Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Søren Lemmich Juell? , født ~ 1745, Øyestad, Aust-agder


Cecilie Bugge
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har lyst til å hjelpe meg med å finne forfedrene til Søren? Jeg har forsøkt å lese kirkebøkene fra Øyestad, men det ble for vrient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble ikke født på Øyestad men derimot døpt 12 november 1745 på Hoff i Solør.

Hans foreldre var Pernille (Petronelle) Hansen Lemmich døpt 13 oktober 1716 på Bragenes i Drammen-Begravet 30 april 1768 på Stange. 

Hans far var Fogd Jens Christiansen Juell begravet 19 juni 1767 på Stange.

 

Hans foreldre ble gift 12 august 1737 på Hoff i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg full informasjon når jeg får kommet meg hjem etter kurs.... Tør jeg spørre om du er etterkommer av ham?? I såfall send meg en pm.. er du snill...:-)

 

Wenche.... Fogd Jens Juell brukte så vidt meg bekjent aldri Christiansen som mellomnavn...

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig - Men hans far het Christian.

Jeg bruker alltid patronym får å skille personer fra hverandre.

Og hans far het Christian Daniel Juell.

 

Jeg synes det er grei måte å bruke patronym - samtidig forteller det hvem hans far er.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg komme med en korreksjon, fogd Christian Juell (1679-1744) het kun det og aldri Christian Daniel Juell... Det siste har kommet inn fra to kilder, men i hans dåp er han kun registret med fornavnet Christian. Og det er det han er registret med i de kildene gjennom hans tid som fogd.... Å bruke patronym konsekvent kan føre at en får inn en feilkilde. Bruker det kun når det registrert i kilder fra samme tid. Men, men nå er praksis forskjellig...

 

Knut... Nå er det en del feil i hans etterkommere, og det vil bli kommentert i slektsboken som gis ut om en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være samme mann? Her er den Søren Lemich Juell jeg mener http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058326000871

Min svigerinne og hennes tre døtre (mine nieser) er direkte etterkommere av ham, konen Birgitte Truelsen og hans sønn Christian Friderik som står oppført i samme folketelling. Jeg begynte å lete i deres slekt for å se om jeg kunne finne en link til Maren Juel og broren zahlkasserer Jacob Juel. Vi bor på Kolbotn, så historien om Maren Juel på Ljansbruket er godt kjent for oss. Men Aust-Agder er jo langt fra Ljan/Enebakk der de holdt hus så vidt jeg vet. Veldig morro om dere vet mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at dette er riktig person, Birgitte Trulsen [i mine kilder Chrstine Birgithe Trulsen, f. 1765 i Stavanger og begravd 9/10 1811 i Øiestad, gift 14/11 1790 sst.]..

 

Angående Maren Juel, så kan det være en link.... Dog så går det tilbake til tidligst 1600-tallet og det kan på nåværende tidspunkt vanskelig gjøre å belegge dette med noen kilder. Kan si at en ikke har fått klarlagt helt hvem fogd Christian Juell (1679-1744) sin farfar var utenom at faren var livkarl hos prins Fredrik. Fogden og hans tre søsken er døpt i Holmen kirke i København.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at når Birgitte Trulsen blir døpt i Stavanger 16 juli 1765
Så står heller ikke navnet Christine. Kun Birgitte.(Birthe)

Ser at du Arne har i dine kilder begge navnene.
 
Det er dermed ikke sagt at hun ikke het begge navnene- min erfaring er
at noen ganger skriver ikke prestene hele navnet. Det har jeg opplevd opptil flere ganger.
Men hvis vi skal følge KB slavisk og det er den beste primærkilde- så kutter vi ut Christine og holder oss til Birgitte.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3666&idx_id=3666&uid=ny&idx_side=-92
Hun finnes døpt nederst på venstre side med foreldre Ole Trulsen og Margaretha Danielsdatter Skaar.

Kilde:
Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, Bind 4, s 178 i artikkelen om Solør-slekten Juell: 'Søren Lemmich Juell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Birgitte Trulsen giftet seg om igjen etter Søren Lemmichs død med Lensmann

Christen Nersten den 10 august 1808 på Øyestad.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9900&idx_id=9900&uid=ny&idx_side=-192

Se høyre side- nederst

 Takk for hjelpen. Jeg skal videreformidle dette til min svigerinne Inger Juell. Det blir morro!

