Gå til innhold
Arkivverket

Sannæs, Voxnæss, Nasland, Hauskered, Ferrevig, Tromøy


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Jeg kan ikke finne noen Anne Aanonsdatter døpt i Tromøy sogn i passende alder.  I 1801 er hun innført som 34 år gammel - altså f. ca. 1767.  Jeg har skummet gjennom døpte 1765-1768 uten resultat.

 

Løs spekulasjon:  En Anne Aanonsdatter blir født på Bakke i Holt i 1767 (døpt 18/10).  Foreldre:  Aanon Knudsen Bakke og Inger Torgrimsdatter Bronsbu.   En halvsøster av Inger, Maren Torgrimsdatter, var gift i Austre Moland (med Berulv Tellevsen Longum).

 

Dette er selvsagt et skudd i blinde, men med ditt kjennskap til gamle slekter i Tvedestrands-området, så er dette mennesker du kanskje har "truffet"?

 

Jeg mener det er den Anne Aanonsdatter som giftet seg med Salve Pedersen Holmen i 1795, men som døde senere samme året. Salve giftet seg 2 ganger til senere. Resten er vi enige om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er den Anne Aanonsdatter som giftet seg med Salve Pedersen Holmen i 1795, men som døde senere samme året. Salve giftet seg 2 ganger til senere. Resten er vi enige om..

 

OK.  Da glemmer vi henne.  Eliminasjonsmetoden er en av de viktigste metoder i slektsforskningen  :)

 

Jeg har heller ikke funnet noen Anne Aanonsdatter døpt i Austre Moland i aktuelt tidsrom - men, som vanlig, er det jo muligheter for at jeg kan ha oversett noe.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteviet i Tromøy 7. november 1784:  "Ungkarl Niels Larsen Nasland med Pigen Anna Aanonsdatter Gundersboe.   NB! Troelovelsen findes i Moelands Kirke Bog".

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 2 (1773-1808), Ekteviede 1784, side 172-173. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9844&idx_id=9844&uid=ny&idx_side=-89
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070614640449.jpg

 

 

Trolovet i Austre Moland 1. oktober 1784:  "Ungkarl Niels Larsen Nasland med Pigen Anna Aanonsdatter Gundersboe.  Cautionisterne:  Iver Olsen Hesthaven (Hesthag) og Ole Nielsen ved Saugene".

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Trolovede 1781-1786, side 200-201. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&idx_id=9620&uid=ny&idx_side=-106
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613670524.jpg

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noen Anne Aanonsdatter døpt i Tromøy sogn i passende alder.  I 1801 er hun innført som 34 år gammel - altså f. ca. 1767.  Jeg har skummet gjennom døpte 1765-1768 uten resultat.

 

Løs spekulasjon:  En Anne Aanonsdatter blir født på Bakke i Holt i 1767 (døpt 18/10).  Foreldre:  Aanon Knudsen Bakke og Inger Torgrimsdatter Bronsbu.   En halvsøster av Inger, Maren Torgrimsdatter, var gift i Austre Moland (med Berulv Tellevsen Longum).

 

Dette er selvsagt et skudd i blinde, men med ditt kjennskap til gamle slekter i Tvedestrands-området, så er dette mennesker du kanskje har "truffet"?

 

Helge - Anne Aanonsdatter fra Bakke har rykket betydelig nærmere som kandidat!  Jeg tittet nemlig nærmere på noen av fadderne for hennes og Niels Larsens barn. Det fleste ser ut til å ha en eller annen tilknytning til hans slekt.  Dermed blir de øvrige mer interessante i forhold til henne.

