Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det et sted i Oslo der 60 norsk-amerikanere kan sitte ned å spise medbrakt matpakke.


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Hei. Kontaktforum Hadeland-Amerika er vertskap for Hadeland Lag of America's tur til Norge i juni 2015. De vil bo på Sanner Hotell i Gran fra 17 til 24 juni og vi vil ha program for dem hele tiden. Det blir dagsturer rundt på Hadeland, tur til Eidsvoll og Hamar. Tirsdag 23 juni skal vi til Oslo, og steder som skal besøkes er Vikingskipene på Bygdøy, Rådhuset, Hjemmefrontmuseet, Operaen, Slottet og Vigelandsparken. På kveldstid blir det slektsgransking på hotellet ved siden av forskjellige kulturinnslag. For våre gjester fra USA, er prisnivået i Norge veldig høgt,  men som de sier, vi har spart penger for en gang i livet å kunne komme til Hadeland og se hvor våre forfedre var født og levde før de utvandret. Å ta med turdeltakerne til disse stedene blir en viktig del av besøket på Hadeland. Frokost og middag er med i pakkeprisen på hotellet, men vi prøver å få til et rimelig måltid midt på dagen for våre gjester. Etter å ha fått div. tilbud fra forskjellige steder i Oslo på et enkelt måltid, vil vi vurdere å ta med matpakker og drikke på Osloturen, Det kan nevnes et tilbud fra baren i Operaen, 2 halve rundstykker og en kopp kaffe eller te, kr. 111.- pr. stk., må spises stående!

Til nå er 60 påmeldte til turen til Hadeland og Norge. Vet noen om et sted i Oslo, park e.l. der en slik gruppe kan sette seg ned å spise medbrakt mat? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet minte meg svært på ein av grunnane til at eg er flytt utanlands...

 

I Noreg er det vorte luksus å innta eit heilt vanleg lett måltid om ein skulle vera so uheldig å ikkje vera heime!

 

Men denne turen skjer jo midt på sommaren, og då det jo vera mogeleg å setja seg ned til dømes i Vigelandsparken.  No er det lenge sidan eg var der, men eg meiner å hugsa der står rikeleg med offentlege sitjebenkar?  Og det gjer det vel ved slottet og i slottsparken ogso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forsøke å få til en avtale om omvisning på Riksarkivet - kanskje de har rundstykker til overkommelig pris i kantina der?

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner her er vel Vigelandsparken eller Slottsparken gode alternativer for dette, Men selv om det i førstnevnte er det jo en del benker og slik, er det jo ikke noe konsentrert på en sånn måte at alle 60+ kan sitte sammen. Da må man eventuelt medbringe sitteunderlag eller tepper og ta det som en piknik. Et lignende alternativ i fine omgivelser kan jo være ved Sognsvann, i nærheten av Statsarkivet og Riksarkivet.

 

Det finnes også fine åpne gressplasser på Blindern ved UiO, for eksempel sletta ned mot NRK og Chateau Neuf. Men det er jo ikke garantert at været er på topp, selv på den tiden av året. Nå vet ikke jeg hvor ideelt dette forslaget er, men kanskje det hadde gått ann å forhøre seg med Universitetet i Oslo om muligheten til å benytte den store kantina i Fredrikkebyggningen på Blindern. Usikker på om den er åpen på den tiden av året, men store lokaler med langbord og lignende, blir ofte benyttet i forbindelse med konferanser på Blindern osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å ta turen til Frognerparken og se bysten av Lincoln og sitte på plenen ved den?

 

