Gå til innhold
Arkivverket

Mere juks og fanteri og falske slektstavler.


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Kom over denne, som jeg gjerne vil dele med dere.

Vi har jo opp igjennom tatt for oss mange feil hva gjelder slektstavler tidligere og det er bra at det blir en opprydding. Det største problemet er vel de som blindt kopierer sånne feil og sprer det videre.

 

http://www.genealogi.se/blog/entry/fuskande-forskare-foerfaerar

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et relativt alvorlig forsøk på juks. Og ikke begriper jeg at noen vil ta sjansen på totalt å miste sitt gode navn og rykte i bytte for å juge på seg noen fine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukseren er velkjent i Sverige, jeg har faktisk selv skrevet en liten artikkel i Genealogen for noen år siden om en mildt sagt tøvete "Gotlands-CD" som NSF "fikk" fra samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor m.fl.

 

Godt det blir oppmerksomhet rundt slike ting. Jeg har laget en liten oppfølgersak på Middelalderforum (www.genealogi.no). Det fremgår ikke av bloggen til Sjölund hvor diskusjonen har foregått, den hvor Hernelind er blitt avslørt. Så om noen kan finne ut av det, så vil det være svært interessant å få opplyst.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor m.fl.

 

Godt det blir oppmerksomhet rundt slike ting. Jeg har laget en liten oppfølgersak på Middelalderforum (www.genealogi.no). Det fremgår ikke av bloggen til Sjölund hvor diskusjonen har foregått, den hvor Hernelind er blitt avslørt. Så om noen kan finne ut av det, så vil det være svært interessant å få opplyst.

 

Mvh Are

Hei Are :rolleyes:

 

Jeg kom over det i The Norway DNA project - Norge på Facebook og det står også nå at det diskuteres for fullt i svenske fora og tenkte at det vel vil være av interesse for fler.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å lete litt for å se om jeg kan finne ut av det. I mellomtiden kan en jo sjekke litt på hva Tommy Hernelind har her: https://hernelind.wordpress.com/senaste-nytt/

 

Det er ihvertfall bra at søkelyset settes på disse som operer med uriktige/falske aner og håpe at andre unngår å kopiere sånne feil. Men.......gang på gang ser vi jo at det ikke er tilfelle :huh: Folk kopierer blindt og tror at det som står er fakta, uten å sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å lete litt for å se om jeg kan finne ut av det. I mellomtiden kan en jo sjekke litt på hva Tommy Hernelind har her: https://hernelind.wordpress.com/senaste-nytt/

 

Det er ihvertfall bra at søkelyset settes på disse som operer med uriktige/falske aner og håpe at andre unngår å kopiere sånne feil. Men.......gang på gang ser vi jo at det ikke er tilfelle :huh: Folk kopierer blindt og tror at det som står er fakta, uten å sjekke det opp.

 

Jeg har ikke funnet ut av hvor det diskuteres, men har stilt spørsmålet i The Norway DNA project, hvor det nå hevdes at seglene er i feil rekkefølge etter renovering!

Nr 4 og nr 6, der nr 6 nå er på det forsvunnede nr 5:s plass hevdes det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:

 

Svaret jeg fikk var at dette diskuteres i lukkede FB-grupper Skelleftebygdens slektsforskare og også DNA anor. Det skrives en del om saken på Skankeföreningen Sverige.
 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor,

 

Takk for din undersøkende journalistikk. Det er prisverdig at kildefuskere blir avslørt, men jeg sliter litt med at denne avsløringen i seg selv er noe tilslørt. Med andre ord, det som ikke tåler offentlighetens lys, har kanskje aldri helt nådd den offentligheten den trengte for at avsløringen skulle bli fullendt. Mulig Sjölund må utfordres til bedre å kildebelegge selv fusk-situasjonen han og andre har opplevd.

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor,

 

Takk for din undersøkende journalistikk. Det er prisverdig at kildefuskere blir avslørt, men jeg sliter litt med at denne avsløringen i seg selv er noe tilslørt. Med andre ord, det som ikke tåler offentlighetens lys, har kanskje aldri helt nådd den offentligheten den trengte for at avsløringen skulle bli fullendt. Mulig Sjölund må utfordres til bedre å kildebelegge selv fusk-situasjonen han og andre har opplevd.

 

mvh Are

Det var nok dråpen som fikk begeret til å renne over for Peter.

Ikke første gangen disse har vært uenige om metoder innen Bure og Skanke-forskningen..

 

Men det sentrale er likevel at kildeteksten først ble forandret av forskeren, slik at den tilfeldigvis passet med teorien (dette var ifølge forskeren utilsiktet og en skrivefeil). Han mener likevel at teorien stemmer da plasseringen av seglene må være feil (ifølge han må segl ha byttet plass under renovering), mistanken til dette skal være at seglet som står på Uno lagmanns plass ikke stemmer med seglet han hadde ifølge Jan Ranekes oversikt over segl. I denne oversikten har han en "ståande balk av en pilspets". 

