Gå til innhold
Arkivverket

Kan ikke forstå et par setninger fra bygdebok


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg strever med å tolke to setninger jeg har fra ei bygdebok fra Øyer.  Det gjelder et besøk fra Hans Nielsen Hauge i 1803. 

 

Her er en:  “Da eg såg han gjekk og batt, den mann’n som hadde vore sett fast some in gesel, da tok det meg slikt at eg va inte god for anna hell eg gret.”

Spørsmål:  Hva betyr “han gjekk og batt?”

 

Her er den andre:  “Da Hauge fekk sjå alt folket, gjekk det så ljøs ein smil over andletet hass.  Han batt fort tå stikken og fjorde opp bundingen, og så gjekk han rundt og helsa.”

Spørsmål:  Hva betyr “Han batt fort tå stikken og fjorde opp bundingen?”

 

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strever med å tolke to setninger jeg har fra ei bygdebok fra Øyer.  Det gjelder et besøk fra Hans Nielsen Hauge i 1803. 

 

Her er en:  “Da eg såg han gjekk og batt, den mann’n som hadde vore sett fast some in gesel, da tok det meg slikt at eg va inte god for anna hell eg gret.”

Spørsmål:  Hva betyr “han gjekk og batt?”

 

Her er den andre:  “Da Hauge fekk sjå alt folket, gjekk det så ljøs ein smil over andletet hass.  Han batt fort tå stikken og fjorde opp bundingen, og så gjekk han rundt og helsa.”

Spørsmål:  Hva betyr “Han batt fort tå stikken og fjorde opp bundingen?”

 

Tusen takk for hjelpen.

 

Gjekk og batt - gikk og strikket

 

stikke -strikkepinne

 

bunding - strikketøy

 

Dette var ord min bestemor brukte, men fjorde opp kjenner seg ikke.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:  Hva betyr “Han batt fort tå stikken og fjorde opp bundingen?”

 

 

 

"fjorde" er venteleg feil for "gjorde"  (g og f står saman på tastaturet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig rart!  Kona mi trodde det var det som var ment.  Men vi syntes at bildet passet ikke i hele sammenheng.

 

Tusak takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binde, bind, batt, har bunde

 

Aa gjev du batt meg med Bast og Bende;
aa gjev du batt meg so Bandi brende!
Aa gjev du drog meg so fast til deg,
at heile Verdi kom burt for meg!

 

(Fra Haugtussa av Arne Garborg)

Endret av Jon Harald Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

“Da Hauge fekk sjå alt folket, gjekk det så ljøs ein smil over andletet hass. Han batt fort tå stikken og fjorde opp bundingen, og så gjekk han rundt og helsa.”

 

Nå har jeg sjekka i Øyer bygdebok nr. 3 side 280 venstre kolonne og det står gjorde.

 

Da tror jeg setningen må være noe slik:

"Da Hauge fikk se alt folket, gikk det så lyst et smil over ansiktet hans. Han strikka fort av pinnen og bretta i sammen strikketøyet og så gikk han rundt og hilste."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk og flott alle sammen!  Det får meg til å smile.  Jeg har prøvd å se den scenen for meg og nå kan jeg ta med strikke pinnene.  Jeg hadde ikke forventet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.