 

Ved dåpen til sønnen Aanon (som blir født på Haugereid i 1789) finner vi Torgrim Olsen Næss og Anna Olsdatter Næss blant fadderne.  De er bosatt på gården Nes ved Neskilen (nåværende Eydehavn) - og er gift med hverandre.  Torgrim ble født på Nes i 1766, og døpt i Austre Moland kirke.  Foreldre:  Ole Olsen Nes og Gunborg Torgrimsdatter.  Så finner jeg i bygdeboka for Holt at mor til den Anne Aanonsdatter som ble født på Bakke i 1767, var Inger Torgrimsdatter Bronsbu (1736-1811) - og hun var søster til ovenfor nevnte Gunborg (g.m. Ole Olsen Nes).  Dersom jeg her har funnet den rette Anne, var hun altså kusine til fadderen Torgrim Olsen.

 

Dette har selvsagt foreløpig kun status som hypotese, men jeg finner den interessant.  Vi får se om det lar seg gjøre å få den verifisert.

 

 

Torgrim Olsen Nes med kone og barn i 1801 (fra nr. 014):

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058325003564

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Thorgrim Olsen Næs (omtrent midt på høyre side - 22/3 1766):

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Fødte og døpte 1766, side 52-53. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&idx_id=9620&uid=ny&idx_side=-30
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613670448.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den Aanonsdatter jeg refererer til (øverst):

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9531&idx_id=9531&uid=ny&idx_side=-139

 

Og her er dødsfallet (nr. 31 til venstre):

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9531&idx_id=9531&uid=ny&idx_side=-153

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, jeg er klar over henne - men det er dessverre ingen konkrete indikasjoner hverken ved vielsen eller begravelsen mht. hvem hun var.  Om det lot seg gjøre å identifisere henne nærmere, ville det selvsagt kunne rydde all tvil bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok likevel du har rett mht. den Anne Aanonsdatter som var gift med Salve Pedersen Holmen, Helge.  Hun må være datter til Aanon Knudsen Bakke.  En indikasjon på det, er at når Salve døper sitt første barn i 1798, er en av fadderne Niels Aanonsen Bakke (Annes bror).  Den døpte datteren blir for øvrig oppkalt etter kone nr. 1 - og får navnet Anne.


Og da er vi like langt når det gjelder opphavet til Anne Aanonsdatter Gundersbo - men det var jo litt pussig at en av fadderne for hennes sønn Aanon var fetter til Anne Aanonsdatter Bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Oddbjørn og Helge, har lyst til å blåse litt liv i denne tråden all den tid den omhandler mine slektninger. Alt det dere har skrevet om Niels Larsen og hans opphav er rett.

 

Når det gjelder hans kone Anne Aanonsdatter Gundersboe, har jeg også slitt med å finne dåpen hennes, men hun døde på Westre Ferevig 21 mars 1819 og ble gravlagt til Tromøy 28. mars 1819. Hun er interessant på mange måter, først og fremst fordi jeg tror hun var søster til min 2xtippoldefar Ole Aanonsen Gundersboe. Ole døde i 1814 og ble begravet til Østre Moland 17 jun 1814. Alder ved begravelsen er oppgitt til å være 59 år. Han skulle da være født rundt 1755, men jeg har ikke funnet ham i kirkebøkene. Tenkte kanskje han kunne være sønn av Aanon Aanonsen Helle, men har ikke funnet bevis for det. Aanon fikk en sønn i 1757, døpt 30. oktober, men har ingen holdepunkter for at det er min Ole.

 

Når det gjelder Lars Torkildsen Natsland, far til Niels, så hadde han en søster, Mette (1740-1814). Hun var gift med Torgius Sommundsen (1739-1827) som kom fra Hønnemyr under Finnsland, Vest-Agder. De bodde på Sagene, og hadde en sønn (av mange), Søren Torjussen (1768-1826), som senere ble gift med min 3xtippoldemor Marthe Olsdatter Langang (1755-1819). Hun var gift for andre gang. I første eksteskap var hun gift med Niels Christensen Odden. Søren overtok Natsland.

 

Jeg kan si mer om disse familiforholdene rundt Natsland/Sagene, men må komme tilbake til det.

