Gå til innhold
Arkivverket

Kan det være mine barns oldefar, som fikk en datter utenom ekteskap før han ble gift?


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

 

I min leting etter noe helt annet kom jeg over pikebarnet Esther Louise f. 10.april 1913, døpt 20.april 1913 og stusset veldig da jeg så hvem som sto oppgitt som foreldre: Ugift Turbinarbeider Karl A. Engen f. 1891(!) med bosted Engen, Askim og tjenestepike Louise Henricke Petersen født Sande i Senjen, Harstad 1888 med bosted Mandalsgd. 6, 8.
Vitner var: Marit Berge og Ingeborg Ødegaard.

NB! Fikk 11.desember 1940 tillatelse til å anta navnet Jensen som slektsnavn.
Kilde: Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0015 (1913-1915), Fødte og døpte 1913, side 33, nr.161.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1848&idx_id=1848&uid=ny&idx_side=-37
 

Det er også innført i Rikshospitalets Dåpsbok: Esther Lousie født. 10.april 1914

Foreldre: Ugift, turbinarb. Karl Engen og tjenestepike Louise Henriette Pettersen

Kilde: Rikshospitalet, Dåpsbok nr. K 0007.2 (1912-1914), Fødte og døpte 1913, side 59-60, nr.334.

 

Mine barns oldefar heter nemlig Karl Johan Augustsen Engen og er født 1892 i Askim. Jeg har prøvd å lete om det kan være noen annen Karl A. Engen f. 1891 fra Engen i Askim, men har ikke funnet noen andre som kan passe enn akkurat mine barns oldefar.

Karl giftet seg  i 1918, men ingen har noen gang hørt om at han hadde noen datter fra før av.

 

Jeg har prøvd å følge dette nærmere, for å se om jeg kunne fått det bekreftet om det var "vår" Karl, men har foreløpig ikke funnet noe som kan gi meg en bekreftelse, men min mistanke er veldig sterk.

 

Moren til Esther Louise; Lovise Henriette Pettersen ble døpt 10.desember 1888 Bjarkøy, Troms

Kilde: Bjarkøy, Ministerialbok nr. 3 (1878-1892), Fødte og døpte 1888, side 41, nr.28.

 

Jeg fant også at Lovise Henriette hadde en søster Josefine Amalie Pettersen f.19.desember 1877, som ble gift med Emil Christiansen Kvakkestad f. 15.april 1872 Kvakkestad, Askim, Østfold. og jeg fant at de fikk 4 barn i Askim i 1900 - 1902 - 1908 og 1912. Her kan jo være en forklaring på at Lovise Henriette har gjort sitt bekjentskap med Karl Engen.

 

Lovise Henriette fikk seg en ny mann; Sementstøper Jens Jensen f.9.september 1889 Bind, Danmark og de blir foreldre til Ninni Laurgitte Jensen f. 8.november 1914 på Kirkevolden, Nore, Buskerud og følgende opplysninger gis:

Cementstøper Jens Jensen f. 1889 og hustru Lovise Hendriette f. Petersen, f. 1888, gift 1914, Kirkevolden, døper datteren Ninni Laurgitte

Faddere: Gårdbrukerkone Marie Skogen, huseierske Sigrid Grønneplaata(?), gårdbruker Lars Skogen og gårdbruker Gulbrand Kirkevolden.

NB! Barnets mor er uttraadt av statskirken for at faa borgerlig ekteskapstillatelse, og har før hun ble gift
1 uægte barn, som lever.

Kilde: Nore i Nore, Ministerialbok nr. II 3 (1906-1926), Fødte og døpte 1915, side 38, nr.4.

 

Jeg har ikke funnet ekteskapet til Lovise Henriette og Jens Jensen, ei heller hennes utmeldelse.

 

Paret får også sønnen; Svend Amandus Jensen, som bir født 11.mars 1923 på Villa Hornset, Ladehammer, Strinda, Sør Trøndelag og døpes 27.mai 1923.

Kilde: Strinda (Moholt) i Strinda, Ministerialbok nr. 607A05 (1916-1935), Fødte og døpte 1923, side 310-311, nr.31.

 

Esther Louise ble konfirmert i Vår Frue kirke, Trondheim 13.mai 1928:

Esther Louise Jensen, Bratørveiten 1, II etg. f. 10.april 1913 Kvinneklinikken, Oslo, døpt 20.april 1913

Foreldre. Fabrikkarbeider Karl Engen og Louise Henriette Pettersen.

Vaksinert 9.juni 1920

Kilde: Vår Frue kirke i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C19 (1925-1951), Konfirmerte 1928, side 15, nr.14

 

Ved tellingen 1925 bor Lovise Henriette og Jens Jensen med de nevnte barna i Gardemoens gate 5 Lademoen, Trondheim.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01063300016695

 

pr. 1928-1929 bor de i Bratørveiten 1, II etg., Trondheim.