 

Men er det sikkert at denne Uno kun brukte et segl og er det samme person som Raneke har i sin oversikt? Hvis plasseringen av segl er ved menneskelig feil blitt omplassert under renovering, er det jo alvorlig og spørsmålet er vel da om dette har skjedd i andre tilfeller. Nå venter flere på at riksarkivet kan undersøke brevet/seglene for å fastslå om dette kan ha skjedd..

Jukseren er velkjent i Sverige, jeg har faktisk selv skrevet en liten artikkel i Genealogen for noen år siden om en mildt sagt tøvete "Gotlands-CD" som NSF "fikk" fra samme person.

Det er vel denne anmeldelsen du tenker på?: http://www.genealogi.no/content/gotlandske-aner

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er viktig at det blir satt søkelys på dette.

I det siste innlegget som ble skrevet i The  Norway DNA project sto følgende: "Etter det jeg leser i andre diskusjoner skal mistanken om at rekkefølgen i seglenes nåværende posisjon være på grunnlag av at Uno lagmann ifølge Jan Ranekes oversikt over segl har en "ståande balk av en pilspets", noe som ser ut til å ikke stemme med seglet som henger på hans plass.. (Men en person kan vel bruke flere enn et segl og det kunne vel finnes flere lagmenn ved navn Uno?) Men nå får vi håpe at Riksarkivet kan komme med en kommentar.. Inntil vi får en forklaring er det vel heller ikke et poeng å fortsette diskusjonen."
 

Det jeg stusser på er at det hevdes at seglene skal ha blitt satt på i feil rekkefølge etter renovering. Dette synes jeg høres helt merkverdig ut, for når det gjelder så gamle dokumenter, så er man vel ekstra forsiktig og nøyaktig vil jeg vel tro, men det er det jo bare Riksarkivet selv som kan gi svar på, om de har begått en sånn "blemme".

Jeg har laget en link i den nevnte tråden om at jeg har gjort oppmerksom på dette her på forumet, for jeg kjenner jo igjen et par navn blandt de som deltar der, men ingen av de svarer her og det er jo litt dumt.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har svaret kommet og Tommy beklager.. Uansett er dette et godt eksempel på hvor viktig det er å fremstille fakta som fakta og

teorier som det de er.. Se kommentaren fra Tommy, kloke ord fra Peter og andre her: http://www.genealogi.se/blog/entry/fuskande-forskare-foerfaerar#comments

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er visst innrømmelsen kommet og jeg tar med et innlegg med en link fra innlegget som ble skrevet i The Norway DNA project på Facebook:

- Og da har vi fått svaret, Tommy innrømmer at han har gjort en feil og rekkefølgen av seglene er ifølge Riksarkivet den samme som den alltid har vært.. Se kommentaren fra Tommy og andre her: http://www.genealogi.se/.../fuskande-forskare-foerfaerar...

 

 Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er visst innrømmelsen kommet og jeg tar med et innlegg med en link fra innlegget som ble skrevet i The Norway DNA project på Facebook:

- Og da har vi fått svaret, Tommy innrømmer at han har gjort en feil og rekkefølgen av seglene er ifølge Riksarkivet den samme som den alltid har vært.. Se kommentaren fra Tommy og andre her: http://www.genealogi.se/.../fuskande-forskare-foerfaerar...

 

 Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

 Obs! Så visst litt for sent at det allerede var nevnt  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får jeg ikke tillit til Tommy, hvor mye han enn beklager denne gangen......til slutt

Forstår deg godt der, særlig når du har vurdert hans arbeide før og ser at kildekritikk igjen har blitt nedprioritert.

Viktig at slike avsløringer blir gjort kjent, slik at man lærer å ikke blindt stole på personer, kun fordi de har gitt ut bøker, er flinke til å finne kilder og nyter tillit hos enkelte. 

 

Saken viser vel også hvor viktig det er med dyp kunnskap om emnet, evnen til å ta imot innspill fra andre, kildekritikk og ikke fremstille gjetning og teorier som fakta..

 

Uansett så er det en veldig god start å innrømme at man har tatt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av "eventyrene" produseres i den lukkede svenske Facebook-gruppen "Skankeföreningen Sverige". De som kommer med kritikk når det gjelder dokumentasjon av "eventyrene", mister medlemskapet i gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne historien er bare trist. Jeg vurderte å kjøpe Gotlands CD'n, men nå avstår jeg. Jeg får holde meg til de norske forskerne som Rigmor og Are etc. når jeg er utenfor min sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.