 

Mvh IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig det, Inge, men på min side har jeg svært lite å tilføye for øyeblikket. Veldig hyggelig å bli bedre kjent med Torjus Sommundsen, og fint å få en ny ektemann til Marte Olsdatter Langang, som er et sted både jeg og Oddbjørn har røtter til. Din Ole Aanonsen er dessverre ukjent for meg, men siden du nevner Finnsland, så var det en Ole Aanonsen som bodde på Nedre Finnsland i sin tid. Han var gift med en Albertsdatter fra Mandal, og hennes familie eide gården Tingsaker i Vestre Moland. Den 16/12-1675 solgte Ole sin kones eierdel på 3 kalveskinn i Tingsaker til hennes bror Lauritz Albertsen. Dette var imidlertid 80 år før din Ole Aanonsen ble født. Får gå i tenkeboksen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig det, Inge, men på min side har jeg svært lite å tilføye for øyeblikket. Veldig hyggelig å bli bedre kjent med Torjus Sommundsen, og fint å få en ny ektemann til Marte Olsdatter Langang, som er et sted både jeg og Oddbjørn har røtter til. Din Ole Aanonsen er dessverre ukjent for meg, men siden du nevner Finnsland, så var det en Ole Aanonsen som bodde på Nedre Finnsland i sin tid. Han var gift med en Albertsdatter fra Mandal, og hennes familie eide gården Tingsaker i Vestre Moland. Den 16/12-1675 solgte Ole sin kones eierdel på 3 kalveskinn i Tingsaker til hennes bror Lauritz Albertsen. Dette var imidlertid 80 år før din Ole Aanonsen ble født. Får gå i tenkeboksen.. 

 

Det jeg prøver å si er at dere har vært innom en del personer som jeg kan kaste mer lys over og som kanskje kan føre oss videre mht hvem Anne Aanonsdatter og Ole Aanonsen Gundersboe var, jeg mener de var søsken.

 

Gidder ikke det hvis dere ikke er interessert i denne tråden lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si er at dere har vært innom en del personer som jeg kan kaste mer lys over og som kanskje kan føre oss videre mht hvem Anne Aanonsdatter og Ole Aanonsen Gundersboe var, jeg mener de var søsken.

 

Gidder ikke det hvis dere ikke er interessert i denne tråden lenger.

Fint at du gjenoppliver denne tråden, Inge.  Jeg har ikke fått sett nærmere på dette persongalleriet (oppdaget nettopp de nye innleggene nå) - men din hypotese om at Anne og Ole kan ha vært søsken, høres jo ikke urimelig ut.

 

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn og Helge, har lyst til å blåse litt liv i denne tråden all den tid den omhandler mine slektninger. Alt det dere har skrevet om Niels Larsen og hans opphav er rett.

 

Når det gjelder hans kone Anne Aanonsdatter Gundersboe, har jeg også slitt med å finne dåpen hennes, men hun døde på Westre Ferevig 21 mars 1819 og ble gravlagt til Tromøy 28. mars 1819. Hun er interessant på mange måter, først og fremst fordi jeg tror hun var søster til min 2xtippoldefar Ole Aanonsen Gundersboe. Ole døde i 1814 og ble begravet til Østre Moland 17 jun 1814. Alder ved begravelsen er oppgitt til å være 59 år. Han skulle da være født rundt 1755, men jeg har ikke funnet ham i kirkebøkene. Tenkte kanskje han kunne være sønn av Aanon Aanonsen Helle, men har ikke funnet bevis for det. Aanon fikk en sønn i 1757, døpt 30. oktober, men har ingen holdepunkter for at det er min Ole.

