Gå til innhold
Arkivverket

Et slektsmysterie;Isabella Johannesdatter fra Bjugn/ørlandet.


Viktoria Gundersen
 Del

Recommended Posts

Har et lite mysterie vedrørende min manns slekt fra Bjugn.

I hans slekt har det gått en historie om at Isabella Johannesdatter (f. 1815-1816), mor til Eleseus møller Olsen fra kråkvik, var en spansk kvinne som forelsket seg i feil mann, ble gravid med ham og deretter rømte fra sin sinte familie ombord på et skip som forliste utenfor ørlandet. Der gikk hun i land og fødte sin sønn Eleseus og slo seg ned.

Jeg syntes det hørtes interessant ut og begynte en research.

Men det var ikke vanskelig å finne dåpen hennes i kirkebøkene og hun viset seg å være fra ørlandet med norske foreldre (Johannes Jensen jøssund og Ane pedersdatter stenvik).

Fant også flere kirkebok innskrivninger, hvor jeg ser at hun først kom fra gården Vahl, videre flyttet hun til olsvig så strinda deretter Tørum, hvor hun får et uekte barn nr to.

 

Det jeg lurer på er hvordan denne historien kan ha oppstått, det er litt spesielt iogmed at flere gamle påstod at de husket henne fra de var barn og flere eldre i familien som støttet opp denne historien ifølge besteforeldrene til min mann.

Nå er det helt sikker at dette ikke gjelder denne isabella.. Men kan dette være en annen isabella (eller kvinne) fra Bjugn? Eller Trondheim? Eller er alt oppspinn?

Setter pris på alle innspill og tanker rundt dette.

Endret av Viktoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan lure. Eg fekk ei liknande historie i fanget ein gong - litt meir innanlandsk, men likevel: Far kjem flyttande frå by til land saman med Dotter - Mor er igjen i byen og skal ha blitt ei høgt rangert dame - Far gifter seg med Kone og får fleire born; borna til desse borna refererer historien slik eg har fortalt han. Mi oppgåve var å prøve å finne ut kven Mor var - familien hadde prøvd på mange måtar men ikkje funne ut noko.

 

Eg brukte ikkje lang tid på å finne Far sitt ekteskap med Kone - og deretter Dotter sin dåp, nokre få mnd etter denne. Det var altså Kone som var mor til barnet, og den høgt rangerte Mor eksisterte ikkje.

 

Korleis denne historien var blitt endra så kraftig på så forholdsvis kort tid, er meg ei gåte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiehistorier og sagn finnes i de fleste familier. Opphavet til en del av dem kan inneholde et snev av sannhet, andre er rent oppspinn.

Til alle tider har det levd mennesker med ektraordinær fantasi, psykisk syke personer eller personer som har ønsket å pynte på sin herkomst. Flere av disse menneskene har sikkert klart å overbevise sine omgivelser. Ofte går historiene ut på kongelig/adelig eller utenlandsk opphav.

 

Ofte argumenteres det med at når en historie blir gjenfortalt i generasjoner må den være sann, særlig hvis eldre folk husker.... Nei, en historie blir ikke mer sann fordi den gjenfortelles eller at noen husker og mener, selv om disse menneskene er høyst oppegående. Mange har trolig blitt lurt (forført).

 

Mitt råd er å ta familiehistorier med en klype salt. Finner du i kildene støtte for at de ikke stemmer bør du forkaste familiehistorien og stole på kildene.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Jeg kan skjønne enkelte faller for fristelsen til å pynte litt ja, og det var jo en artig historie! ;)

Var litt noe a la det samme med min egen oldemor noen mente var av finere herkomst, men hun var en høyst ordninær jente fra landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.