Gå til innhold
Arkivverket

Rendalens prestegjeld 1827, kan det innbefatte Lesja?


Elisabeth Stabell Nilsen
 Del

Recommended Posts

Brynhild Olsdatter født 1827 (Rendalens Prgj) ifølge folketellingen i 1865.

 

I skannede kirkebøker står det: (Pige Brynhild Olsdatter Blakstad f[ød] p[aa] (Lesjie(st)egen).

 

Hvor bør jeg søke, Oppland eller Hedmark?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at hun var fra Rindal (= Rindalen) på Nordmøre og ikke fra Rendalen i Østerdalen? Rent geografisk passer Rindal bedre. Jentenavnet Brynild ser ut til å ha vært benyttet begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at hun var fra Rindal (= Rindalen) på Nordmøre og ikke fra Rendalen i Østerdalen? Rent geografisk passer Rindal bedre. Jentenavnet Brynild ser ut til å ha vært benyttet begge steder.

Takk for tipset. Jeg har tenkt på det, og sjekket fødsel og dåp i skannede kirkebøker der også uten og finne henne, men jeg skal prøve igjen.

 

Mvh. Elisabeth. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Brynhild Olsdatter døde i 1887 er fødested oppgitt som Rinddalen:

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Øre i Tingvoll, Ministerialbok nr. 584A07 (1879-1894), Døde og begravede 1888, side 206. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6802&idx_id=6802&uid=ny&idx_side=-201
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070109310791.jpg

 

Vi foreslår at du kontakter Statsarkivet i Trondheim og får undersøkt hva som står som hennes fødested i folketellinga for 1875.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar, og dette var gode opplysninger som sender meg på rett vei. Jeg skal ta kontakt med statsarkivet i Trondheim.

 

Mvh. Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.