 

Etter litt søking fant jeg at Esther Louise skal ha blitt gift i Trondheim 29.desember 1940 med Ivar Margido Iversen f. 20.august 1911Bratørveiten 21, Trondheim. Det ser ut til at de har etterkommere og at de ble boende i Trondheim. 

Vielsen deres har jeg ikke funnet.

 

Lovise Henriette og Jens Jensen flyttet senere til Oslo og jeg gjenfinner han i Welhavensgt. 19, 2.etg i årene 1939 til 1949 og i årene etter fram til 1961 i Frognerveien 8, 2.etg., hvor enkefru Lovise Jensen bor der 1965-1966.

 

Jens Jensen døde 16.januar 1963 i Oslo og Lovise Jensen 23.januar 1973. Jeg fikk hjelp her på forumet med oppslag i Aftenposten og nærmeste pårørende for de begge to var:

Esther - Ivar
Ninni - Gunnar
Svend - Ingeborg
Barnebarn og oldebarn

 

Skulle så gjerne ha funnet vielsen til Esther Louise, for å se om den kunne bragt meg nærmere en løsning på om det er "vår" Karl Engen som var hennes far. - Gjerne også vielsen til hennes mor med Jens Jensen.

Tar gjerne imot utfyllende opplysninger, råd og tips her, for å finne ut av det :rolleyes:  

 

Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Aftenposten 28/12 1940 står følgjande:

post-77-0-96619300-1426183116_thumb.jpg

 

Ut frå forrige innlegg er vel dette i Oslo, og då må vel bryllaupet ha funne stad der? Så då er spørsmålet kva for kyrkjebok som dekkar Welhavensgate 19.

 

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Aftenposten 28/12 1940 står følgjande:

attachicon.gifUten navn.jpg

 

Ut frå forrige innlegg er vel dette i Oslo, og då må vel bryllaupet ha funne stad der? Så då er spørsmålet kva for kyrkjebok som dekkar Welhavensgate 19.

Tusen takk for den Torbjørn :rolleyes:

 

Det har ikke vært i mine tanker engang å se etter vielsen i Oslo, for jeg trodde hun var i Trondheim. Jeg tror Welhavensgt. tilhører Trefoldighetskirken, så da må jeg ta en titt der.

 

Kjempeglad for din tilbakemelding :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anleggsarbeider kan ikke det være turbinarbieder?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036350000585

Ja, jeg reagerte også på yrket turbinarbeider, da "vår" Karl Engen først var anleggsarbeider, senere ble han sjafør/drosjesjafør. Han ble skilt fra sin kone i 1942 og ble senere dørvakt (inspektør) og ble slått ned av en gjest, som var blitt avvist på reataurant Brogården på Lilletorvet, hvor han arbeidet som dørvakt. Karl Engen døde før han ankom Ullevål sykehus.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med dette også som jeg har notert om mine barns oldefar.

 

Karl Johan Engen førte en dressin med to italienske ingeniører på Kykkelsrudbanen i Askim, ved en misforståelse kom det et tog på samme linje og det var med nød og neppe han klarte å hoppe av og overlevde. De to italienerene ved navn Gregotti, far og sønn, omkom.

 

Følgende sto skrevet i Aftenposten 27-3-1914:

Sammenstødet på Kykkelsrudbanen.

Trafikdirektøren reiste forleden med draisinen. Fandt reglementet betryggender.

Spesialtelegram til "Aftenposten".

Askim 27de marts.

Her avholdtes igaar retslig forundersøgelse af politimester Olsen i anledning af ulykken paa Kykkelsrudbanen. Lokomotivføreren og chaufføren blev afhørt. Om selve sammenstødet ved man følgende:

Banen helder 1 paa 60 fra Kykkelsrud til Askim. Lokomotivet gik derfor uden damp. Der bremsedes, men farten var noksaa stor alligevel, da der var tilkoblet to tunglastede vogne. Antagelig var farten ca. 15 meter i sekundet. Motordraisinen kom opover med en hastighed af 30 a' 40 meter i sekundet.

Da man i den skarpeste kurve ved Ihlen fik øie paa hinanden, var der, efter hvad der er oplyst, kun 25 a' 30 meter mellen lokomotivet og draisinen. Det var kun en brøkdel af et sekund, før sammenstødet fandt sted, at man opdagede hinanden. Paa lokomotivet blev der bremset, alt hvad bremses kunde, med hand og fod. Chaufføren slog farten af paa draisinen, men alt var selvfølgelig forgjæves.