 

Når det gjelder Lars Torkildsen Natsland, far til Niels, så hadde han en søster, Mette (1740-1814). Hun var gift med Torgius Sommundsen (1739-1827) som kom fra Hønnemyr under Finnsland, Vest-Agder. De bodde på Sagene, og hadde en sønn (av mange), Søren Torjussen (1768-1826), som senere ble gift med min 3xtippoldemor Marthe Olsdatter Langang (1755-1819). Hun var gift for andre gang. I første eksteskap var hun gift med Niels Christensen Odden. Søren overtok Natsland.

 

Jeg kan si mer om disse familiforholdene rundt Natsland/Sagene, men må komme tilbake til det.

 

Mvh IngeB

Det må vel være den samme Ole Aanensen som vi finner på Nasland i ft-1801.  Oppgitt alder er da 52 år - dvs. et fødselsår rundt 1749.  Vi vet altså da ikke mer nøyaktig når han er født, enn at det må ha vært en gang rundt +/- 1750.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si er at dere har vært innom en del personer som jeg kan kaste mer lys over og som kanskje kan føre oss videre mht hvem Anne Aanonsdatter og Ole Aanonsen Gundersboe var, jeg mener de var søsken.

 

Gidder ikke det hvis dere ikke er interessert i denne tråden lenger.

 

Misforstå meg rett, Inge. Det at jeg ikke har noe å bidra med for øyeblikket betyr ikke at jeg ikke er interessert i å komme videre med disse personene. All tilleggs informasjon vil selvfølgelig bidra til det.

 

Mvh

Helge Berntsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, Inge. Det at jeg ikke har noe å bidra med for øyeblikket betyr ikke at jeg ikke er interessert i å komme videre med disse personene. All tilleggs informasjon vil selvfølgelig bidra til det.

 

Mvh

Helge Berntsen

 

Helt OK. Helge.

 

Vel, dette har vært en nøtt for meg i mange år. Hvem var Ole Aanonsen Gundersboe og hvor kom han fra? Nå har vi slått fast at det er overveiende sannsynlig at Ole hadde en søster ved navn Anne. Hun var gift med Niels Larsen Natsland, som endte sine dager på Vestre Færvig, Tromøya.

 

Jeg trodde lenge at Ole kanskje var fra en nærliggende gård slik som Helle, men nå tror jeg at løsningen ligger et helt annet sted.

 

Min oldemor Elen Martine Andersdatter (1842-1906) var fra Gjerdalen. I mange tiår før henne var det kontakt mellom Gjerdalen og Natsland/Gundersbo. Jeg har prøvd å finne en forklaring på det, og tror jeg har funnet den. Problemet er bare at jeg ikke har funnet det endelige ugjendrivelige beviset. Det skyldes først og fremst at kirkebøkene er mangelfulle i det aktuelle tidsrommet rundt 1750.

 

Også senere var det inngifte og utstrakt kontakt mellom familier på Staubø/Holmesund og Nadsland. Min oldemors onkel (morbror), Tallack Nilsen Holmesund (1823-1916), var f eks gift med en jente fra Nadsland, datter av Niels Sørensen, Maren Nielsdatter (1824-1866).

 

Teorien min bygger på Aanon Guttormsen (1727-1787), som var født i Gjerdalen, men flyttet til Omdalsøren, Tromøy. Aanon ble døpt i Flosta kirke 16. mars 1727. Han ble begravet til Tromøy kirke 11. juli 1787. Det er min oppfatning at Aanon var far til Ole og Anne. Hvem moren kan ha vært, vet jeg ikke. Boken Tromøyfolk gjennom tidene antyder at det kan være Live Torjusdatter. Ole Aanonsen var gift med Berthe Jonsdatter Brekka (1749 - død etter 1801), datter av Jon Romundsen. Hun tjente hos Jens Jensen på Sandnesøren, ikke langt fra Omdalsøren.

