Gå til innhold
Arkivverket

Hans Strømsøe barneføed i Christiania - i Trondheim 1801


Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Hurra !

Da fant jeg på DIS Slektsforum Strays min kones 3tippoldefar: 

Hans Strømsøe til Trondheim fra Christiania i 1787 mesterfeldbereder barneføed i Christiania.

 

Han er oppgitt som 70 år gammel ved FT 1801 for Trondheim.

Ved hans død 22. juni 1802 ihht Kb for Vår Frues kirke, Trondheim, var han da 71 år.

Altså skal han være født ca. 1731 i Christiania.

 

Finner ham imidlertid ikke rundt dette årstallet i Domkirken Vår Frelser i Oslo.

Heller ikke i Aker kb.
Det er de eneste kirkebøkene jeg finner som er skannet for 1731 eller tidligere.

 

Jeg vet at han flyttet til Lesja før Trondheim sammen med sine foreldre Amund Hansen og Marie Kielsdatter

og at han ble gift i Lesja i 1768 med Rønnou Johansdatter.  Jeg har når disse døde, men ikke opphavet deres.

 

Jeg ville være takknemlig for alle forslag for å komme videre.

 

 

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at Amund Hansen er faren (og ikke stefaren), forsåvidt det samme gjelder moren. (Er det noe skifte etter disse, når døde de og finnes det tilleggsopplysninger om dem). Om de etterlot arv, har du funnet Hans' avkall for arv etter foreldrene?

 

Det er mange Amund Hansen i Christiania på den aktuelle tiden, men ingen gift med Kieldsdatter. Det er også noen "...... Strømsøe", men ingen Hans (eller Johannes).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftemålet http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9236&idx_id=9236&uid=ny&idx_side=-289(Lesja 16.10.1768 nederste kopulasjon på side 586) Hans Amundsen Strømsøe og Rönnoug Jonsdatter

 

De får sønnen Kield 20.01.1773 i samme kirke. Kanskje de er fra Lesja? Finner ikke hvor det står at han er født i Oslo.

Takk for kommentarer.

 

Her er linken til Hans Strømsøe født i Christiania.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505370401.jpg

 

Mvh 

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen, finnes det noe skifte etter foreldrene eventuelt hans avkall for arv etter disse? Og viktig, når er første gang familien er funnet registrert i Lesja (eventuelt andre steder etter de skulle vært i Christiania). Hvorfor, fordi han må være døpt i Slottskirken om han skal være født i Christiania og de stadig oppholder seg i byen - det er ingen registreringer av døpte de siste 10 årene før 1732 og det er store hull fram til 1734. Men han er heller ikke konfirmert i Slottskirken (eller Aker for den saks skyld).

Amund Hansen'er finnes det mange av, men Marie/Maren Kieldsdatter er et svært sjeldent navn i Christiania. Jeg har en kandidat, men får henne ikke til å passe helt med årstallene,

Og en liten ting, han står som født i Christiania - det er ikke nødvendigvis Christiania by.

Endret av kmg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen, finnes det noe skifte etter foreldrene eventuelt hans avkall for arv etter disse? Og viktig, når er første gang familien er funnet registrert i Lesja (eventuelt andre steder etter de skulle vært i Christiania). Hvorfor, fordi han må være døpt i Slottskirken om han skal være født i Christiania og de stadig oppholder seg i byen - det er ingen registreringer av døpte de siste 10 årene før 1732 og det er store hull fram til 1734. Men han er heller ikke konfirmert i Slottskirken (eller Aker for den saks skyld).

Amund Hansen'er finnes det mange av, men Marie/Maren Kieldsdatter er et svært sjeldent navn i Christiania. Jeg har en kandidat, men får henne ikke til å passe helt med årstallene,

Og en liten ting, han står som født i Christiania - det er ikke nødvendigvis Christiania by.

Etter hva jeg kan se finnes det ikke noe skifte i Nord-Gudbrandsdal (Lesja) etter Amund Hansen Strømsøe, begr. 19.  mai 1777, 74 år gammel, eller Marie Kielsdatter, begr. 1. august 1784, 87 år gammel, begge i hht Lesja kirkebok.