Den haardt saarede ingeniør Furuholmen har igaaraftes til sin famile fortalt, at han intet kunde se, da draisinen var indebygget. Men han suntes af udtrykket i chaufførens øine at forstaa, at en fare var forhaanden. Han tenkte sig sammenstød, og han vende sig derfor hurtig bagover. I næste øieblik kom braget. Han merkede, at han fik lokomotivets ene buffert i skulderen, og blev derpaa slynget gjennem drisinens presenning langt ud paa jordet.

Ingeniør Furuholmen har havt en rolig nat, og lægen syntes imorges, at han var kjæk efter omstændighederne.

Som et underlig træf kan anføres, at jernbanedirektør Furuholmen sidste lørdag sammen med sin bror ingeniøren reiste opover til Kykkelsrud med draisinen, og at han da spurgte, hvorledes reglementet var, da han frygtede for, at sammenstød let kunde ske. Ingeniør Furuholmen forklarede da, at reglementet lød paa, at chaufføren ikke havde lov til at gaa, før han personlig havde talt med lokomotivføreren. Dette fandt direktøren fuldt ud betryggende. Men et par dage senere indtræffer altsaa ulykken, fordi reglementet ikke bliver helt overholdt.

 

 

Ulykken på Kykkelsrudbanen. Motorvognens fører frikjent.
"Specialtelegram til Aftenposten",  Fredrikstad 8.august.

"I anledning af ulykken paa Kykkelsrudbanen isommer der medførte to italienske ingeniørers død, blev Karl Engen fra Askim, føreren af motorvognen som løp løbsk, sat under tiltale for ved uforigtig kørsel at have voldt denne ulykke.
Ved lagmannsretten i Sarpsborg er han nu bleven frikjendt".

Faksimile fra Aftenposten 1914

 

Vet ikke om dette bringer oss noe nærmere en turbinarbeider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne kanskje sjekke dommen for sikkerhets skyld.

 

DTH

Ja, det er jo en mulighet om ikke noe annet gir svar, men det synes jo som han var fører ved den ulykken på Kykkelsrudbanen.

Når Esther Louise konfirmeres i 1928 oppgis faren å være fabrikkarbeider.

Som tidligere nevnt, så finner jeg ingen annen Karl Engen i Askim med omtrent samme fødselsår som kan passe som far, men jeg vet jo ikke :huh:  

Takk for ditt inspill Dag :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor,

 

I første innlegg nevner du den at den sentrale personen i april 1913 er "Ugift Turbinarbeider Karl A. Engen f. 1891(!) med bosted Engen, Askim".

 

Det er vel nokså sannsynlig at den ugifte Karl var turbinarbeider ved et kraftanlegg. Jeg ville prøvd å undersøke om det finnes noen personalmapper eller personaloversikter for de ansatte ved Kykkelsrudanlegget:

 

http://www.nve.no/no/Kulturminneplaner/Katalog/Trafostasjoner/01/

 

Og jeg ville sjekket om det finnes noe om de ansatte ved Kykkelsrudbanen:

 

http://askimlinjene.com/index.php/1589951

 

Har du tenkt i disse banene?

 

Jan Ove


"Banene".... he-he... no pun intended :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Ove og takk for innspill fra deg :rolleyes:

 

Nei, i disse banene har jeg ikke tenkt, men det bør jrg kanskje gjøre og sjekke litt mer rundt det imorgen.

Karls far var i 1910  Arbeidsform. for fjeldarbeide. De eldste sønnene Hilmar, Johan og Karl nevnes alle som anleggsarbeidere i perioden omkr. 1910-1915, så dette med turbinarbeider får jeg liksom ikke til å henge sammen med noe fra tidliger, like lite som at jeg finner noen annen Karl som kan passe.

Men, det kommer en ny dag imorgen med blanke ark og fargestifter tel.... :rolleyes: Den skal jeg bruke godt!

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:

 

Nå har jeg sendt en e-post til NVE med forespørsel vedrørende personalmapper eller personaloversikter for de ansatte ved Kykkelsrudanlegget, så da får jeg håpe at det kanskje vil gi meg noen flere opplysninger.

Jo mer jeg tenker over dette at Kykkelsrudanlegget var et kraftanlegg, så kan vel dette fort ha blitt til noe annet ved dåpsinnførselen? Barnefaren: Karl A. Engen kan jo ha fortalt at han var tilknyttet kraftanlegg og at det senere har blitt til turbinarbeider?

Nå vet vi jo at Karl Engen var fører av dresinen og at jerbanedirektøren selv, Anders Furuholmen og de to italienske ingeniørene Gregotti satt på i dresinen før sammenstøtet med lokomotivet, som endte så tragisk for de to italienerne.

De fleste anleggsarbeiderne i Askim på den tiden vil jeg tro hadde tilknytning/forbindelse til Kykkelsrudanlegget,
 

Jeg har enda ikke funnet ekteskapet til Lovise Henriette og Jens Jensen, ei heller hennes utmeldelse av staskirken.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes: 

 

Nå tror jeg at jeg har vært igjennom det meste av kirkebøker i Oslo og Buskerud, for å finne vielsen til Lovise Henriette Pettersen med Jens Jensen i 1914, samt hennes utmeldelse av statskirken, for å få borgerlig ekteskapstillatelse.

