Gå til innhold
Arkivverket
Berit Gullbekk

1. verdenskrig

Recommended Posts

Berit Gullbekk

Finnes det opptegnelser over nordmenn som deltok/falt i Frankrike under 1. verdenskrig? Norge var nøytralt så de som var med måtte vel da kjempe med andre lands hærer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne B. Kristiansen

Se i boken som nylig ble utgitt.... "De ukjente krigerne, nordmenn i første verdenskrig" av Nik. Brandal, Eirik Brazier og Ola Teige... Der er et sannsylig at du finner ut noe....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Gullbekk

Tusen takk, da prøver jeg det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ola Teige

Det deltok ca. 100 nordmenn i den franske fremmedlegionen under første verdenskrig, som utlendinger måtte de tjenestegjøre der hvis de ville kjempe i den franske hæren.

Vi har navnene på ganske mange av disse, oppgir du hvem du er på jakt etter er det mulighet at vi har noe. Fremmedlegionærene var populære i pressen, i tillegg til at mange av dem var i kontakt med norsk diplomati.

Til sammen var det ca. 15 000 nordmenn, norskfødte, som var med i krigen. Aller flest i den amerikanske hæren, men det var nordmenn, mange sjøfolk, andre emigranter og noen idealistiske fremmedkrigere, på alle fronter og land, og på begge sider.

Siden Arne allerede har nevnt boka, tillater jeg litt reklame. Du kan lese om den her: http://www.humanistforlag.no/de-ukjente-krigerne.5543852-324353.htmlog i bloggen vår: https://deukjentekrigerne.wordpress.com

Endret av Ola Teige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Gullbekk

Jeg VET ikke om han var der, bare et tips jeg fikk om at han kunne ha vært med. Han kunne selvfølgelig ha emigrert først og vært med via amerikanske tropper.

Johannes Olsen Hæg/Hegg/Hegge

f. 25/3 1895 Gjerpen, Telemark

Ingen dåp eller konfirmasjon funnet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ola Teige

Hei,

Johannes Olsen Hegge er ikke blant nordmennene i Fremmedlegionen. Jeg finner ham heller ikke blant de som tjenestegjorde henholdsvis i den kanadiske og den autsralske hæren. Det er vanskeligere og mer uoversiktlig å finne amerikanske soldater, men jeg finner ikke ham i kartotekkortene over de som ble innkalt til verneplikt i USA i 1917, som var alle menn i pliktig alder, uansett om de var amerikanske borgere eller ei. Her har jeg også søkt på fødedato.

De kan hende at han gjemmer seg under et annet navn. Nordmenn som hadde emigrert endret og amerikaniserte ofte sine norske navn og navnen ble ofte forvansket av utenlandske offiserer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Gullbekk

Takk for hjelpen, jeg får lete videre. Denne familien er ikke enkel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.