 

Det tidligste jeg kan finne om familien er giftermålet til deres sønn Hans i 1768,

Jeg regner det som svært sannsynlig at Amund og Marie er foreldrene p.g.a. navnene ikke minst Strømsøe

som jeg ellers ikke finner i Lesja.

 

Hvor Amund og Marie og deres barn har oppholdt seg i perioden mellom Christiania og Lesja er uvisst.

 

Hans og Rønnou (senere kalt Randine/Ragnild) flyttet med barna Amund, Johan og Kiel til Trondheim ca. 1784/1785.

 

I Akershus nærmest Christiania by finner jeg ingen skannede kirkebøker fra 1731 eller tidligere.

 

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan se finnes det ikke noe skifte i Nord-Gudbrandsdal (Lesja) etter Amund Hansen Strømsøe, begr. 19.  mai 1777, 74 år gammel, eller Marie Kielsdatter, begr. 1. august 1784, 87 år gammel, begge i hht Lesja kirkebok.

 

Det tidligste jeg kan finne om familien er giftermålet til deres sønn Hans i 1768,

Jeg regner det som svært sannsynlig at Amund og Marie er foreldrene p.g.a. navnene ikke minst Strømsøe

som jeg ellers ikke finner i Lesja.

 

Hvor Amund og Marie og deres barn har oppholdt seg i perioden mellom Christiania og Lesja er uvisst.

 

Hans og Rønnou (senere kalt Randine/Ragnild) flyttet med barna Amund, Johan og Kiel til Trondheim ca. 1784/1785.

 

I Akershus nærmest Christiania by finner jeg ingen skannede kirkebøker fra 1731 eller tidligere.

 

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Ytterlig opplysning:

 

Finner en Hans Strømsøe som fadder i Tolga kb 1733-1767 som fadder 16.2.1760.

 

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Akershus nærmest Christiania by finner jeg ingen skannede kirkebøker fra 1731 eller tidligere.

 

 

Da kan et tips være å gå gjennom denne lista på ny, samt ta med seg informasjon om Christiania Stift (uten at dette behøver å være til hjelp for å finne ut noe mer om Hans Strømsøe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan et tips være å gå gjennom denne lista på ny, samt ta med seg informasjon om Christiania Stift (uten at dette behøver å være til hjelp for å finne ut noe mer om Hans Strømsøe).

Takk for alle forslagene.  Det står at han er barneføed i Christiania by og ikke bare Christiania.

 

 Saken forblir utløst foreløpig.

 

 

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Det står at han er barneføed i Christiania by og ikke bare Christiania.

 

Nei, når han ber om borgerskap i Trondheim, som er den kilden du oppgir til fødested, står det kun Christiania - ikke Christiania by:

 

For Retten mødte Hans Strømsøe som er Barneføed i Christiania, og begiærede at vinde Borgerskab ...

http://www.arkivverk...90505370401.jpg

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når han ber om borgerskap i Trondheim, som er den kilden du oppgir som fødested, står det kun Christiania - ikke Christiania by:

 

For Retten mødte Hans Strømsøe som er Barneføed i Christiania, og begiærede at vinde Borgerskab ...

http://www.arkivverk...90505370401.jpg

Ja takk.  Det stemmer så klart  Jeg vet ikke hvor jeg har Christiania by fra.  

Ett eller annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja takk.  Det stemmer så klart  Jeg vet ikke hvor jeg har Christiania by fra.  

Ett eller annet sted. 

Det er en god stund siden sist, men jeg har saumfart kirkebøker i Oslo og Akershus for døpte ca. 1731 etter Hans Amundsen.