Ellers er det fullt mulig å ta turen opp i Holmenkollen og nyte den. Der er det mange muligheter å sitte godt og nyte medbrakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for forslag til steder der en kan nyte medbrakt mat i Oslo. Problemet er at en på en slik dag i Oslo skal en prøve å få med seg mest mulig av severdigheter. Prisnivået innbyr ikke til mange dagers besøk for turister med et helt annet inntektsnivå enn det vi har i Norge. Videre er det eldre mennesker som kommer. USA, eller for den del de fleste andre land, har ikke på langt nær så mye ferie og fritid som vi, og det er først når de har blitt pensjonister, norskamerikanerne ser seg i stand til å få oppfylt drømmen om å besøke landet der de har sine røtter. Det hevdes fra mange at vi må satse mer på turisme som næring etter hvert som flere og flere bedrifter i Norge flytter ut til lavkostland. Etter å ha tatt i mot norskamerikanere siden 1970 tallet, og sett hvordan prisnivået har økt og økt, forstår jeg veldig godt at mange av de som kommer blir sjokkert når de får se hva et enkelt måltid koster i Norge, eller 100.- kr. for et glass øl, 40.- kr. for en kopp kaffe, vel, for mange i Norge er visst ikke det dyrt? Ved siste besøk i USA, oktober 2013, var vi på lunsjrestaurant i Minneapolis. For 12 dollar kunne en forsyne seg fra buffé med 30 forskjellige varm og kaldretter, salater og forskjellige slags drikke. Vi bor i verdens rikeste land, men du verden hvor fattige vi har blitt på mange områder. I USA finnes det overalt parker med bord og benker, mange med overbygg, der familier med nistekurv fritt kan sette seg ned og spise på sine søndagsutflukter. Karl Johan/Spikersuppa innbyr ikke akkurat til noe sånt. Heldigvis har vi som bor utenom de store byene, fortsatt personer som viser god gammeldags gjestfrihet. To pensjonerte søstre som har vært i USA og opplevd gjestfriheten nordmenn blir til del i Midt-Vesten, vil spandere gratis lunsj på våre gjester en dag på Hadeland. Vi må nok spise vår medbrakte mat i bussen ved vår tur til Oslo i juni. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med nistepakkene til Trollvannstua (lenke) i Grefsenåsen. Gjestene må nok kjøpe en kopp kaffe, men medbragt nistepakke går greit. Det er bare en 50-100 meter å gå inn fra parkeringsplassen, og amerikanerne får opplevd norsk natur kort vei fra hovedstaden. Ved finvær kan dere sitte ute på vollen. Fortsett med bussen etpar hundre meter videre oppover til Grefsenkollen, så får dere se Oslos flotteste utsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem nista! Finn en havnekafe/kantine langs leia der båtene gikk ut i gamle dager og innhent tilbud på lunch. Litt jobb og garantert suksess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslag. Holder dollaren seg på over 8 kr., får vi kanskje penger til lunsj på et spisested. Mange amerikanere sier de synes den norske lapskausen er kjempegod, men jeg har ikke klart å finne et sted i Oslo der de har det på menyen. Jeg har sendt E-mail til noen kafeer/restauranter, men ikke fått svar. Overalt er det menyer med fine utenlandske navn til fantasipriser. Min kone og jeg var engang invitert ut på en av de mest kjente restauranter i Oslo. Vi fikk servert 7 forskjellige retter i løpet av de to timene måltidet varte. Alt delikat servert på store tallerkener, men det som var mat var en liten medaljong med kjøtt og en liten kule med noe potetmasse. Ellers masse flotte tynne streker utover dessert tallerkenen rundt en kule av iskrem. Før vi tok toget hjem til Hadeland, kjøpte vi en pølse i en kiosk ved Sentralbanestasjonen. Dette ble visst litt utenom det debattsidene skal brukes til. Håper jeg ikke får advarsel. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslag. Holder dollaren seg på over 8 kr., får vi kanskje penger til lunsj på et spisested. Mange amerikanere sier de synes den norske lapskausen er kjempegod, men jeg har ikke klart å finne et sted i Oslo der de har det på menyen. Jeg har sendt E-mail til noen kafeer/restauranter, men ikke fått svar. Overalt er det menyer med fine utenlandske navn til fantasipriser. Min kone og jeg var engang invitert ut på en av de mest kjente restauranter i Oslo. Vi fikk servert 7 forskjellige retter i løpet av de to timene måltidet varte. Alt delikat servert på store tallerkener, men det som var mat var en liten medaljong med kjøtt og en liten kule med noe potetmasse. Ellers masse flotte tynne streker utover dessert tallerkenen rundt en kule av iskrem. Før vi tok toget hjem til Hadeland, kjøpte vi en pølse i en kiosk ved Sentralbanestasjonen. Dette ble visst litt utenom det debattsidene skal brukes til. Håper jeg ikke får advarsel. Mvh. Ole.

 

Det har dessverre blitt langt mellom de spisestedene som serverer norsk mat i Oslo. Og går man på fin restaurant synes kunstnerisk anretning viktigere enn innhold, og man bør altså ikke være altfor sulten.

 

Når det gjelder norsk mat, vil man stort sett måtte lete etter såkalte "brune" steder, slik som Schrøder, Dovrehallen og noen til. Maten der er rikelig og forholdsvis rimelig. Så har vi Kaffistova i Grensen, men prisene der er nokså stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted i Oslo som serverer en del norsk mat er Kaffistova. Min far pleide å gå dit før juletider fordi de hadde raspeballer, noe ingen andre i familie likte og ikke ville lage, hehe. Ser ikke ut som de har lapskaus, men de har en del andre ting. Prisene ligger dog på et nivå som kanskje er litt høyere enn hva dere så for dere: http://www.kaffistova.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem nista! Finn en havnekafe/kantine langs leia der båtene gikk ut i gamle dager og innhent tilbud på lunch.

 

 

Sorry Hilde, men du bruker sjøl ordene 'gamle dager', de forsvant dessverre for mange år siden! Det nærmeste nå er bare fancy restauranter på Aker Brygge...

 

Jeg tror forslaget om Frognerparken er et godt utgangspunkt, lett å komme til, ta med sitteunderlag. Årstiden er perfekt for en dag i parken, og Vigelandsparken er et fantastisk sted å besøke uansett. Av erfaring blir de fleste amerikanere himmelfalne når de ser statuer med så mange nakne menesker på én gang, så det gjør ikke engang noe om det skulle regne litt! :)

 

Alexander, prisene på kaffistova har nok gjort et lite hopp siden faren din spiste raspeballer der...

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan det vere ei løysing å ta kontakt med ulike kafear, forklare saka og innhente tilbod? Eg vil tru at Kaffistova er eit godt forslag.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal 60 sitte samlet med medbragte matpakker burde Holmenkoll bakken være et alternativ. Utenfor ski museet kan man sitte på øverste del av publikum tribunen og nyte utsikten. Og bussparkering rett ved.

 

Alternativt Rodeløkken Kafe på Bygdøy, like ved Kongsgården. Benyttes mye av tugåere og syklister, har kaffe og vafler og litt til, og er stort sett kjemisk fri for jåleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim er det noe som heter "Statens hus", maten der er rimelig (kantine) og er åpen for alle, så de gangene jeg er på studiesamling der oppe spiser studentene der. Mulig det finnes noe lignende i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sorry Hilde, men du bruker sjøl ordene 'gamle dager', de forsvant dessverre for mange år siden! Det nærmeste nå er bare fancy restauranter på Aker brygge.

 

Mente amerikabåtene gikk fra Vippetangen, og ser da ut som det er noen spisesteder å velge mellom der.

Som ikke er så fancy.

Endret av Hilde Rossing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.