Gå til innhold
Arkivverket

Tilgjengelige kirkebøker - sperregrenser


Morten Haugen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har noen spørsmål angående ovenstående som jeg jeg håper å få svar på:

 

  1. En god del kirkebøker er digitalisert og en del sider i disse kan være sperret for innsyn. Er det slik at kirkebøkene er tilgjengelige for innsyn ved oppmøte, og da uten sperregrenser?
  2. I så fall, hvor oppbevares kirkebøkene for Kristiania / Oslo?
  3. Jeg har lest at vigsler ikke er belagt med sperrefrister. Disse oversiktene befinner seg jo i kirkebøkene. Litt avhengig av svarene over lurer jeg på hvordan jeg skal få tilgang til nyere vigsler i kirker hvor kirkebøkene ikke er skannet. Konkret er jeg på jakt etter noen familiemedlemmer som skal ha giftet seg i Sagene kirke på slutten av 30-tallet.
  4. Mange norske kvinner giftet seg med tyskere under krigen. Ble disse vigslene registrert i et eget register eller er de registrert i kirkene evt hos by- / sorenskriveren på stedet?
  5. Jeg har noen slektninger som har en del slektninger som er født utenfor ekteskap og hvor faren er delvis ukjent. Jeg vet det finnes oversikter over bidragssaker. Er de tilgjengelige i skannet versjon?

Mulig jeg har flere spørsmål, men tror jeg kommer langt med svar på disse.

 

Med vennlig hilsen

Morten Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad 2 og 3.

Kirkebøker (ministerialbøker) avleveres normalt til statsarkivene først når det har gått 80 år etter siste innførsel. Kirkebøkene som ennå ikke er avlevert, skal befinne seg hos det enkelte menighetskontor.

Fra Sagene menighet i Oslo har vi foreløpig kun mottatt kirkebøker med opplysninger om viede til 1920. Eventuelle spørsmål om viede på slutten av 1930-tallet må derfor rettes til Sagene og Iladalen menighet.

 

Ad 1 og 3.

Adgang til kirkebøker der det finnes lister over fødte og døpte fra 1930, er begrenset i 100 år. Slike lister kan inneholde opplysninger om sterke adopsjoner, som er taushetsbelagte i 100 år, jf. forvaltningslovforskriften § 10. Det samme gjelder for kirkebøker med lister over konfirmerte fra 1935, døde fra 1935 mv. Det er ellers ulike sperrefrister for de forskjellige kirkeboklistene, og noen lister er tilgjengelige uten begrensninger. Informasjon om sperrefrister finner du på siden, der tjenesten ”Skannede kirkebøker” er omtalt.

 

Adgangsbegrensningen innebærer at vi verken har anledning til å tilgjengeliggjøre klausulerte kirkeboklister på våre nettsider i Digitalarkivet, i tjenesten ”Skannede kirkebøker”, eller låne disse til bruk på lesesalen.

Statsarkivet i Oslo bistår med enkeltoppslag i klausulerte kirkebøker mv. i den grad det dreier seg om opplysninger som ikke er taushetsbelagte.

 

Ad 4.

Hvis man giftet seg med en tysk borger under krigen, kan vigselen ha vært i regi av tyske myndigheter. Ekteskapsdokumenter kan i slike tilfeller finnes i tyske arkiver eller i Riksarkivets materiale etter tyske okkupasjonsorganer i Norge. Opplysninger om tyske vielser i Norge 1940-1945 kan finnes i Standesamt für Norwegen in Oslo. Familienbuch. Ellers anbefaler vi søk i de skannede borgerlige vigselsbøker.

 

Ad 5.

Kirkeboksinnførslene om en persons dåp, konfirmasjon og vigsel, samt innføringen i fødselsregister, skal i prinsipp inneholde opplysninger om denne personens far. Der det dreier seg om barn født utenfor ekteskap, kan man i tillegg lete etter eventuelle opplysninger i arkiver knyttet til saker om barnebidrag mv. Vi er ikke kjent med noen overgripende registre over bidragssaker. Søket må alltid begynne med identifisering av relevante arkiver ut fra det man vet om barnets fødested og hjemstavn til barnets foreldre. Fødselsregistre man begynte å føre fra 1916 er til stor hjelp i den type undersøkelser. Fremfinning i arkiver relatert til bidragssaker – arkiver etter fylkesmenn, bidragsfogder og lensmannskontorer, skjer som regel gjennom diverse journaler og registre, ofte i form av kartotek. Disse er som regel ikke tilgjengelige i skannet versjon.

 

Vennligst vær oppmerksom på begrensinger i adgang til arkivmateriale av hensyn til personvern. Les gjerne mer om dette på våre nettsider.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.