Gå til innhold
Arkivverket

Arveprins i 1891-tellingen


Grethe Flood
 Del

Recommended Posts

Sikkert ingen sensasjon, men på jakt etter en person i 1891-tellingen på Skaugum i Asker, kom jeg over denne personseddelen, hvor det er registert følgende:

 

Oscar Carl Wilhelm, arveprins til Norge og Sverige - sedvanlig bosted: Stockholm

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker herred, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52706/675/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10061003240196.jpg

 

:rolleyes:

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er interessert i stoff om kongelige personer i litt andre arkiver enn dem de fleste av oss gjerne opererer i, kan jo ta en tur til Riksarkivet tirsdag 14.april kl.18.00 - I en sofa på arkivet.

 

Tirsdag 14. april kl. 18.00: Jakten på kongelige arkiver

montasje1404_listitem.jpg

Eva Bratholm i samtale med Tor Bomann-Larsen.

Biografer må ofte søke høyt og lavt for å finne stoff om sine hovedpersoner, og gjerne i arkiver som er i privat eie. Tor Bomann-Larsen er nå i avslutningsfasen av arbeidet med sjuende bind i biografien om Haakon VII og dronning Maud, og han deler sine erfaringer fra jakten på kongelige arkiver i inn- og utland.

Eva Bratholm.  tidligere journalist i NRK og Dagbladet.
Tor Bomann-Larsen,  forfatter og tegner.

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte sett personer som har gått bort i et sogn men begravet i et annet bli oppført med tallet 0 i kirkeboken for førstnevnte og gjerne med informasjon om hvor vedkommende er blitt begravet. Hva var vanlig praksis for kirkebokføring på 1850-tallet?

 

Jeg spør fordi prins Gustav, hertug av Uppland, døde på Kristiania Slott 24. september 1852, og jeg skulle da tro at han ville være ført opp i kirkeboken for Vår Frelsers kirke som død (han ble begravet i Stockholm), men jeg kan ikke finne ham ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Offisielt portrettfoto frå 1929 av den då 68-årige prins Carl (1861 - 1951).

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Carl_av_Sverige,_hertug_av_V%C3%A4sterg%C3%B6tland#/media/File:CarlSweden1861.jpg

 

Er det fleire enn meg som ser at HM kong Harald no liknar på morfaren sin?

 

Ja, en viss likhet er det!

 

 

Litt artig Bernadotte-kuriosa:

 

Bernadotte-linjen gjennom Kong Haralds mor gjør at vår norske konge faktisk kan føre tre ganger så mange linjer tilbake til Bernadotte-slekten som Sveriges Kong Carl XVI Gustaf!

 

Kong Haralds mor Kronprinsesse Märtha var en sønnedatter av Oscar II og en datterdatters datter av Karl XV av Sverige (= Karl IV i Norge), Oscar IIs bror. I tillegg var Kong Haakon VIIs mor en datter av den samme Karl XV, altså kan Kong Harald føre hele tre linjer tilbake til Bernadottene.

 

Kronprinsesse Märthas søster Astrid ble dronning av Belgia, og gjennom henne kan både Kong Philippe av Belgia og Storhertug Henri av Luxembourg føre to linjer tilbake til Bernadotte-slekten.

 

Også Danmarks dronning Margrethe II er "mer" Bernadotte enn sin fetter Sveriges konge - hennes mor Ingrid var en datter av Kong Gustaf VI Adolf og hennes farfars mor var den ovenfor nevnte datteren av Karl XV. I og med at Margrethes søster er gift med eks-kong Konstantin av Hellas, har også den greske eks-kronprinsen og hans søsken dobbelt så mange Bernadotte-linjer i sin anetavle som Sveriges konge.

 

Sveriges konge og Bernadottenes pater familias, derimot, har kun sin ene farslinje som gjør ham til en Bernadotte...

 

Og når vi først er igang:

Kong Harald V er verdens eneste regjerende monark idag som kan skilte med at alle fire oldefedrene også var regjerende monarker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.