 

Utfra boken Tromøyfolk gjennom tidene er det sannsynlig at Aanon hadde disse barna: Guttorm (1757-1764), Gunborg gift med Ole Pedersen Flademoen og Jens Christensen Elling, Inger (f. 1758) gift med Iver Andersen Skare og Anders gift med Gunnild Åmundsdatter. Anders og Gunnild, som bodde på Omdalsøren, hadde barn med navn som Ånon, Guttorm og Live. Jeg har sjekket en del av deres og søsknenes barn, men finner ikke at Anne eller Ole er oppført som faddere. Jeg har riktignok ikke sjekket alle.

 

Jeg kan jo også tilføye at Jens Christen Nilsen (1826-1914), bror til Tallack nevnt over, var gift med Anne Serine Aanonsdatter Omdal (1835-1911), noe som bekrefter aksen Flosta- Omdalsøren(-Nadsland).

 

Det gjenstår en del sjekking, men jeg har ikke all verdens overskudd, og ville hive teorien ut her med håp om noen vil ta opp tråden. Hvordan og når Ole og Berthe havnet på Gundersbo er også en gåte, men kanskje vi finner ut av den også?

 

IngeB

Endret av iberthel@online.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye data, og med din hypotese om Aanon Guttormsen Gjerdalen, må det være mulig å komme videre med dette, Inge. Et par kommentarer foreløpig. Når det gjelder Aanon Guttormsens kone er det klart at han var gift med en Torjusdatter, det er høyst sannsynlig at det var en datter av Torjus Jensen Omdal, men fornavnet er ikke dokumentert. Siden Liv (Live) er født i 1719, og Aanon i 1727, er min teori at det var Livs søster Anne (f. 1727) som var Aanons kone. Jeg har notert fra et skiftekort at skiftet etter Torjus Jensen ble holdt den 30/4-1744, og han sto da som eier av 3 og 3/4 kalveskinn i Omdal, men jeg har ikke forsøkt å tyde skiftedokumentet. Så langt jeg forstå var døtrene Liv, Anne og Marte, sistnevnte gift med Helge Trulsen Omdal. Ellers undrer jeg på om du vet hvem Anne Serine Aanonsdatter var datter av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye data, og med din hypotese om Aanon Guttormsen Gjerdalen, må det være mulig å komme videre med dette, Inge. Et par kommentarer foreløpig. Når det gjelder Aanon Guttormsens kone er det klart at han var gift med en Torjusdatter, det er høyst sannsynlig at det var en datter av Torjus Jensen Omdal, men fornavnet er ikke dokumentert. Siden Liv (Live) er født i 1719, og Aanon i 1727, er min teori at det var Livs søster Anne (f. 1727) som var Aanons kone. Jeg har notert fra et skiftekort at skiftet etter Torjus Jensen ble holdt den 30/4-1744, og han sto da som eier av 3 og 3/4 kalveskinn i Omdal, men jeg har ikke forsøkt å tyde skiftedokumentet. Så langt jeg forstå var døtrene Liv, Anne og Marte, sistnevnte gift med Helge Trulsen Omdal. Ellers undrer jeg på om du vet hvem Anne Serine Aanonsdatter var datter av ?

Ja, Anne Serine Aanonsdatter (1835-1911) var datter av Aanon Nielsen (1787-1867). han var fra Gjerstad prestegjeld. Aanon var gift med Birthe Susanne Hansdatter (1808-1874). Hennes opphav kjenner jeg derimot ikke. Aanon døde på Omdal, Berthe på Staubø. Hun hadde antakelig flyttet inn hos datter og svigersønn.

 

Se Tromøyfolk gjennom tidene bind 1 side 268.

