Gå til innhold
Arkivverket

Anders Edvard Andersen


Monica Hegglid Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Anders Edvard Andersen, født i 1878 var gift med Gunda Karoline Gundersen, Krabberødstrand. Disse bodde i Bamble i senere år, men hvor ble de gift. Det hadde også vært fint å vite hvor de har bodd og hvem som var foreldrene til Anders Edvard. Jeg har fått opplysninger om at han var fra Sortedal i Bamble og at han far var Hans Andersen Nenseth fra Bamble. Det har også vært hentydninger om at Anders Edvard (også kalt Edvard) var fra Sverige. I tillegg har både fødselsår kommet opp som 1878 og 1879.

 

Kan noen hjelpe meg med dette?

Endret av Monica Hegglid Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det han er fra Sverige og født 25.4.1878:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Klokkerbok nr. 6 (1894-1908), Ekteviede 1901, side 45-46. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5756&idx_id=5756&uid=ny&idx_side=-281
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060919070152.jpg

 

 

Fra Krokstad i Sverige:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 11 (1878-1917), Ekteviede 1901, side 705. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3446&idx_id=3446&uid=ny&idx_side=-696
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060511030155.jpg

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fra fødsel/dåpsbok Krokstad,Gøteborg og Bohuslän:

 

født 27/4 1878,døpt 3/5 Anders Edvard

foreldre:Anders Andersson og Eva Kristina Berntsdtr., Elserød.

 

Anders Edvard står utflyttet i forsamlingsbok 28/2 1896 til Ø.Fredrikstad,Norge.

 

Legger ved utklipp.


Husforhør Krokstad 1874-1880,Elserød/Kasen s. 59.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til Anders Edvard,Anders Andersson døde 26/5 1887.

Mor giftet seg igjen 29/8 1890 med Magnus Jansson f. 17/2 1835.

Eva Kristina døde 1/5 1928 i Krokstad.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott. Men hva så med forbindelsen til Nenseth gård i Bamble. kan det være på en annen side av slekten tro? Og dene Anders Edvard fra Sortedal i Bamble er vel muligens en annen slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Edvard Andersen, født i 1878 er uomtvistelig barnefødt i Sverige og ankom Bamble først ca.1905. Hvorvidt han har bodd på Sortedal i Bamble etter dette kan man meget mulig finne ut gjennom lokale kilder. 

 

Når det gjelder Nenseth gård i Bamble, så finner jeg ikke den. Derimot finner jeg Nenseth i SOLUM, litt lenger inn i Langesundsfjorden. Så ser jeg på 1910-tellinga at Nenseth anvendes som slektsnavn av relativt mange i Langesund, nærmest i nabolaget til Krabberødstrand. Det er sågar 2  Hans Neseth i 1910-tellinga.

 

At det kan foreligge noen forbindelse mellom Nensethene i Langesund og  Gunda Karoline Gundersen sin familie, ville jo være meget naturlig.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Iver:

 

Her er det lett å gå i baret, det har jeg gjort selv opptil flere ganger. Gårdsnavnet Nenset finnes både i Bamble og i Solum. I tillegg finner man gårder ved navn Rugtvet og Findal både i Bamble og Solum. Både i Solum og Eidanger finner man gårdsnavnet Røra.

 

Navnet Siljan er enda verre, det finner man som gårdsnavn både i Solum, Eidanger og Bamble samt at det er en egen kommune ved navn Siljan (som het Slemdal fram til 1890).

 

Gårdsnavn som Valen/Vala/Hvalen og Tveit/Tveitan/Tveten vil jeg ikke engang begynne på å ramse opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

 

 

Hei!

 

Fra fødsel/dåpsbok Krokstad,Gøteborg og Bohuslän:

 

født 27/4 1878,døpt 3/5 Anders Edvard

foreldre:Anders Andersson og Eva Kristina Berntsdtr., Elserød.

 

Anders Edvard står utflyttet i forsamlingsbok 28/2 1896 til Ø.Fredrikstad,Norge.

 

Legger ved utklipp.

Husforhør Krokstad 1874-1880,Elserød/Kasen s. 59.

 

Hilsen Kari

 

Hei Kari.

 

Jeg får ikke opp dette husforhøret du har vedlagt. Kan du finne linken til dette.

 

Mvh Monica

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.