Gå til innhold
Arkivverket

Kom Elen og Lorents frem til Nord Amerika i 1866?


tojuli
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

I følge kirkeboka for Inderøy i Nord-Trøndelag dro Elen Andreasdatter og hennes nye ektemann Lorents Ingebrigtsen Røvikrønning til Nord Amerika i 1866. Se nr. 8 og 9 blant utflyttede. Kom de frem til Amerika? Elen er min 3xtippoldemor.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A09 (1866-1878), Inn- og utflyttede 1866-1871, side 358.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6592&idx_id=6592&uid=ny&idx_side=-307
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070423610711.jpg

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor-Erik!

 

Ikkje so enkel denne saki, men er det mogeleg at dei utvandra til Chicago, IL?

 

Eg finn dette dødsfallet registrert der (kjelde ancestry.com):

 

Name: Ellen Engebretsen

Birth Date: 1806

Birth Place: Norway

Death Date: 14 May 1900

Death Place: Chicago, Cook, Illinois

Cemetery Name: Mt Olive

Death Age: 94

Occupation: Housework

Race: White

Marital Status: Widowed

Gender: Female

FHL Film Number: 1033074

 

Hadde Elen born som utvandra?  Veit du kvar dei budde?

 

Vonar dette kan vera til hjelp...

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en familie fra Levanger/Steinkjer som emigrerer i 1866 - Lorentz I. Sæther, med kone Ellen Andersdtr. og en sønn Andreas.

 

Name: Ellen Andersdatter

Gender: Female

Age: 60

Birth Year: abt 1806

Date of Arrival: Jun 1866

Vessel: Harmonie

Port of Arrival: Canada

post-38-0-76765000-1426506383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei,

 

Elen fikk fire barn med sin første ektemann Jacob. Ingeborg Anna (f. 1831), Lorents (f. 1833), Elen (f. 1835) og Anders (f. 1838). Både Ingeborg Anna og Elen ble igjen på Inderøy. Sønnen Lorents har jeg ikke arbeidet videre med foreløpig. Anders er å finne sammen med sin mor og stefar frem til år 1865.  

 

Det ser ut til at du må ha funnet de riktige personen Kurt. Både navn og alder stemmer overens med mine opplysninger, og folketellingen fra 1865. Anders var hennes sønn fra det første ekteskapet. Jeg har ikke undersøkt hvor navnet Sæther kommer inn i bilde.

 

Anders sin far dør tidlig, og han vokser delvis opp med hennes nye ektemann som far. Hans mor Elen var datter av en gårdbruker. Det gikk henne godt da hun giftet seg med sin første mann, og de overtok en gård på Sparbu. Derifra går alt galt når de mister gården i en konkurs. Hennes mann og far til barna går bort tidlig, og hun blir sittende igjen med de små barna. Ved skifte etter hennes mann blir det klart at hun ikke har noen verdier. Hun gifter seg på nytt og bosetter seg sammen med Lorentz under en husmannsplass sammen med andre. Det må ha vært trange kår som gjorde at de reiste sammen med sønnen Anders til Canada/Amerika.   

 

Det ser dermed ut til at de kom frem til Canada. Men, hvordan gikk det med dem når de kom frem?

 

Takk for meget god hjelp Lars og Kurt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par med samme navn i Leon, Goodhue, Minnesota i 1875

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MKNX-PR3Lorens Ingelbregtson, fødselsår 1819 (beregnet)

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MKNX-PRQElen Ingelbregtson, fødselsår 1807 (beregnet)

 

Samme par i 1880? https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MZ94-STY

De kaller seg da Sitter, kan være en amerikanisering av Sæther.

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kurt og Lars for ledetråder for videre arbeid. Familien var liten da de kom over. Giftemålet var gjennomført, og de voksne barna (bortsett fra Anders) var igjen i Norge. Det er vell ut fra det naturlig å lete etter familier med to personer som har de riktige fornavnene og alderen, og som jeg har fått tips om. Sporet må vell ligge i folketellingene og deres bortgang. Det er vell kanskje lite sannsynlig de fikk flere barn.

 

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du slå opp fødselsdatoen på sønnen Andreas i kirkeboka, så skal jeg lete etter ham i census for 1900 hvor fødselsmåned og -år vises. Ifølge FT 1865 var han da 24 år og født i Inderøen pr.gj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet Andreas - det nærmeste jeg kan se er denne Andrew Engebretsen i Polk county, Minnesota. Finner denne familien i census for 1900, men da er Andrew altså død. Det er antagelig feil familie for det står i census for 1900 at Anna Kjestine immigrerte i 1869, og sønnen Even er født i 1868 i Norge.

 

Andrew Engebretsen, Polk, Minnesota

 

Birth: 1841

Death: 1896

 

Family links:

Spouse:

Anna Kjestine Johannesdatter Engebretson (1845 - 1930)*

 

Children:

Even A Engebretson (1868 - 1944)*

Anne Engebretson Dunrud (1871 - 1952)*

Ole A. Engebretson (1879 - 1958)*

Augusta Emilia Engebretson Erickson (1882 - 1950)*

Henry A. Engebretson (1884 - 1946)*

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

I følge http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=harmcvar turen over krevende:

 

This is part of her transcript:
"We came over the ocean in a sailing ship and landed in Quebec, Canada after several weeks. The name of the ship was Harmoni and it was very old and badly worn. Everyone had to bring his own food and do his own cooking. Everyone, it seemed was sick, so it was quite difficult when whole families were sick at the same time. Two deaths occurred on shipboard and it was so hard to see them buried at sea. Although I was only seven years old, the impressions this left on my mind have never been forgotten.

 

When we arrived at Quebec we thought the worst was then over, but there were many hardships to go through after that. When we left Quebec it was on a Canal boat, which was drawn by horses, traveling along the shorelines on the edge of the canal. This was a very slow method of travel as it was almost at a snail's pace. This ride was for a distance up the St. Lawrence River."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.