 

IngeB

Endret av iberthel@online.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye data, og med din hypotese om Aanon Guttormsen Gjerdalen, må det være mulig å komme videre med dette, Inge. Et par kommentarer foreløpig. Når det gjelder Aanon Guttormsens kone er det klart at han var gift med en Torjusdatter, det er høyst sannsynlig at det var en datter av Torjus Jensen Omdal, men fornavnet er ikke dokumentert. Siden Liv (Live) er født i 1719, og Aanon i 1727, er min teori at det var Livs søster Anne (f. 1727) som var Aanons kone. Jeg har notert fra et skiftekort at skiftet etter Torjus Jensen ble holdt den 30/4-1744, og han sto da som eier av 3 og 3/4 kalveskinn i Omdal, men jeg har ikke forsøkt å tyde skiftedokumentet. Så langt jeg forstå var døtrene Liv, Anne og Marte, sistnevnte gift med Helge Trulsen Omdal. Ellers undrer jeg på om du vet hvem Anne Serine Aanonsdatter var datter av ?

Ble skiftet etter Torjus Jensen (30/4 1744) avholdt på Omdal, Helge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser nå at skiftet etter Torjus Jensen ble avholdt på Aamdal.  Jeg har ikke funnet noe skifte etter Aanon Guttormsen, men han er nevnt i skiftet etter svogeren Jens Aanonsen Aamdalsøren og dennes kone, Berthe Margrethe Hansdatter (fra Skare). De var begge døde da skiftet ble foretatt i perioden 24/2 - 9/5 1785.  Aanon Guttormsen Aamdalsøren blir omtalt som Jens Torjusens "søstermann", og han må ha vært gift enten med Liv eller Anne Torjusdøtre. Marthe Torjusdatter var da enke etter Helge (Hølje) Trulsen Aamdal, som det var skifte etter 7/10 1768.

 

Jeg har foreløpig bare lest skiftekortene, men det er meget mulig at originalskiftet vil inneholde flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser nå at skiftet etter Torjus Jensen ble avholdt på Aamdal.  Jeg har ikke funnet noe skifte etter Aanon Guttormsen, men han er nevnt i skiftet etter svogeren Jens Aanonsen Aamdalsøren og dennes kone, Berthe Margrethe Hansdatter (fra Skare). De var begge døde da skiftet ble foretatt i perioden 24/2 - 9/5 1785.  Aanon Guttormsen Aamdalsøren blir omtalt som Jens Torjusens "søstermann", og han må ha vært gift enten med Liv eller Anne Torjusdøtre. Marthe Torjusdatter var da enke etter Helge (Hølje) Trulsen Aamdal, som det var skifte etter 7/10 1768.

 

Jeg har foreløpig bare lest skiftekortene, men det er meget mulig at originalskiftet vil inneholde flere opplysninger.

 

Jeg ser av de skiftekortene du også viser til, Oddbjørn, at rekkefølgen av barna slik de er listet på kortene tilsier at det er Liv som Aanon var gift med, ikke Anne, men det er ikke sikkert at det er slik, naturligvis.

 

Hva sier du ellers til teorien om at Aanon Guttormsen er bindeleddet mellom Flosta og Nadsland/Gundersbo?

 

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av de skiftekortene du også viser til, Oddbjørn, at rekkefølgen av barna slik de er listet på kortene tilsier at det er Liv som Aanon var gift med, ikke Anne, men det er ikke sikkert at det er slik, naturligvis.

 

Hva sier du ellers til teorien om at Aanon Guttormsen er bindeleddet mellom Flosta og Nadsland/Gundersbo?

 

IngeB

 

Jeg kan vel ikke her og nå¨si noe mer enn at det er en plausibel hypotese.

 

Det står for øvrig ikke noe mer i det fullstendige skiftet etter Jens Torjusen Aamdalsøren om hvilken av hans søstre som var gift med Aanon Guttormsen.  Aanon ble oppnevnt som verge for et par av Jens Torjusens barn.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser nå at skiftet etter Torjus Jensen ble avholdt på Aamdal.  Jeg har ikke funnet noe skifte etter Aanon Guttormsen, men han er nevnt i skiftet etter svogeren Jens Aanonsen Aamdalsøren og dennes kone, Berthe Margrethe Hansdatter (fra Skare). De var begge døde da skiftet ble foretatt i perioden 24/2 - 9/5 1785.  Aanon Guttormsen Aamdalsøren blir omtalt som Jens Torjusens "søstermann", og han må ha vært gift enten med Liv eller Anne Torjusdøtre. Marthe Torjusdatter var da enke etter Helge (Hølje) Trulsen Aamdal, som det var skifte etter 7/10 1768.