 

Jeg har da funnet en kandidat fra Aker kirkebok 1732-1734 som følger:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7677&idx_id=7677&uid=ny&idx_side=-14

 

Videre fra Militærrulle 1758 for 1. Sønnenfjelske Dragonregiment, grenseakter ved Holstein:

Dragon Hans Amundsen 27 år - 2. kompani Gjerdrumsche Compagnie - Tienestetid 7

 

 

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delgobe: Her er litt om Hans Strømsø og hans barn  http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43533/717/

Takk for det.  Den kjente jeg ikke til.

 

Kommentar til Delgobe-linken: Barbro Kristina Anker ble ikke født/døpt i Levanger, men i Leksvik 10. april 1769:

se her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16387&idx_id=16387&uid=ny&idx_side=-111

 

Jeg kan ikke forbinde Strømsøe-bagerslekten i Levanger oppr. fra Røros, etter hva jeg har sett, med ovennevnte Strømsøere.

Men utelukker det ikke.

 

Hans Strømsøe var fadder i Tolga ved en dåp av Morten 16. februar 1760.  Se link nedenfor.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9218&idx_id=9218&uid=ny&idx_side=-82

 

Det er interessant for Tolga i Hedmark er vel ikke langt unna Røros ?

 

Mvh

Arne Kjetil

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei igjen,

 

En gammel sak med nye opplysninger (etter alt å dømme).

 

Spesielt linken til dåpen til Kield Amundsen ser lovende ut - se 6. januar 1736 (Han døde bare 6 år gammel)

 

Jeg tar også med linken til Hans Amundsens dåp se nr. 96.

 

https://media.digitalarkivet.no/image/6626319a-cab4-43ac-abb3-4e8bc347a362

 

https://media.digitalarkivet.no/image/3bcdb912-0499-4468-a6b2-a648e3551f54

 

Det var stor innvandring av svensker ved bredden av Akerselva hvor Amund Hansen og Mari Kielsdatter bodde (Labachen og

Ole Thomessöns gaard).

 

Takknemlig for enhver tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er nok noe i kirkeboken som kunne vært greit å få tydet litt bedre. Det gjelder dåpen til den vi mener kan være den Hans Amundsen Strømsøe, døpt i Aker 29 mars 1733. (nr. 96) side 21. Mener det står at de er fra Ole Thomesens gaard, og det skal være et sted hvor det bodde bare svensker.  Se lenke tidligere innlegg.

 

Det gjelder også dåpen til Kiel, døpt 06.01.1736 i Aker. Da står det at de bor på Labachen. Kunne vært interessant å ha navnene på fadderne på disse dåpene også, om det kunne gi noe svar. Greier ikke å lese dette.  Lenke tidligere innlegg.

 

Det er ei slektside til som jeg ikke greier å finne ut mer om. Det er Hans Henrich Trulsen, høker og øltapper i Oslo, som var gift med Kierstine Henrichsdtr Dybdal. Deres datter ble gift med Johan Strømsøe. Har vanskelig for å tro at den greina stammer fra Sverige. De giftet seg i Oslo Domkirke i 1764, med kongelig bevilling mener jeg at det står. Da er de vel enten i slekt med hverandre, eller at vielsen fant sted i hjemmet.

 

Det er en "kvalifisert" gjetning at Strømsøene kom fra Sverige. Jeg har så langt ikke greid å finne noe å bygge videre på her.

En  indikasjon kan være at de bodde på Ole Thomesens gaard en tid.

 
Denne Hans Amundsen fra Uddevalla passer så bra i alder, men det er bare det jeg har festet meg ved, så trolig er det bare tull. Det er så lite opplysninger å finne på1600/tidlig 1700-tallet, så da støtter en seg litt for mye på fantasi. Jeg tenkte meg at Amund Hansen Strømsøe gjerne kunne vært garver, siden sønnen ble feldbereder, men så feil kan man ta, for nå vet vi at han var ”snedkermester” iflg. Lassens samlinger.

Ha var ”snedkermester”, så hadde han kanskje en form for borgerskap også da, men det finnes trolig ikke opptegnelser for slikt så langt tilbake i tid, det var forresten flere typer borgerskap også, har jeg lest litt om. Dette er vanskelig. Jeg vet ikke helt hvordan man skal finne ut av dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.