Det stemmer at dette er riktig person, Birgitte Trulsen [i mine kilder Chrstine Birgithe Trulsen, f. 1765 i Stavanger og begravd 9/10 1811 i Øiestad, gift 14/11 1790 sst.]..

 

Angående Maren Juel, så kan det være en link.... Dog så går det tilbake til tidligst 1600-tallet og det kan på nåværende tidspunkt vanskelig gjøre å belegge dette med noen kilder. Kan si at en ikke har fått klarlagt helt hvem fogd Christian Juell (1679-1744) sin farfar var utenom at faren var livkarl hos prins Fredrik. Fogden og hans tre søsken er døpt i Holmen kirke i København.

Hei igjen.

Min svigerinne sier at hun ikke har hørt noe fra deg. Har du forsøkt å kontakte henne?

cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt anledning da jeg holder på med å flytte og da holdt jeg på å runde av et lite sideprosjekt..... Fant dog familien i databasen min....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt anledning da jeg holder på med å flytte og da holdt jeg på å runde av et lite sideprosjekt..... Fant dog familien i databasen min....

Skjønner. Jeg var bare redd for at det var skjedd noe feil med mailen eller noe. Hun gleder seg i alle fall til å høre om slekta si etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Søren Lemmich Juell Nymann f.31.12.1860 i Stavanger med foreldre Chrian Nymann og Olava Tonette Juel. Kan dette være samme familie?

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken mellom din Søren Lemmich Juell Nymann og Søren Lemmich Juell gift med Birgitte Trulsen

 

er følgende: Søren Lemmich Juell og Birgitte Trulsen hadde 8 sønner og kun en datter.

Det er deres sønn Søren Lemmich Juell født 1800 på Øyestad i Aust-Agder døpt 16 mai 1800.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9896&idx_id=9896&uid=ny&idx_side=-256

Du finner han på høyre side.

 

Han igjen blir far til Olava Tonette Juell som blir gift med Christian Nymann.

De gifter seg i Stavanger 3 november 1855.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du Olava Tonette Juell født i Stavanger.

Født 27 juli 1834 og døpt 10 august 1834 i Domkirken i Stavanger.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15880&idx_id=15880&uid=ny&idx_side=-31

Det 4 barnet ovenfra.

Med foreldre Søren Lemmich Juell og Berthe (Birthe) Lovise Knudsen. Hennes far het Ole Knudsen Klein og var fra Flekkefjord.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Lemmich Juell Nymann f. 1860 er oldebarn til Søren Lemmich Juell f. 1745.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Finner det interessant at Nymann kommer inn her.

En av mine forfedres brødre, Hans Olsen Sørhus, gifter seg med Severine Christine Storhaug, født 1857 i Stavanger. Hun var datter av Osmund Storhaug, født 1828, og Juliane Isakine Nyman, født 1826.

 

Hennes farmor var Severine Christine Olsdatter, eventuelt Knudsen, født 1798 i Flekkefjord, sønn av kjøpmann Ole Knudsen, født ca 1767, og Cathrine Sørensdatter, født ca 1761. Denne Severine Christine født i 1798 vil jeg da tro at er søster til Berthe Lovise. Dermed er Osmund og Olava søskenbarn, gift med hver sin Nyman(n).

Noen som vet mer om Ole Knudsen og Cathrine Sørensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forbindelse med Juell-slekt i Skien siste del av 1700-tallet ?

Eidsvollsmannen Didrich (von) Cappelens mors foreldre var:

Peder Jacobsen Juell     g.m. Catharina Pedersdatter Bagge

(F. ?  D.1756)                                     (F. 1717 ? – D. 1801)

Kjøpmann ? Eide Mæla gård

Hans foreldre:

Jacob Ludvigsen Blehr                                       

( F. 1680 D ?) Kjøpmann Skien ?                              

g.m. Gørel Pedersdatter Juell                  

        (1682-1744 ?)                           

Endret av Hans Cappelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.