 

Jeg har foreløpig bare lest skiftekortene, men det er meget mulig at originalskiftet vil inneholde flere opplysninger.

 

For å unngå forvirring, Oddbjørn. Det var Jens Torjussen og hustru Berte det var skifte etter i 1785. Jens Aanonsen var gift med Marte Torjusdatters datter Inger Kirstine (oppgivelsesskifte 16/3-1818).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå forvirring, Oddbjørn. Det var Jens Torjussen og hustru Berte det var skifte etter i 1785. Jens Aanonsen var gift med Marte Torjusdatters datter Inger Kirstine (oppgivelsesskifte 16/3-1818).

 

 

Det har du selvsagt rett i, Helge.  Jeg har i farten gitt Jens Torjussen feil patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Teorien min bygger på Aanon Guttormsen (1727-1787), som var født i Gjerdalen, men flyttet til Omdalsøren, Tromøy. Aanon ble døpt i Flosta kirke 16. mars 1727. Han ble begravet til Tromøy kirke 11. juli 1787. Det er min oppfatning at Aanon var far til Ole og Anne. Hvem moren kan ha vært, vet jeg ikke. Boken Tromøyfolk gjennom tidene antyder at det kan være Live Torjusdatter. Ole Aanonsen var gift med Berthe Jonsdatter Brekka (1749 - død etter 1801), datter av Jon Romundsen. Hun tjente hos Jens Jensen på Sandnesøren, ikke langt fra Omdalsøren.

 

Utfra boken Tromøyfolk gjennom tidene er det sannsynlig at Aanon hadde disse barna: Guttorm (1757-1764), Gunborg gift med Ole Pedersen Flademoen og Jens Christensen Elling, Inger (f. 1758) gift med Iver Andersen Skare og Anders gift med Gunnild Åmundsdatter. Anders og Gunnild, som bodde på Omdalsøren, hadde barn med navn som Ånon, Guttorm og Live. Jeg har sjekket en del av deres og søsknenes barn, men finner ikke at Anne eller Ole er oppført som faddere. Jeg har riktignok ikke sjekket alle.

 

 

 

Aanon Guttormsen hadde også en datter til med navnet Inger, døpt i Tromøy kirke 16/5 1754 (eller er det den samme som du har gitt fødselsåret 1758)?  Jeg finner verken en Ole eller en Anne blant barna hans - så det spørs om ikke deres opphav må søkes et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aanon Guttormsen hadde også en datter til med navnet Inger, døpt i Tromøy kirke 16/5 1754 (eller er det den samme som du har gitt fødselsåret 1758)?  Jeg finner verken en Ole eller en Anne blant barna hans - så det spørs om ikke deres opphav må søkes et annet sted.

 

Synd det, Oddbjørn. Hadde håpet at ÅG var "min". Takker for innsatsen til begge. Når det  gjelder Inger Aanonsdatter, så opererer Tromøyfolk gjennom tidene b1 både med 1754 og 1758 som fødselsår, se henholdsvis side 174 og 287. Kan jo være at Inger som ble født i 1754 døde ung? 

 

Så tilbake til Ole. Hans kone Berthe Jonsdatter tjente som sagt hos Jens Jensen på Sandnes. Det er derfor rimelig å anta at Ole befant seg i nærheten, enten på Tromøya (Vågsnes-Sandnes-Kongshavn) eller i Neskilen/Mørfjær-området. Eller han er innflytter? Begynner så smått å innse at jeg kanskje ikke finner svaret i det hele tatt.

 

IngeB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.