Begriper ikke hvor jeg kan lete videre nå. Håpet var jo at det kanskje sto noe om barnefaren: Karl A. Engen, når Lovise Henriette inngikk ekteskap.

Jeg sitter fortsatt bare igjen med den sterke mistanken om at det er mine barns oldefar (på deres farsside) som er far til Esther Louise f.10.april 1913.  

Esther Louise er jo da blitt unnfanget ca. juli 1912.

Ellers håper jeg jo på et svar fra NVE på min forespørsel der, vedrørende de ansatte.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:
 
Da har jeg fått svar fra NVE, som skriver at de ikke har noe om Karl Engen i sitt arkiv og nok var tilknyttet Glommens Træsliberi.

Jeg har fått meg ny pc og prøvde å kopiere hele svaret jeg fikk og lime inn som jeg pleier å gjøre, men nå fikk jeg det dessverre ikke til - Underlig  :wub:

Uansett, så er jeg ganske så overbevist om at det var mine barns oldefar som ble far til Esther Louise. Uansett hvor mye jeg har lett, finner jeg ingen andre kandidater som kan passe.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt om barnefaren betalte bidrag til barnemoren? I et evt. bidragssak vil det nok fremkomme noen flere detaljer om faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt om barnefaren betalte bidrag til barnemoren? I et evt. bidragssak vil det nok fremkomme noen flere detaljer om faren.

 

Hei Tore :rolleyes:

 

Nei, så langt har jeg ikke kommet enda, men har tenkt å kontakte Riksarkivet både når det gjelder det om han betalte bidrag og skilsmissen fra hans kone i 1942. Familiehistorien forteller at de skal ha blitt skilt grunnet ulike politiske ståsteder, men det har jeg liten tro på.

Litt tankespinn har jeg jo gjort meg vedrørende dette: Kanskje datteren Esther Louise som inngikk ekteskap i Trefoldighetskirken i Oslo 29.desember 1940 tok kontakt med sin far i anledning bryllupet og at det da kom for en dag at han hadde et barn fra tidligere?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett dette Rigmor? Hun fikk jo tillatelse til å ta Jensen som slektsnavn i 1940

 

Esther Lovise Iversen (född Jensen)
1913 - 1989
Födelse: 10 apr 1913
 
spacer.gif  Oslo, Norge
Giftermål: Gift med: Ivar Margido Johansen IVERSEN
 
29 dec 1940 Död: 8 jan 1989
 
spacer.gif  Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge
Jordfästning: 13 jan 1989
 
spacer.gif  Havstein kirkegård, Byåsen, Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge
Familjemedlemmar
Make:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du sett dette Rigmor? Hun fikk jo tillatelse til å ta Jensen som slektsnavn i 1940

 

Esther Lovise Iversen (född Jensen)
1913 - 1989
Födelse: 10 apr 1913
 
spacer.gif  Oslo, Norge
Giftermål: Gift med: Ivar Margido Johansen IVERSEN
 
29 dec 1940 Död: 8 jan 1989
 
spacer.gif  Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge
Jordfästning: 13 jan 1989
 
spacer.gif  Havstein kirkegård, Byåsen, Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge
Familjemedlemmar
Make:

 

 

Hei Berit :rolleyes:

 

Ja, jeg visste det, for det står i forbindelse med opplysningene til Rikshospitalets fødselsregister, at hun den 11.desember 1940 fikk tillatelse til å anta navnet Jensen. Sikkert i forbindelse med det kommende bryllupet. Hennes mor giftet seg i 1914 med Jens Jensen, så da var det vel hans navn hun tok.

 

Søren også! Jeg får ikke til å klippe og lime inn lenger i tråden :wub:  Hvordan skal jeg finne ut av dette da tro?

 

*Smil* og god hilsen fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med personen som har denne siden på Myheritage og spør hvem faren til Ester Lovise var. Det er antagelig en slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nei, så langt har jeg ikke kommet enda, men har tenkt å kontakte Riksarkivet både når det gjelder det om han betalte bidrag og skilsmissen fra hans kone i 1942. 

 

Når det gjelder en evt. bidragssak, er det nok Statsarkivet i Oslo du må henvende deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte linken Berit ;) 

Selvfølgelig blir det Statsarkivet Tore :rolleyes:

 

Til opplysning kan jeg fortelle at jeg har fått kontakt med et av Esther Louises oldebarn og hennes mor (barnebarn) er også skikkelig ivrig.  De har hele livet lurt på hvem som var Esther Louises far, men har vært klar over at Jensen ikke var det rette.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.