Gå til innhold
Arkivverket

Gustav Strømsvik, Rødøy (1901-1983)


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gustav Strømsvik kjent for å ha deltatt i utgravingene av blant annet mayaruinene Copan i Honduras. Jeg så en interessant dokumentar om ham på NRK2 i går (antagelig reprise). Jeg besøkte Copan i 2003, men kan ikke huske at jeg var borti navnet hans, selv om navnet hans står oppført på en minnesten der. Kanskje jeg bare har glemt det.

 

Uansett, han er så heldig eller uheldig å være oppført 2 ganger i ft 1910, både som gutt og jente:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036914001943

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036914001846

 

:-)

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag,

 

Hvor er så Gustav registrert som pike?

 

Under yrke i den første lenken: "Skolepige, Fors. fisker og gbr." Eller mener du at "Skolepige" har en annen betydning enn en jente som går på skolen?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var vel litt for rask, men jeg mente naturligvis å spørre hvorfor han kunne tenkes å være registrert som pike.

Endret av Carl Johan Lindberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis fordi man i det originale tellingsskjemaet har benyttet et gjentagelsestegn fra linjen ovenfor. I motsetning til Gustav var Lydia uten tvil en skolepige.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannlige skolepiker skal man vel lete lenge etter (- eller kanskje helst ikke...) - men i denne tråden Kvinner i styrerommet? i det gamle debattforumet kan man lese om mannlige oldfruer, mannlige jordmødre, mannlige budeier m.m.

 

Morsomt, det også!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en del interessante artikler om Strømsvik på nettet. Dessverre en del motstridende informasjon også - for eksempel om hans krigstjeneste under 2. verdenskrig - tjenestegjorde han for Norge eller USA, for eksempel. Det er ellers ikke så vanskelig å finne ut mer om slekten hans, men pussig at artiklene som finnes på nettet i så liten grad skriver noe om hvem han var sønn av osv. 

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utvilsomt. Et skifte i 1916 viser 6 søsken på ulike steder.

Dette er jo spennende. Er det skrevet noe om ham i lokal litteratur, mon tro? Jeg gjorde et søk i Bokhylla, men fant bare et par bøker med omtale om ham. Ingen slektsinformasjon, men det lå vel utenfor rammen til bøkene.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.