Gå til innhold
Arkivverket

1. verdenskrig


Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Finnes det opptegnelser over nordmenn som deltok/falt i Frankrike under 1. verdenskrig? Norge var nøytralt så de som var med måtte vel da kjempe med andre lands hærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i boken som nylig ble utgitt.... "De ukjente krigerne, nordmenn i første verdenskrig" av Nik. Brandal, Eirik Brazier og Ola Teige... Der er et sannsylig at du finner ut noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det deltok ca. 100 nordmenn i den franske fremmedlegionen under første verdenskrig, som utlendinger måtte de tjenestegjøre der hvis de ville kjempe i den franske hæren.

 

Vi har navnene på ganske mange av disse, oppgir du hvem du er på jakt etter er det mulighet at vi har noe. Fremmedlegionærene var populære i pressen, i tillegg til at mange av dem var i kontakt med norsk diplomati.

 

Til sammen var det ca. 15 000 nordmenn, norskfødte, som var med i krigen. Aller flest i den amerikanske hæren, men det var nordmenn, mange sjøfolk, andre emigranter og noen idealistiske fremmedkrigere, på alle fronter og land, og på begge sider.

 

Siden Arne allerede har nevnt boka, tillater jeg litt reklame. Du kan lese om den her: http://www.humanistforlag.no/de-ukjente-krigerne.5543852-324353.htmlog i bloggen vår: https://deukjentekrigerne.wordpress.com

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET ikke om han var der, bare et tips jeg fikk om at han kunne ha vært med. Han kunne selvfølgelig ha emigrert først og vært med via amerikanske tropper.

 

Johannes Olsen Hæg/Hegg/Hegge

f. 25/3 1895 Gjerpen, Telemark

 

Ingen dåp eller konfirmasjon funnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Johannes Olsen Hegge er ikke blant nordmennene i Fremmedlegionen. Jeg finner ham heller ikke blant de som tjenestegjorde henholdsvis i den kanadiske og den autsralske hæren. Det er vanskeligere og mer uoversiktlig å finne amerikanske soldater, men jeg finner ikke ham i kartotekkortene over de som ble innkalt til verneplikt i USA i 1917, som var alle menn i pliktig alder, uansett om de var amerikanske borgere eller ei. Her har jeg også søkt på fødedato.

 

De kan hende at han gjemmer seg under et annet navn. Nordmenn som hadde emigrert endret og amerikaniserte ofte sine norske navn og navnen ble ofte forvansket av utenlandske offiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.