Gå til innhold
Arkivverket

Gerhard Fossum


Björn Kempe
 Del

Recommended Posts

År 1835 kom Kopparslagaren Gerhard Fossum till Östersund i Sverige från Kristiania. Om hans tidigare liv i Norge finns inga uppgifter. Hag gifter sig i Östersund 1837 17/12 och uppges vara född år 1805.

Jag har sökt efter Gerhard Fossum länge och har egentligen bara en träff; Gerhard Henriksen Fossum född 1805 20/1 i Bergen vars föräldrar hette Henrik Olsen Fossum och Anna Bolette Sophia Christensdatter men jag har inte lyckats få bekräftat att detta är rätt person. Denne Gerhard Fossum var konfirmerad i Bergens Domkirke 1821 29/4.

Det finns en notis som kan antyda att Gerhard Fossum i Östersund har Borgarbrev från Kristiania från 1829 21/11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Terje, jag har sett detta äldre inlägg, men jag har inte hittat något som dokumenterar att detta är min Gerhard Fossum. Om man i vart fall kunde finna ut att han flyttar till Kristiania?

Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jag är långt ifrån färdig med familjen Fossum, men jag tror att det här är ”din” gubbe. Kopparslagaren Gerhard Fossum (född 20 jan 1805 i Kristiania, Norge, död 19 juli 1861 i Åflo, Offerdal, Jämtland) kom från Kristiania till Östersund 1835, från1855 var han bonde i Åflo.

Han gifte sig med Christina Rickman den 7 december 1837. Min mormor hette Anna Kristina Fossum som ogift och var dotter till Anna Dorotea, som hade ett förhållande med en av Gerhard Fossums söner, antagligen Per Wilhelm.

 

Gerhard och Christina fick sex barn, en dotter(?) och fem söner:

 

Anna Kristina Gerhardina, 1 juli 1835

Alexander Theodor, 30 nov 1837

Johan Henrik, 15 jul 1840

Per Wilhelm, 19 maj 1842

Karl Göran, 2 jan 1845

Frithioff, 7 apr 1847

 

Med vänlig hälsning

 

Karl Erik Nordqvist

ke-nordqvist@telia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Erik! Det mesta tyder på att han dock var född i Bergen där fadern Henrik Fossum var murare. Modern var född i Köpenhamn. Gerhard hade minst 6 syskon av vilka den första var född i Helsingör, den andra i Förde och de övriga i Bergen, där familjen finns år 1801. Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.