser jo at de har registre over fødte fra 1837-2008 som innholder mere enn 137 millioner navn, så det er jo håp....

 

Du kan se hvilke arkiver familysearch har tilgjengelige for England her:

https://familysearch.org/search/collection/list/?page=1&region=UNITED_KINGDOM_IRELAND

 

Hvis du ikke finner noe som helst i disse kildene, anbefaler jeg at du tar kontakt med Frelsesarméen, de har jo egen avdeling for slike søk, kan sikkert bistå med forslag til framgangsmåte.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av sakene til 'Tore på Sporet' var et lignende tilfelle. Det er blitt sendt to ganger på NRK. Det finnes kanskje noe av interesse i denne hendelsen, ev. går det også an å kontakte Tore for å få søke-tips.

 

http://tv.nrk.no/serie/tore-paa-sporet/PRTY12005408/01-11-2009

 

Tore Strømøy leter etter personer og steder - og sporet kan føre ham hvor som helst på kloden.

 

Episodebeskrivelse:

 

John Bjarne Øverland (66) fra Nesna ble født i England under 2. verdenskrig. Han hadde norsk far og britisk mor. I 1945 reiste faren hjem til Norge.Året etter kom John Bjarne, lillebroren Olav og moren flyttende etter, men da hadde faren funnet en ny kvinne og ville skilles. Moren reiste hjem til England med minstebarnet Olav, mens John Bjarne ble hos faren. Nå har det gått 63 år siden John Bjarne hørte noe fra sin mor og bror. Kan Tore finne dem?

 

Tilgjengelig i:VerdenFørste gang sendt:NRK1 01.11.2009 20:35Siste gang sendt:NRK1 26.09.2012 16:10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.